Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Doradztwo gospodarcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doradztwo gospodarcze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | Wiedza z zakresu rachunkowości i finansów |
W-3 | Wiedza i umiejetności z zakresu zarządzania personelem |
W-4 | Wiedza z zakresu podstaw prawa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego |
C-3 | Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej |
C-4 | Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych |
C-6 | Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej. Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych. metodyka prowadzenia badań ankietowych. Analiza i wniioski z badań ankietowych. ocena sprawozdania z realizowanego projektu. | 29 |
T-P-2 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej. Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy. Zasady pracy doradczej. Modele doradztwa. Doradztwo wewnętrzne i zewnętrzne - róznice. Współpraca doradcy z klientem. Komunikacja. Koncepcja zarządzania zmianą. Zarządzanie zmianą. Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym. Ulgi inwestycyjne dla przedsiębiorców. | 34 |
T-W-2 | Zaliczenie | 1 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Wkład własny studenta | 8 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wkład własny studenta | 27 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opowiadanie |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda sytuacyjna |
M-5 | metoda projektów |
M-6 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-1_W02 Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej | ZIIP_1A_W04, ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-1, C-4, C-3 | T-W-1 | M-3, M-5, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-1_U04 Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach | ZIIP_1A_U02, ZIIP_1A_U04, ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U22 | — | — | C-1, C-4, C-2, C-3, C-6, C-5 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-1_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03 | — | — | C-1, C-4, C-2, C-3, C-6, C-5 | T-W-1 | M-6, M-2, M-3, M-5, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-1_W02 Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej | 2,0 | Nie wymienia i nie charakteryzuje zasad pracy doradczej. Nie rozpoznaje poszczególnych modeli pracy doradczej |
3,0 | Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-1_U04 Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach | 2,0 | Nie potrafi znajdować niezbędnych informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach |
3,0 | Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/16-1_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role. | 2,0 | Nie wykazuje zachowań śwaidczących o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
3,0 | Wykazuje zachowania śwaidczące o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zieliński J.A., Outsourcing doradztwa podatkowego i rachunkowości, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2008
- Mark T., Umiejętności doradcze. Skuteczny konsulting wewnątrz firmy, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
- Kostera M. (red), Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym, w: Nowe kierunki w zarządzaniu, WAiP, Warszawa, 2008, s. 257-275
- Chrostowski A., Doradztwo naukowe (Action Research) jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy, w: Nowe kierunki w zarządzaniu, Kostera M. (red), WAiP, Warszawa, 2008, s. 237-255
- Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009
- Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa, 2009
- Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - studium przypadków, Difin, Warszawa, 2010
- Mućko P., Sokół A., Jak założyć i prowadzić własną firmę, CeDeWu, Warszawa, 2018, 9
- Poradnik Gazety Prawnej PKPiR, INFOR, Warszawa, 2022, 1