Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Elastyczne systemy produkcyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elastyczne systemy produkcyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu procesów i technik wytwarzania. |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw automatyzacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą elastyczności wytwarzania, przesłankami rozwoju i efektami elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnymi poglądami na elastyczną automatyzację wytwarzania. |
C-2 | Zapoznanie z podstawami budowy elastycznych systemów produkcyjnych (na przykładzie obróbki skrawaniem): struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania. |
C-3 | Zapoznanie z przepływem przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środkami transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu. |
C-4 | Zapoznanie z budową i wykorzystaniem podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, omówienie zagadnień BHP, przedstawienie planu zajęć oraz wymagań. Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM). Podsystem transportu i manipulacji przedmiotami obrabianymi na przykładzie robota KUKA KR 125 oraz AM 80. Narzędzia i efektory w podsystemie manipulacji przedmiotami obrabianymi, definiowanie wymiarów efektora. Programowanie maszyn technologicznych na przykładzie tokarki CNC programowanej z wykorzystaniem G-code Ocena porównawcza parametrów teoretycznych oraz rzeczywistych urządzeń technologicznych na przykładzie pomiaru powtarzalności pozycjonowania robota przemysłowego. | 14 |
T-L-2 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota elastyczności wytwarzania, przesłanki rozwoju i efekty i elastycznej automatyzacji wytwarzania oraz współczesnej poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania. Budowa elastycznych systemów produkcyjnych: struktura funkcjonalna, formy organizacji produkcji, strategie organizacji produkcji, środki elastycznej automatyzacji wytwarzania Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi oraz środki transportu przedmiotów: definicje i funkcje podsystemu przepływu przedmiotów, ocena obszaru zastosowań środków transportu. Budowa i wykorzystanie podsystemów składowania i magazynowania: klasyfikacja, centralne i przystanowiskowe magazyny przedmiotów. Robotyzacja systemów produkcyjnych: budowa i klasyfikacja robotów przemysłowych, zastosowania robotów, układy współrzędnych oraz programowanie robotów przemysłowych. | 14 |
T-W-2 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Wkład własny studenta | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wkład własny studenta | 10 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnianie występujących zjawisk i problemów. |
M-2 | Laboratorium: pokaz i demonstracja, ćwiczenia laboratoryjne, elementy metody sytuacyjnej. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w czasie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych oraz ich trwania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trakcie zajęć wykładowych i laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Omówienie oraz ocena cząstkowa poczynań indywidualnych studenta odbywająca się na koniec lub w trakcie poszczególnych zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_W01 Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych oraz rolę i znaczenie podsystemów składowych. Potrafi rozpoznać elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, ocenić ich stopień elastyczności oraz opisać ich rolę w systemie. | ZIIP_1A_W05, ZIIP_1A_W14 | — | — | C-3, C-2, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
ZIIP_1A_IJZ/07_W02 Student potrafi wskazać i scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz współczesne poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania. | ZIIP_1A_W05, ZIIP_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_U01 Student posiada umiejętność oceny systemu produkcyjnego oraz jego elementów składowych a w szczególności oceny poziomu jego elastyczności | ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U26 | — | — | C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_U02 Student potrafi analizować różne formy oraz strategie organizacji produkcji w zależności od wielkości partii produkcyjnej oraz realizowanych marszrut technologicznych. | ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U16, ZIIP_1A_U26 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_K01 Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie społeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dóbr konsumpcyjnych). | ZIIP_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_W01 Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych oraz rolę i znaczenie podsystemów składowych. Potrafi rozpoznać elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, ocenić ich stopień elastyczności oraz opisać ich rolę w systemie. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów oceny 3,0 |
3,0 | Student rozpoznaje główne elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie oraz potrafi zdefiniować pojęcie elastyczności, Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych. | |
3,5 | Student rozpoznaje główne elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie oraz potrafi podać przykłady urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego o różnym poziomie elastyczności. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe. | |
4,0 | Student rozpoznaje główne elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie, współzależność z głównymi elementami systemu oraz potrafi podać przykłady urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego o różnym poziomie elastyczności. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe oraz powiązania występujące między nimi. | |
4,5 | Student rozpoznaje podstawowe elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie, współzależność z innymi elementami systemu oraz potrafi ocenić poziom elastyczności podstawowych urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe oraz powiązania występujące między nimi. Student potrafi opisać rolę i znaczenie poszczególnych podsystemów. | |
5,0 | Student rozpoznaje wszystkie elementy składowe elastycznego systemu produkcyjnego, zna ich rolę w systemie, współzależność z innymi elementami systemu oraz potrafi ocenić poziom elastyczności urządzeń i podsystemów wchodzących w skład elastycznego systemu produkcyjnego. Student potrafi opisać strukturę funkcjonalną elastycznych systemów produkcyjnych, funkcje realizowane przez podsystemy składowe oraz powiązania występujące między nimi. Student potrafi opisać rolę i znaczenie poszczególnych podsystemów oraz zasady ich funkcjonowania. | |
ZIIP_1A_IJZ/07_W02 Student potrafi wskazać i scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz współczesne poglądy na elastyczną automatyzację wytwarzania. | 2,0 | NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0 |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji. | |
3,5 | Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji oraz opisać jej stan obecny automatyzacji. | |
4,0 | Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny automatyzacji. | |
4,5 | Student potrafi wskazać korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, scharakteryzować najważniejsze z nich oraz opisać jej stan obecny oraz etapy rozwoju automatyzacji. | |
5,0 | Student potrafi wskazać oraz scharakteryzować korzyści płynące z elastycznej automatyzacji, oraz opisać jej stan obecny, etapy rozwoju oraz tendencje występujące w elastycznej automatyzacji produkcji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_U01 Student posiada umiejętność oceny systemu produkcyjnego oraz jego elementów składowych a w szczególności oceny poziomu jego elastyczności | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. | |
3,5 | Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności. | |
4,0 | Student rozróżnia elastyczne i klasyczne systemy produkcyjne. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności. | |
4,5 | Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Potrafi wskazać elementy o wysokim i niskim poziomie elastyczności. | |
5,0 | Student rozpoznaje, ocenia, analizuje elementy i podystemy elastycznego systemu produkcyjnego. Ocenia poziom ich elastyczności. | |
ZIIP_1A_IJZ/07_U02 Student potrafi analizować różne formy oraz strategie organizacji produkcji w zależności od wielkości partii produkcyjnej oraz realizowanych marszrut technologicznych. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Rozróżnia podstawowe formy i strategie organizacji produkcji. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna | |
3,5 | Zna podstawowe formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna. | |
4,0 | Zna podstawowe formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Potrafi narysować schemat ideowy form organizacji produkcji. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna. | |
4,5 | Zna formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Potrafi narysować schemat ideowy form organizacji produkcji. Potrafi wskazać przykłady z praktyki produkcyjnej. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna | |
5,0 | Zna formy i strategie organizacji produkcji, potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi. Potrafi narysować schemat ideowy form organizacji produkcji. Potrafi wskazać przykłady z praktyki produkcyjnej. Zna i rozumie pojęcia: wielość partii produkcyjnej oraz marszruta technologiczna. Potrafi wskazać związek między wielkością partii produkcyjnej oraz marszruty technologicznej z formami orgaizacji produkcji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_K01 Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie społeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dóbr konsumpcyjnych). | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0. |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji. | |
3,5 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny. | |
4,0 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny oraz budowę systemu produkcyjnego. | |
4,5 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego oraz jego funkcjonowanie. | |
5,0 | Student ma świadomość potrzeby elastycznej automatyzacji oraz jej wpływu na tok produkcyjny, budowę systemu produkcyjnego, jego funkcjonowanie oraz życie spoeczeństwa (gama, dostępność oraz rozwój dó konsumpcyjnych). |
Literatura podstawowa
- Honczarenko Jerzy, Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe., WNT, Warszawa, 2000
- Kosmol Jan, Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, WARSZAWA, 2000
Literatura dodatkowa
- Santarek K., Strzelczak S, Elastyczne systemy produkcyjne, WNT, Warszawa, 1989