Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie personelem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie personelem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | Podstawy nauki o zarządzaniu przedsiębiorstwem |
W-3 | Podstawy ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i metodami realizacji funkcji personalnej w przedsiębiorstwie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia i wykorzystania narzędzi w procesie realizacji funkcji personalnej |
C-3 | Troska o indywidualny rozwój, uczenie się i nastawienie na współpracę grupową |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elementy funkcji kadrowej. Analiza strategii personalnej wybranego przedsiębiorstwa. Analiza stanowiska pracy. Opracowanie kryteriów doboru pracowników. Analiza systemu wynagradzania wybranego przedsiębiorstwa i projekt takiego systemu. Plan szkoleń i rozwoju pracowników. Audyt i ocena funkcji personalej wybranego przedsiębiorstwa. | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i elementy funkcji kadrowej. Podstawowe modele zarządzania personelem. Strategie personalne. Planowanie, rektutacja i selekcja personelu. Wprowadzenie do pracy. Rozwój personelu (szkolenia, ścieżka karier). Ocena personeli. System motywacyjny. Rozstania z pracownikami. Funkcje działu personalnego. | 14 |
T-W-2 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wkład własny studenta | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wkład własny studenta | 10 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Prezentacje |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie prac realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena postawy i aktywności studenta w trakcie pracy grupowej na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C15_W01 Ma wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie. Charakteryzuje podstawowe strategie personalne i objaśnia mechanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita. Ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie. Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych, opisuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji. Ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozwoju pracowników. | ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C15_U01 Tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań. Projektuje system doboru personelu do organizacji. Konstruuje system wynagrodzeń. Tworzy system oceny pracowników. Tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej | ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20, ZIIP_1A_U22, ZIIP_1A_U24 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-4, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C15_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Ma świadomość odpowiedzialności za wyniki. Ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03, ZIIP_1A_K04, ZIIP_1A_K07 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C15_W01 Ma wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie. Charakteryzuje podstawowe strategie personalne i objaśnia mechanizm modelu kapitału ludzkiego i modelu sita. Ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie. Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych, opisuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji. Ma wiedzę z zakresu tworzenia, stosowania i doskonalenia systemu motywacyjnego, systemu oceniania i systemu szkoleń i rozwoju pracowników. | 2,0 | Student nie wymienia podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student wymienia podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
3,5 | Student wymienia i w ograniczonym stopniu opisuje podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
4,0 | Student wymienia i opisuje podstawowe czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
4,5 | Student wymienia, opisuje i proponuje kierunki doskonalenia podstawowych czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
5,0 | Student wymienia, opisuje, proponuje kierunki doskonalenia, uwzględniając najnowsze rozwiązania w zakresie podstawowych czynności składające się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C15_U01 Tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań. Projektuje system doboru personelu do organizacji. Konstruuje system wynagrodzeń. Tworzy system oceny pracowników. Tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej | 2,0 | Student nie tworzy opisy stanowiska pracy i profilu wymagań |
3,0 | Samodzielnie tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C15_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Ma świadomość odpowiedzialności za wyniki. Ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Student nie potrafi uzasadnić tej potrzeby. Student nie podejmuje inicjatywy w zakresie samodzielnego uczenia się i rozwoju. |
3,0 | Student rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery. Student uzasadnia potrzebę uczenia się i rozowju. Student potrafi uzasadnić potrzebę uczenia się i rozwoju. Student podejmuje inicjatywy w zakresie samodzielnego uczenia się i rozwoju. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. T. Listwan, Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa, 2004
- red. H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- R. Oczkowska (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- red. A. Sajkiewicz, Zasoby ludzkie w firmie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, 2004
- A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metd, Antykwa, Kraków, 1998
- M. Armstrong, Zarzadzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, Kraków, 2001