Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Systemy konwersji energii wykorzystujące odnawialne i konwencjonalne źródła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy konwersji energii wykorzystujące odnawialne i konwencjonalne źródła | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu: Fizyka i Matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy na temat użytecznych form energii z róźnych źródeł odnawialnych. |
C-2 | Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wyznaczanie parametrów stanu substancji, obliczanie energii wewnętrznej układów, pracy i ciepła przemian termodynamicznych, bilansowanie układów termodynamicznych; |
C-3 | Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wykonanie bilansów energii prostych układów termodynamicznych; |
C-4 | Przedstawienie laboratoryjnych systemów konwersji energii odnawialnej, zapoznanie z zasadą działania oraz metodyką pomiaru wielkości pośrednich i obliczania efektywności procesu konwersji energii. |
C-5 | Nauczenie umiejetności stosowania podstawowych zalezności matematycznych w bilansowaniu systemów energetycznych, ze szczególnym nastawieniem na systemy zasilane ze źródeł odnawialnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie siłowni fotowoltaicznej, badanie siłowni wiatrowej, badanie wartości opałowej biomasy, badanie pompy ciepła | 8 |
8 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt powiązany tematycznie z zakresem wykładu (projekt elektrowni/elektrociepłowi zasilanej energią ze źróła odnawialnego) | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy termodynamiki. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Bilans energetyczny. Zasoby energetyczne. Paliwa i użyteczne formy energii. Popyt i podaż energii. Systemy konwersji energii użytecznej z paliw klasycznych. Systemy konwersji energii użytecznej z promieniowania słonecznego (kolektory, układy fotowoltaiczne i elektrownie słoneczne). Systemy konwersji energii z biomasa i wytwarzanie biopaliwa. Systemy konwersji energii wiatrowej. Hydroelektrownie. Systemy pozyskiwania energii z geotermiii i z wykorzystaniem energii geotermicznej. Magazynowanie energii. Technologie wodorowe (wytwarzanie, magazynowanie). Energetyka jądrowa. Perspektywiczne technologie energetyczne. Zaliczenie. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-2 | Wkład własny studenta | 30 |
38 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-P-2 | Wkład własny studenta | 30 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Wkład własny studenta | 59 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Projekt |
M-3 | Laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na teście końcowym oraz udzieleniu poprawnej odpowiedzi na 1 z 3 pytań otwartych. |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie zajęć projektowych polega na przygotowaniu raportu oraz prezentacji wyników. |
S-3 | Ocena formująca: Aby zaliczyć laboratorium nalezy spełnić wymienione warunki: - należy przyjść na zajęcia przygotowanym do zajęć zgodnie z wytycznymi podanymi przez prowadzacego; - aktywnie uczestniczyć w zajęciach; - przygotować sprawozdanie z wykonanych zajęć i przekazać je prowadzącemu w ciagu 1 tygodnia od zajęć; poprawić błędy wskazane przez prowadzącego; -w wyznaczonym terminie podanym w harmonogramie laboratorium (dostepnym na stronie www.ktc.zut.edu.pl) uzyskać 61% punktów z zaliczenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-2_W01 Po zaliczeniu zajęć student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie uźytecznych form energii i ich charakteru. Powinien umieć objaśnić wady i zalety stosowania różnych źródeł energii odnawialnej, wskazać ograniczenia w jej wykorzystaniu praktycznym a także powinien umieć wskazać aktualnie dostepne i perspektywiczne metody magazynowania energii. | ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W08, ZIIP_1A_W13 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-2_U01 Po zaliczeniu zajęć projektowych student powinien umieć przeprowadzić w podstawowym zakresie bilans energetyczny prostych układów energetycznych, ocenić możliwość zastosowania odnawialnych źródeł energii, oszacować i zaprezentować korzyści z zastosowania wybranej technologii energetycznej. | ZIIP_1A_U12, ZIIP_1A_U14 | — | — | C-5 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/09-2_U02 Po zaliczeniu zajęć laboratoryjnych student powinien umieć analizować przebieg procesu energetycznego, interpretować wpływ zmiany parametrow pracy sytemu na efektywność jego pracy, oceniać poprawność uzyskanych w wyniku eksperymentu wyników pomiarów i weryfikować ich poprawność wykorzystujac w tym celu wiedzę teoretyczną. | ZIIP_1A_U12, ZIIP_1A_U19 | — | — | C-4 | T-L-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-2_K01 Student kompetentnie umie wskazać aktualnie dostepne i perspektywiczne metody magazynowania energii. | ZIIP_1A_K06 | — | — | C-5 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-2_W01 Po zaliczeniu zajęć student powinien mieć wiedzą ogólną odnośnie uźytecznych form energii i ich charakteru. Powinien umieć objaśnić wady i zalety stosowania różnych źródeł energii odnawialnej, wskazać ograniczenia w jej wykorzystaniu praktycznym a także powinien umieć wskazać aktualnie dostepne i perspektywiczne metody magazynowania energii. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-2_U01 Po zaliczeniu zajęć projektowych student powinien umieć przeprowadzić w podstawowym zakresie bilans energetyczny prostych układów energetycznych, ocenić możliwość zastosowania odnawialnych źródeł energii, oszacować i zaprezentować korzyści z zastosowania wybranej technologii energetycznej. | 2,0 | Brak raportu lub przygotowanie raportu z duża ilością błędów, rzutujących na wynik końcowy. |
3,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego znaczna ilość błędów i nieścisłości. | |
3,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości. | |
4,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, z niewielką ilością drobnych błędów oraz ustna prezentacja wyników. | |
4,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, z minimalna ilością drobnych błędów oraz ustna prezentacja wyników | |
5,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, bezbłędnego oraz ustna prezentacja wyników | |
ZIIP_1A_IJZ/09-2_U02 Po zaliczeniu zajęć laboratoryjnych student powinien umieć analizować przebieg procesu energetycznego, interpretować wpływ zmiany parametrow pracy sytemu na efektywność jego pracy, oceniać poprawność uzyskanych w wyniku eksperymentu wyników pomiarów i weryfikować ich poprawność wykorzystujac w tym celu wiedzę teoretyczną. | 2,0 | nie oddanie któregokolwiek z 3 sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, i/lub niezaliczenie któregokolwiek z 3 zajęć laboratoryjnych |
3,0 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 3 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 2,5-3,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) | |
3,5 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 3 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 3,25-3,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) | |
4,0 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 3 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 3,75-4,24 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) | |
4,5 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 3 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 4,25-4,74 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) | |
5,0 | oddanie poprawnie wypełnionych sprawozdań z 3 zajęć laboratoryjnych, i/ lub nieobecność, obecność na wszystkich zajęciach oraz zaliczenie kolokwiów cząstkowych na ocene 4,75-5,0 (wyliczana jest średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/09-2_K01 Student kompetentnie umie wskazać aktualnie dostepne i perspektywiczne metody magazynowania energii. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym umie wskazać aktualnie dostepne i perspektywiczne metody magazynowania energii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
- Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
- Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
- Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008
- Jezierski G., Energia jadrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005