Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
Sylabus przedmiotu Auditowanie i doskonalenie jakości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Auditowanie i doskonalenie jakości | ||
Specjalność | inżynieria jakości | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>, Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001. Znajomość norm serii ISO9000 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o auditowaniu i doskonaleniu jakości. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej realizacje wymagań norm w zakresie auditowania i doskonalenia jakości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omwienie procedury auditu wewnętrznego. Omówienie zasad samooceny organizacji na podstawie kryteriów Polskiej Nagrody Jakości | 10 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt procedury auditu wewnętrznego. Projekt zasad samooceny organizacji na podstawie kryteriów Polskiej Nagrody Jakości | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Auditowanie Norma 19011:2002 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i/lub zarządzania środowiskowego. Audit – terminologia. Przegląd typowych działań auditowych. Proces przeprowadzenia działań poauditowych. Błędy auditorów. Zarządzanie konfliktem w procesie auditu. Doskonalenie jakości. Metody oceny skuteczności. Podstawowe pojęcia związane ze skutecznością SZJ w organizacji. Pomiary, analizowanie i doskonalenie wg ISO9001. Księga Jakości - Zapisy – przykłady. Nagrody Jakości. TOYOTA a ISO9001 | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Ćwiczenia wspomagane prezentacjami wykonanymi w programie Power Point oraz przykładami dokumentacji w certyfikowanych organizacji. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się studenta do zajęć | 5 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Samodzielne przygotowanie projektu przygotowanie do zaliczenia zaliczenie projektu | 5 |
A-P-2 | udział w zajęciach | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Test na zakończenie zajęć - 1 Przygotowanie do zaliczenia - 4 konsultacje -5 | 10 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point oraz przykładami dokumentacji w certyfikowanych organizacji. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Podstawa do zaliczenia przedmiotu jest wiedza przekazana podczas wykładów. Niezbędne jest uzupełnienie i rozwiniecie problemów zgodnie z treściami zawartymi we wskazanej literaturze przedmiotu. Zaliczenie przedmiotu: egzamin ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojecia związane z auditem, dobierać odpowiednie narzędzia związane z ocena skuteczności systemu zarządzania jakościa. Wytłumaczyć róznice pomiędzy pijęćiem skutecznośc i efektywność.Zidentyfikować spostrzeżenia i niezgodności w systemie zarządzania jakoscią. | ZIIP_2A_W07, ZIIP_2A_W09 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami normy ISO9001. Student powiniem zidentyfikować niezgodności. | ZIIP_2A_U05, ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U12, ZIIP_2A_U24 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas auditu wewnetrznego, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy realizacja wymagań normy ISO9001 a stwierdzonymi niezgodnościami. | ZIIP_2A_K01, ZIIP_2A_K04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojecia związane z auditem, dobierać odpowiednie narzędzia związane z ocena skuteczności systemu zarządzania jakościa. Wytłumaczyć róznice pomiędzy pijęćiem skutecznośc i efektywność.Zidentyfikować spostrzeżenia i niezgodności w systemie zarządzania jakoscią. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Na ocenę 5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami normy ISO9001. Student powiniem zidentyfikować niezgodności. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi auditowania i doskonalenia systemu zarzadzania jakością. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi auditowania i doskonalenia systemu zarzadzania jakością. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia auditowania i doskonalenia systemu zarzadzania jakością. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia auditowania i doskonalenia systemu zarzadzania jakością. ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia auditowania i doskonalenia systemu zarzadzania jakością., potrafi porównywać ich efektywność i skuteczność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia auditowania i doskonalenia systemu zarzadzania jakością, potrafi porównywać ich efektywność i skuteczność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_IJ/05_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas auditu wewnetrznego, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy realizacja wymagań normy ISO9001 a stwierdzonymi niezgodnościami. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach. |
Literatura podstawowa
- Komitetet techniczny ISO/TC 176, Normy serii ISO9000 tj (9000, 9001, 9004, 19011 i normy serii ISO10000), PKN, Warszawa, 2011, Aktualne wydanie normy
Literatura dodatkowa
- Komitet Techniczny ISI/TC 176, ISO 9001 dla małych firm. Metody postępowania. Wyd. PKN 2009, PKN, Warszawa, 2009