Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Integracja europejska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integracja europejska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ekonomii |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw prawa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich |
C-2 | Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE |
C-3 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE |
C-4 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekty i pojęcia pokrewne. Rodzaje projektów, środowisko projektowe. | 2 |
T-P-2 | Procedura pozyskiwania śroków z funduszy europejskich. | 4 |
T-P-3 | Akty prawne z prawa krajowego i unijnego z materii projektów unijnych. | 2 |
T-P-4 | Projekty w organizacji. Znaczenie, czynniki sukcesu. | 1 |
T-P-5 | Zasady wyboru wykonawców przy realizacji projektów unijnych. | 2 |
T-P-6 | Partnerstwo publiczno-prawne jako aktywna formuła realizacji programów unijnych. Wytyczne, zasady. | 2 |
T-P-7 | Dokumentacja projektowa. Elementy merytoryczno - formalne. | 1 |
T-P-8 | Prezentacja i ocena projektu. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys integracji europejskiej. Główne etapy rozwoju w ramach UE. Integracja instytucjonalna Polski. Konstytucja RP wobec integracji. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie i źródła prawa UE. | 1 |
T-W-3 | Instytucje UE. MIejsce w systemie prawnym. Organy pomocnicze i doradcze UE. | 3 |
T-W-4 | Sądowy system ochrony prawnej w UE. | 2 |
T-W-5 | Rynek wewnętrzny. Pojęcie, rola. Prawo przedsiębiorczości, swobody UE. Zakazy dyskryminacyjne. | 2 |
T-W-6 | Finansowanie UE ( dochody, wydatki, zasady budżetowe). Procedury stanowienia budżetu . Wykonanie budżetu. Zwalczanie nadużyć finansowych. System ochrony interesów finansowych UE. | 3 |
T-W-7 | Polityki i działąnia wewnętrzne UE ( kompetencje wyłącvzne, kompetencje dzielone ). Działania zewnętrzne UE(zakres, zasady, cele) | 2 |
T-W-8 | Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa. Aksjologia, obywatelstwo. Karta Praw Podstawowych. | 2 |
T-W-9 | Pozasądowy system ochrony prawnej UE. Petycje do PE. Skargi do Komisji Europejskiej. | 2 |
19 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-P-2 | Wkład własny studenta | 34 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 19 |
A-W-2 | Wkład własny studenta | 31 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opowiadanie |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | metoda sytuacyjna |
M-5 | metoda projektów |
M-6 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W01 zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach o mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego | ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-6, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W02 wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe | ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W03 wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej | ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-3 | T-W-2 | M-6, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W04 ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego | ZIIP_1A_W16 | — | — | C-4 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-3 | M-5, M-3, M-6, M-1 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W05 zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego | ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-6, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U01 sporządza aplikację dla projektu europejskiego | ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20 | — | — | C-3, C-4 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-W-3 | M-3, M-6, M-1 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U02 wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie | ZIIP_1A_U13 | — | — | C-3, C-4 | T-P-2 | M-5, M-3, M-6, M-1 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U03 interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego | ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U20 | — | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-P-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-6, M-1 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U04 wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich | ZIIP_1A_U11, ZIIP_1A_U13 | — | — | C-4 | T-P-2 | M-6, M-1 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U05 organizuje pracę zespołów | ZIIP_1A_U09 | — | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-P-4, T-P-3 | M-5, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K01 odpowiedzialność za pracę własną i innych | ZIIP_1A_K03 | — | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-5, M-4, M-3, M-6, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K02 wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach | ZIIP_1A_K04, ZIIP_1A_K06 | — | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-5, M-4, M-3, M-6, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K03 dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa | ZIIP_1A_K02, ZIIP_1A_K07 | — | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-5, M-4, M-3, M-6, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W01 zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach o mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego | 2,0 | Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nie ma wiedzy o tendencjach rozowjowych w Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii, bark podstawowej wiedzy o żródłach prawa współnotowego |
3,0 | Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozowjowych w Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii, ma wiedzę o żródłach prawa współnotowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W02 wymienia i charakteryzyje podstawowe polityki wspólnotowe | 2,0 | Nie wymienia i nie charakteryzuje podstawowych polityk wspólnotowych |
3,0 | Wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W03 wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej | 2,0 | Nie wskazuje i nie charakteryzuje uwarunkowań prawno-ekonomicznych działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej |
3,0 | Wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W04 ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego | 2,0 | Nie ma wiedzy z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, nie rozpoznaje i nie charakteryzuje regionalnych programów operacyjnych właściwych dla jego miejsca zamieszkania, nie ma wiedzy o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_W05 zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego | 2,0 | Nie zna i nie opisuje etapów integracji europejskiej, nia ma wiedzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego |
3,0 | Zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma wiedzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U01 sporządza aplikację dla projektu europejskiego | 2,0 | Nie potrafi zaplanować i w podstawowym stopniu sporządzić aplikacji dla projektu europejskiego |
3,0 | Planuje i w podstawowym stopniu sporządza aplikację dla projektu europejskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U02 wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie | 2,0 | Nie potrafi wyszukać właściych dla działalności gospodarczej projektów europejskich |
3,0 | wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U03 interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego | 2,0 | Nie potrafi w stopniu podstawowym interpretować wymagań prawnych dla danego projektu euriopejskiego |
3,0 | interpretuje wymagania prawne dla danego projektu euriopejskiego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U04 wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich | 2,0 | Nie wykorzystuje informacji dostępnych na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich |
3,0 | Właściwie stosuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_U05 organizuje pracę zespołów | 2,0 | Nie wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu |
3,0 | Wykazuje się umiejętnością organizowania pracy zespołu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K01 odpowiedzialność za pracę własną i innych | 2,0 | Nie wykazuje zachowań świadczącyvh o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych |
3,0 | Wykazuje zachowania świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K02 wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach | 2,0 | Nie wykazuje inicjatywy i samodzielności w działaniach w ramach realizacji projektu |
3,0 | Wykazuje się inicjatywą i samodzielnością w działaniach w ramach realizowanego projektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/15-2_K03 dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa | 2,0 | Nie wykazuje cech zachowania świadczącego o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa |
3,0 | Wykazuje cechy zachowań świadczących o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- brak, Podręcznik wnioskodawcy RPO WZ 2007-2013, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, Szczecin, 2010, Dostępny na stronie Urzędu Marszałkowskiego w zakładce Regionalne Programy Operacyjne
- Herbst Irena (red.), Finansowanie projektów zasilanych ze środków funduszy unijnych, TWIGGER, Warszawa, 2007
- A.Marszałek, Integracja europejska, PWE, Warszawa, 2004
- K.A.Wojtaszczyk, Integracja europejska.Uwarunkowaniam istota i następstwa., Aspra, Warszawa, 2023
- A.Zawidzka-Łojek, Nowy podręcznik prawa UE.Instytucje i porządek prawny, Instytu Wydawniczy Euro Prawo, Warszawa, 2022
- M.M.Kewig-Witkowska, A.Łozowski, Prawo insytucjonalne UE., C.H.Beck, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Prawo UE w pigułce, C.H.Beck, Warszawa, 2023, 2