Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów dla inżynierów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunek kosztów dla inżynierów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość tabliczki mnożenia, umiejętność posługiwania sie kalkulatorem, Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu zna i rozumie: - pojęcie kosztów, - metody klasyfikacji kosztów - różne metody kalkulacji kosztów: * produkcji, * jakości * robocizny; - różne warianty rachunku kosztów |
C-2 | Student po ukończeniu przedmiotu potrafi : - ustalać koszty za pomocą różnych metod kalkulacji, - optymalizować koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa, - ustalać ceny produktów wynikające z kalkulacji kosztów ich wytworzenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Klasyfikacja kosztów. Rachunkowość kosztów zużycia materiałów. Finansowe aspekty gospodarki zapasami. Kalkulacja kosztów robocizny. Rozliczanie kosztów ogólnozakładowych, Koszty stałe i koszty zmienne. Ustalanie kosztów jednostkowych. Rachunek kosztów zmiennych. Rachunek kosztów pełnych. Rachunek kosztów postulowanych. Rachunrk kosztów ABC. Rachunek kosztów cyklu życia produktu. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia określające zużycie czynników produkcji. Koszty w procesie informacyjnym firm. Różne układy klasyfikacji kosztów działalności firm. Warianty rachunku kosztów działalności gospodarczej. Metody kalkulacji kosztów. Metody rozliczania kosztów bezpośrednich i pośrednich. Rachunek kosztów pełnych. Rachunek kosztów postulowanych Źródła pozyskiwania informacji o kosztach w firmie. Rachunek kosztów ABC,Rachunek kosztów jakości. Rachunek kosztów projektów innowacyjnych. Koszty w systemie „Just in Time”. Rachunek kosztów cyklu życia produktu. Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Wkład własny studenta | 27 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Wkład własny studenta | 24 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie, wykład problemowy, metoda przypadków |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 3 kolokwia cząstkowe w trakcie trwania przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach - rozwiazywanie zadań przy tablicy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C03_W01 wiedza z zakresu systemów rachunków kosztów (rk pełnych, rk zmiennych), metod podziału kosztów, rozliczania kosztów ogólnozakładowych, ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), koszty pieniężne i niepieniężne, | ZIIP_1A_W16 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C03_U01 umiejętności doboru metod podziału kosztów w zależności od potrzeb sprawozdawczych umiejętność rozliczania kosztów ogólnozakładowych i ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, umiejętność szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), i wyboru najkorzystniejszej formy finansowania umiejętnośc identyfikacji kosztów pieniężnych i niepieniężnych, Umiejętnośc optymalizacji koszty jakości, | ZIIP_1A_U01, ZIIP_1A_U06, ZIIP_1A_U08 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C03_K01 dobór metod kalkulacji w zależności od potrzeb sprawozdawczych, świadomośc subiektywności danych finansowych, świadomość dogmatów gospodarczych (np. "No free lunch theorem") | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K07 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C03_W01 wiedza z zakresu systemów rachunków kosztów (rk pełnych, rk zmiennych), metod podziału kosztów, rozliczania kosztów ogólnozakładowych, ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), koszty pieniężne i niepieniężne, | 2,0 | Student nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć przedstawionych w ramach zajęć |
3,0 | Student uzyskał 50-60% punktów | |
3,5 | Student uzyskał 60-70% punktów | |
4,0 | Student uzyskał 70-80% punktów | |
4,5 | Student uzyskał 80-90% punktów | |
5,0 | Student uzyskał 90-1000% punktów i wykazuje aktywność podczas ćwiczeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C03_U01 umiejętności doboru metod podziału kosztów w zależności od potrzeb sprawozdawczych umiejętność rozliczania kosztów ogólnozakładowych i ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, umiejętność szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), i wyboru najkorzystniejszej formy finansowania umiejętnośc identyfikacji kosztów pieniężnych i niepieniężnych, Umiejętnośc optymalizacji koszty jakości, | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C03_K01 dobór metod kalkulacji w zależności od potrzeb sprawozdawczych, świadomośc subiektywności danych finansowych, świadomość dogmatów gospodarczych (np. "No free lunch theorem") | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi... | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- Piotr Szczypa (red.), Kalkulacja i rachunek kosztów, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Aldona Kamela-Sowińska, Małgorzata Macuda, Rachunek Kosztów, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, 2019
Literatura dodatkowa
- Nowak E., Wierzbiński M., Rachunek kosztów Modele i zastosowania, PWE, 2010