Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 16 2,50,38zaliczenie
wykładyW1 8 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność tworzenia konstrukcji geometrycznych (wyniesiona ze szkoły średniej i gimnazjum)
W-2Informatyka (elementarna wiedza z zakresu obsługi oprogramowania)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technik przetwarzania grafiki w technice komputerowej
C-2Nabycie umiejetności przedstawienia przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie
C-3Nabycie elementarnej umiejętność posługowania się wybranym programem komputerowego wspomagania projektowania (AutoCAD)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z programem komputerowym pracującym techniką rastrową4
T-L-2Zapoznanie z programem komputerowym pracującym techniką wektorową4
T-L-3Przedstawienie przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie – szkicowanie4
T-L-4Zastosowanie programu komputerowo wspomaganego projektowania w zakresie opracowania dokumentacji technicznej4
16
wykłady
T-W-1Metody przetwarzania grafiki w technice komputerowej: grafika rastrowa i wektorowa2
T-W-2Rzutowanie: rzut równoległy, środkowy (perspektywa), aksonometryczny, przekroje brył2
T-W-3Rysunek techniczny: normy, formaty arkuszy, wymiarowanie, linie rysunkowe, metody przedstawiania kształtów2
T-W-4Przykładowy program komputerowy wspomagający opracowanie rysunków technicznych2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Wkład własny studenta47
63
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Wkład własny studenta30
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Ocena nabytych umiejętności przez sprawdzenie zadań postawionych w czasie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C17_W01
Student powinien być w stanie wytłumaczyć zasady opracowywania dokumentacji technicznej.
ZIIP_1A_W03C-2, C-1, C-3T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C17_U01
Umiejętności zastosowania w praktyce zasad stosowanych przy opracowywaniu dokumentacji technicznej
ZIIP_1A_U21C-2, C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C17_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K02C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C17_W01
Student powinien być w stanie wytłumaczyć zasady opracowywania dokumentacji technicznej.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C17_U01
Umiejętności zastosowania w praktyce zasad stosowanych przy opracowywaniu dokumentacji technicznej
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności szkicowania rzutów i obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej.
3,0Student nabył umiejętności szkicowania prostych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie podstawowym.
3,5Student nabył umiejętności szkicowania prostych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym.
4,0Student nabył umiejętności szkicowania złożonych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym.
4,5Student nabył umiejętności szkicowania bardzo złożonych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym.
5,0Student nabył umiejętności szkicowania bardzo złożonych rzutów oraz efektywnej obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C17_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
2,0Student nie rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej
3,0Student rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej w stopniu minimalnym
3,5Student rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej w stopniu wystarczającym
4,0Student w pełni rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej
4,5Student w pełni rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej i dostrzega potrzebę podnoszenia kwalifikacji w dziedzinach pokrewnych
5,0Student w pełni rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej oraz w dziedzinach pokrewnych

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2009
  2. Krzysiak Z., Komputerowy zapis konstrukcji 2D i 3D w systemie Autocad, WUP, 2010
  3. Winkler T., Komputerowy zapis konstrukcji, WNT, Warszawa, 2001
  4. Ciekot J., Suseł M., Grafika inżynierska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Foley J. D., v. Dam A., Feiner S. K., Hughes J. F., Philips R. L., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, Warszawa, 1995
  2. Mazur J., Kosiński K., Polakowski K., Grafika inżynierska z wykorzystaniem metod CAD, OWPW, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z programem komputerowym pracującym techniką rastrową4
T-L-2Zapoznanie z programem komputerowym pracującym techniką wektorową4
T-L-3Przedstawienie przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie – szkicowanie4
T-L-4Zastosowanie programu komputerowo wspomaganego projektowania w zakresie opracowania dokumentacji technicznej4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody przetwarzania grafiki w technice komputerowej: grafika rastrowa i wektorowa2
T-W-2Rzutowanie: rzut równoległy, środkowy (perspektywa), aksonometryczny, przekroje brył2
T-W-3Rysunek techniczny: normy, formaty arkuszy, wymiarowanie, linie rysunkowe, metody przedstawiania kształtów2
T-W-4Przykładowy program komputerowy wspomagający opracowanie rysunków technicznych2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Wkład własny studenta47
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Wkład własny studenta30
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C17_W01Student powinien być w stanie wytłumaczyć zasady opracowywania dokumentacji technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności przedstawienia przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie
C-1Znajomość technik przetwarzania grafiki w technice komputerowej
C-3Nabycie elementarnej umiejętność posługowania się wybranym programem komputerowego wspomagania projektowania (AutoCAD)
Treści programoweT-L-3Przedstawienie przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie – szkicowanie
T-W-1Metody przetwarzania grafiki w technice komputerowej: grafika rastrowa i wektorowa
T-W-3Rysunek techniczny: normy, formaty arkuszy, wymiarowanie, linie rysunkowe, metody przedstawiania kształtów
T-W-4Przykładowy program komputerowy wspomagający opracowanie rysunków technicznych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C17_U01Umiejętności zastosowania w praktyce zasad stosowanych przy opracowywaniu dokumentacji technicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U21ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności przedstawienia przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie
C-1Znajomość technik przetwarzania grafiki w technice komputerowej
C-3Nabycie elementarnej umiejętność posługowania się wybranym programem komputerowego wspomagania projektowania (AutoCAD)
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z programem komputerowym pracującym techniką rastrową
T-L-2Zapoznanie z programem komputerowym pracującym techniką wektorową
T-L-3Przedstawienie przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie – szkicowanie
T-L-4Zastosowanie programu komputerowo wspomaganego projektowania w zakresie opracowania dokumentacji technicznej
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena nabytych umiejętności przez sprawdzenie zadań postawionych w czasie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył elementarnych umiejętności szkicowania rzutów i obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej.
3,0Student nabył umiejętności szkicowania prostych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie podstawowym.
3,5Student nabył umiejętności szkicowania prostych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym.
4,0Student nabył umiejętności szkicowania złożonych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym.
4,5Student nabył umiejętności szkicowania bardzo złożonych rzutów oraz obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym.
5,0Student nabył umiejętności szkicowania bardzo złożonych rzutów oraz efektywnej obsługi wybranych narzędzi informatycznych grafiki inżynierskiej w zakresie rozszerzonym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C17_K01Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności przedstawienia przestrzennych utworów geometrycznych na płaszczyźnie
C-1Znajomość technik przetwarzania grafiki w technice komputerowej
C-3Nabycie elementarnej umiejętność posługowania się wybranym programem komputerowego wspomagania projektowania (AutoCAD)
Treści programoweT-W-3Rysunek techniczny: normy, formaty arkuszy, wymiarowanie, linie rysunkowe, metody przedstawiania kształtów
T-W-4Przykładowy program komputerowy wspomagający opracowanie rysunków technicznych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena nabytych umiejętności przez sprawdzenie zadań postawionych w czasie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej
3,0Student rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej w stopniu minimalnym
3,5Student rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej w stopniu wystarczającym
4,0Student w pełni rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej
4,5Student w pełni rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej i dostrzega potrzebę podnoszenia kwalifikacji w dziedzinach pokrewnych
5,0Student w pełni rozumie potrzeby ciągłego podnoszenia kwalifikacji w obszarze działalności zawodowej oraz w dziedzinach pokrewnych