Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Bajwoluk <Artur.Bajwoluk@zut.edu.pl>, Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>, Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki i fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, prawami i zasadami mechaniki ogólnej. Zapoznanie z zasadami rozwiązywania płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz z podstawami kinematyki i dynamiki punktu materialnego i ciała sztywnego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statyki płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze, a także ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu oraz prostych przypadków ruchu bryły sztywnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie sił w płaskim zbieżnym układzie sił metodą geometryczną i metodą analityczną. | 2 |
T-A-2 | Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił. | 2 |
T-A-3 | Obliczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił z uwzględnieniem tarcia (tarcie ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, tarcie toczne). | 2 |
T-A-4 | Wyznaczanie sił w przestrzennym zbieżnym układzie sił. | 1 |
T-A-5 | Wyznaczanie sił w przestrzennym dowolnym układzie sił. | 1 |
T-A-6 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-A-7 | Kinematyka punktu. Wyznaczanie toru, obliczanie drogi, prędkości i przyspieszeń punktów w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym. | 2 |
T-A-8 | Obliczanie prędkości i przyśpieszeń punktów brył będących w ruchu postępowym lub obrotowym. | 1 |
T-A-9 | Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu. | 2 |
T-A-10 | Wyznaczenie reakcji dynamicznych w ruchu obrotowym ciała sztywnego. | 1 |
T-A-11 | Kolokwium nr 2 | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia mechaniki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. | 2 |
T-W-2 | Płaski zbieżny układ sił: wypadkowa układu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej, twierdzenie o równowadze trzech sił. | 2 |
T-W-3 | Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Płaski dowolny układ sił, warunki równowagi. | 2 |
T-W-4 | Tarcie i prawa tarcia. Tarcie ślizgowe. Tarcie cięgna o krążek. Tarcie toczne. | 2 |
T-W-5 | Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. | 1 |
T-W-6 | Moment siły względem osi. Przestrzenny dowolny układ sił – warunki równowagi. | 1 |
T-W-7 | Wprowadzenie do kinematyki: opis ruchu punktu, równania ruchu punktu, tor punktu, prędkość i przyśpieszenie punktu. | 2 |
T-W-8 | Wybrane zagadnienia z kinematyki ciała sztywnego. | 1 |
T-W-9 | Wprowadzenie do dynamiki: prawa Newtona, dynamika ruchu punktu materialnego, równanie różniczkowe ruchu punktu. | 2 |
T-W-10 | Wybrane zagadnienia z dynamiki ciała sztywnego. | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-A-2 | Wkład własny studenta | 46 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Egzamin | 2 |
A-W-3 | Wkład własny studenta | 44 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwium i oddanych zadań domowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady statyki, kinematyki i dynamiki. Powinien umieć zdefiniować warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia. Powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu materialnego oraz kinematyki ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej. | ZIIP_1A_W02, ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć odpowiednimi równaniami opisać warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia. Powinien umieć przeprowadzić analizę kinematyki i dynamiki ruchu punktu materialnego oraz analizę ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej. | ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U19, ZIIP_1A_U22 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-11, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/03_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Zyskuje świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomy odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań student potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę obliczeń. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać i opisać podstawowe pojęcia, prawa i zasady statyki, kinematyki i dynamiki. Powinien umieć zdefiniować warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia. Powinien mieć wiedzę niezbędną do opisu kinematyki i dynamiki ruchu punktu materialnego oraz kinematyki ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu mechaniki. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zadania oraz wybierać stosowne metody ich rozwiązywania. Powinien umieć odpowiednimi równaniami opisać warunki równowagi płaskich i przestrzennych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia. Powinien umieć przeprowadzić analizę kinematyki i dynamiki ruchu punktu materialnego oraz analizę ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z mechaniki. |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/03_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Zyskuje świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomy odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań student potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę obliczeń. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. W pracy całkiem niesamodzielny i nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Gotów do podjęcia współpracy. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Aktywnie przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu. Wykazuje zainteresowanie wiedzą i doskonaleniem umiejętności. Świadomie i odpowiedzialnie podejmuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2008, (i wydania późniejsze)
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN, Warszawa, 2008, (i wydania późniejsze)
- Nizioł J., Metodyka rozwiazywania zadań mechaniki, WNT, Warszawa, 2002, (i wydania późniejsze)
Literatura dodatkowa
- Leyko J., Mechanika ogólna, t.1, t.2, PWN, Warszawa, 2008, (i wydania późniejsze)
- Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, t.1, t.2, PWN, Warszawa, 1978, (i wydania późniejsze)
- Misiak J., Mechanika techniczna, t.1, t.2, WNT, Warszawa, 2003, (i wydania późniejsze)