Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Statystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>, Bartosz Powałka <Bartosz.Powalka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka I i Matematyka II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Dostarczenie wiedzy na temat metod opisu zjawisk cechujących się losowością. |
C-2 | Dostarczenie wiedzy na temat, stosowanych najczęściej, metod wnioskowania statystycznego. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności formułowania i weryfikacji hipotez statystycznych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności określania zależnosci regresyjnej (wyboru modelu) między zmiennymi, na podstawie danych doświadczalnych, identyfikacji związku przyczynowo skutkowego, wnioskowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących prawdopodobieństwa zdarzeń, rozkładów prawdopodobieństwa zmiennej skokowej oraz ciągłej. 2. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące wyznaczaniu podstawowych statystyk opisowych, prezentacji danych statystycznych (Excel, Statistica). 3. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych (dot. wartości oczekiwanej, wariancji, proporcji). 4. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych. 5. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących tzw. testów zgodności – Test Kołmogorowa Smirnowa, Chi2, Shapiro-Wilka. 6. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące rozwiązywaniu zagadnienia regresji liniowej jednej i wielu zmiennych (Excel, Statistica). 7. Podstawowe zagadnienia estymacji nieliniowej (Statistica). | 16 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Zadania i przedmiot statystyki matematycznej. Zdarzenie losowe. Prawdopodobieństwo zdarzenia. Zmienna losowa, rozkład prawdopodobieństwa, dystrybuanta. 2. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Próba i jej związek z populacją generalną. Statystyki opisowe. 3. Parametry opisowe rozkładu zmiennych losowych. Wybrane rozkłady skokowej zmiennej losowej, dwumianowy, geometryczny, hipergeometryczny, Poissona. Wybrane rozkłady ciągłej zmiennej losowej. Centralne twierdzenie graniczne. 4. Estymatory i ich właściwości. Metody estymacji: największej wiarygodności i momentów. Estymacja punktowa i przedziałowa. 5. Weryfikacja hipotez statystycznych, pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Wnioskowanie dotyczące wartości oczekiwanej i wariancji dla jednej oraz dwóch populacji. 6. Weryfikacja hipotez dotyczących zgodności rozkładów. Testy zgodności: chi-kwadrat, Kołmogorowa. Testy normalności. 7. Dwu i wielowymiarowa zmienna losowa skokowa i ciągła. Rozkłady brzegowe i warunkowe. Kowariancja i współczynnik korelacji. Estymacja współczynnika korelacji. Badanie istotności współczynnika korelacji. 8. Regresja liniowa jednej zmiennej. Estymacja współczynników funkcji regresji. Badanie istotności funkcji regresji i współczynników. Analiza wariancji dla zależności regresyjnej. Ocena dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. 9. Regresja liniowa wielu zmiennych. Estymacja współczynników funkcji regresji. Współczynnik korelacji wielowymiarowej. Ocena stopnia dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. Badanie istotności funkcji i współczynników. Metody krokowe. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Wkład własny studenta | 34 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Wkład własny studenta | 34 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B03_W01 Student potrafi scharakteryzować zmienne losowe. Objaśnić metody estymacji parametrów zmiennych losowych, wytłumaczyć pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji, opisać sposoby szacowania współzależnosci między zmiennymi losowymi. | ZIIP_1A_W01, ZIIP_1A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B03_U01 Student potrafi opracować i zinterpretować wyniki badań doświadczalnych, dobrać odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji podstawowych hipotez statystycznych i przeprowadzić ich weryfikację, obliczyć i zinterpretować współczynnik korelacji i estymować zalezność regresyjną. | ZIIP_1A_U03, ZIIP_1A_U15 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B03_K01 Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie opracowywania i analizy obserwowanych danych doświadczalnych. | ZIIP_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B03_W01 Student potrafi scharakteryzować zmienne losowe. Objaśnić metody estymacji parametrów zmiennych losowych, wytłumaczyć pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji, opisać sposoby szacowania współzależnosci między zmiennymi losowymi. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie scharakteryzowac zmiennych losowych. Nie potrafi zdefiniowac miar pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Nie potrafi wyjasnić pojęcia hipotezy statystycznej. Nie zna zasad weryfikacji hipotez. |
3,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować zmienne losowe, zdefiniować miary pozycji i rozrzutu zmiennej losowej, wyjasnić pojęcie hipotezy statystycznej i wytłumaczyć zasady weryfikacji hipotez statystycznych. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Potrafi zdefiniowac współczynnik korelacji. | |
4,5 | Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac wspólczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Zdefiniowac współczynnik determinacji i go zinterpretowac. | |
5,0 | Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Wytłumaczyc analize wariancji dla zaleznosci regresyjnej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B03_U01 Student potrafi opracować i zinterpretować wyniki badań doświadczalnych, dobrać odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji podstawowych hipotez statystycznych i przeprowadzić ich weryfikację, obliczyć i zinterpretować współczynnik korelacji i estymować zalezność regresyjną. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo obliczyc miar pozycji i rozrzutu opisujacych zmienna losowa oraz nie umie zweryfikowac podstawowych hipotez statystycznych. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji i rozrzutu opisujace zmienna losowa oraz umie weryfikowac podstawowe hipotezy statystyczne. | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac podstawowe hipotezy statystyczne. Potrafi obliczyc współczynnik korelacji i współczynniki regresji. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac hipotezy statystyczne przedstawione na zajeciach. Potrafi obliczyc i zinterpretowac współczynnik korelacji oraz obliczyc współczynniki regresji. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie zastosowac poznane metody estymacji do wyznaczenia estymatorów dla wskazanych parametrów zmiennej losowej. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac hipotezy statystyczne przedstawione na zajeciach. Potrafi obliczyc współczynnik korelacji i go zinterpretowac. Obliczyc współczynniki zaleznosci regresyjnej. Dokonac oceny istotnosci zaleznosci i dopasowania zaleznosci do danych z próby. | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie zastosowac poznane metody estymacji do wyznaczenia estymatorów dla wskazanych parametrów zmiennej losowej. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac hipotezy statystyczne przedstawione na zajeciach. Potrafi obliczyc współczynnik korelacji i go zinterpretowac. Obliczyc współczynniki zaleznosci regresyjnej. Dokonac oceny istotnosci zaleznosci i dopasowania zaleznosci do danych z próby. Potrafi dobierac metody analizy statystycznej do inzynierskich zadan praktycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B03_K01 Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie opracowywania i analizy obserwowanych danych doświadczalnych. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie scharakteryzowac zmiennych losowych. Nie potrafi zdefiniowac miar pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Nie potrafi wyjasnic pojecia hipotezy statystycznej. Nie zna zasad weryfikacji hipotez. |
3,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Potrafi zdefiniowac współczynnik korelacji. | |
4,5 | Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac wspólczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Zdefiniowac współczynnik determinacji i go zinterpretowac. | |
5,0 | Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Wytłumaczyc analize wariancji dla zaleznosci regresyjnej. |
Literatura podstawowa
- Mieczysław Sobczyk, Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- Małgorzata Rabiej, Statystyka z programem Statistica, Helion, Warszawa, 2014, ISBN: 9788324641109
- Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobienstwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Czesc I. Rachunek prawdopodobienstwa, PWN, Warszawa, 2010, 9
- Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobienstwa i statystyka matematyczna. Czesc II. Statystyka matematyczna., PWN, Warszawa, 2010, 9
Literatura dodatkowa
- Plucinska A., Plucinski E., Rachunek prawdopodobienstwa. Statystyka matematyczna. Procesy stochastyczn, WNT, Warszawa, 2000
- Chmielewski K., Berczynski St., Statystyka matematyczna. Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem pakietu STATISTICA PL, WUPS, Szczecin, 2002