Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)

Sylabus przedmiotu Język niemiecki I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Obstawski <Andrzej.Obstawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>, Izabela Miklewicz <Izabela.Miklewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język niemiecki
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z dziedziny zarzadzania przedsiebiorstwem (Grundbegriffe zu BWL)3
T-LK-2Zarządzanie produkcją (Produktionsmanagement) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)3
T-LK-3Zarządzanie zasobami ludzkimi (Personalmanagement) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)2
T-LK-4Zarządzanie jakością (Qualitätsmanagement) (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)3
T-LK-5Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)2
T-LK-6Procesy produkcyjne – sterowanie i optymalizacja (Herstellungsprozesse – Steuerung und Optimierung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)3
T-LK-7Kontrola finansów w przedsiebiorstwie (innerbetriebliches Finanz- und Rechnungswesen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)2
T-LK-8Wpływ czynników kulturowych na zarządzanie ( Einfluss der Kulturfaktoren auf Management)2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć40
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A01-N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
ZIIP_2A_W08C-1T-LK-8, T-LK-1, T-LK-4, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5M-1, M-2, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A01-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
ZIIP_2A_U03, ZIIP_2A_U06C-1T-LK-8, T-LK-1, T-LK-4, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1
ZIIP_2A_A01-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U03, ZIIP_2A_U06C-2T-LK-8, T-LK-1, T-LK-4, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5M-1, M-5, M-6S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_A01-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
ZIIP_2A_K01C-2T-LK-8, T-LK-1, T-LK-4, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-6, T-LK-5M-1, M-3, M-5, M-4, M-6S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A01-N_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A01-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIIP_2A_A01-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie czytane teksty w ograniczonym zakresie, rozumie ich ogólny kontekst.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_A01-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bęza Stanisław, Blickpunkt Wirtschaft cz. 1 i 2, 2011
  2. Alisch A., Wojtala A., Niemiecko-polski słownik tematyczny Ekonomia, 2011
  3. XYZ, Das Testbuch Wirtschaftsdeutsch, 2011
  4. Fink ,Andreas,Scheiderwelt, Grundlagen der Wirtschaftsinformatik, 2001
  5. Wolf Max, Mikesch Rudolf, Projektmanagement, 2003

Literatura dodatkowa

  1. XYZ, Czasopismo Markt, 2011

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z dziedziny zarzadzania przedsiebiorstwem (Grundbegriffe zu BWL)3
T-LK-2Zarządzanie produkcją (Produktionsmanagement) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)3
T-LK-3Zarządzanie zasobami ludzkimi (Personalmanagement) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)2
T-LK-4Zarządzanie jakością (Qualitätsmanagement) (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)3
T-LK-5Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)2
T-LK-6Procesy produkcyjne – sterowanie i optymalizacja (Herstellungsprozesse – Steuerung und Optimierung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)3
T-LK-7Kontrola finansów w przedsiebiorstwie (innerbetriebliches Finanz- und Rechnungswesen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)2
T-LK-8Wpływ czynników kulturowych na zarządzanie ( Einfluss der Kulturfaktoren auf Management)2
20

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć40
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_A01-N_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-8Wpływ czynników kulturowych na zarządzanie ( Einfluss der Kulturfaktoren auf Management)
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z dziedziny zarzadzania przedsiebiorstwem (Grundbegriffe zu BWL)
T-LK-4Zarządzanie jakością (Qualitätsmanagement) (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Kontrola finansów w przedsiebiorstwie (innerbetriebliches Finanz- und Rechnungswesen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-2Zarządzanie produkcją (Produktionsmanagement) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Zarządzanie zasobami ludzkimi (Personalmanagement) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Procesy produkcyjne – sterowanie i optymalizacja (Herstellungsprozesse – Steuerung und Optimierung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_A01-N_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
ZIIP_2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie inżynierii produkcji, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-8Wpływ czynników kulturowych na zarządzanie ( Einfluss der Kulturfaktoren auf Management)
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z dziedziny zarzadzania przedsiebiorstwem (Grundbegriffe zu BWL)
T-LK-4Zarządzanie jakością (Qualitätsmanagement) (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Kontrola finansów w przedsiebiorstwie (innerbetriebliches Finanz- und Rechnungswesen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-2Zarządzanie produkcją (Produktionsmanagement) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Zarządzanie zasobami ludzkimi (Personalmanagement) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Procesy produkcyjne – sterowanie i optymalizacja (Herstellungsprozesse – Steuerung und Optimierung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_A01-N_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIIP_2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
ZIIP_2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie inżynierii produkcji, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-8Wpływ czynników kulturowych na zarządzanie ( Einfluss der Kulturfaktoren auf Management)
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z dziedziny zarzadzania przedsiebiorstwem (Grundbegriffe zu BWL)
T-LK-4Zarządzanie jakością (Qualitätsmanagement) (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Kontrola finansów w przedsiebiorstwie (innerbetriebliches Finanz- und Rechnungswesen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-2Zarządzanie produkcją (Produktionsmanagement) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Zarządzanie zasobami ludzkimi (Personalmanagement) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Procesy produkcyjne – sterowanie i optymalizacja (Herstellungsprozesse – Steuerung und Optimierung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie czytane teksty w ograniczonym zakresie, rozumie ich ogólny kontekst.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_A01-N_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-8Wpływ czynników kulturowych na zarządzanie ( Einfluss der Kulturfaktoren auf Management)
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z dziedziny zarzadzania przedsiebiorstwem (Grundbegriffe zu BWL)
T-LK-4Zarządzanie jakością (Qualitätsmanagement) (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Kontrola finansów w przedsiebiorstwie (innerbetriebliches Finanz- und Rechnungswesen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-2Zarządzanie produkcją (Produktionsmanagement) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-3Zarządzanie zasobami ludzkimi (Personalmanagement) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-6Procesy produkcyjne – sterowanie i optymalizacja (Herstellungsprozesse – Steuerung und Optimierung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
M-4dyskusja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0