Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Wytwarzania
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>, Bartosz Powałka <Bartosz.Powalka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 16 2,00,40zaliczenie
wykładyW3 16 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i Matematyka II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Dostarczenie wiedzy na temat metod opisu zjawisk cechujących się losowością.
C-2Dostarczenie wiedzy na temat, stosowanych najczęściej, metod wnioskowania statystycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności formułowania i weryfikacji hipotez statystycznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności określania zależnosci regresyjnej (wyboru modelu) między zmiennymi, na podstawie danych doświadczalnych, identyfikacji związku przyczynowo skutkowego, wnioskowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących prawdopodobieństwa zdarzeń, rozkładów prawdopodobieństwa zmiennej skokowej oraz ciągłej. 2. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące wyznaczaniu podstawowych statystyk opisowych, prezentacji danych statystycznych (Excel, Statistica). 3. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych (dot. wartości oczekiwanej, wariancji, proporcji). 4. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych. 5. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących tzw. testów zgodności – Test Kołmogorowa Smirnowa, Chi2, Shapiro-Wilka. 6. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące rozwiązywaniu zagadnienia regresji liniowej jednej i wielu zmiennych (Excel, Statistica). 7. Podstawowe zagadnienia estymacji nieliniowej (Statistica).16
16
wykłady
T-W-11. Zadania i przedmiot statystyki matematycznej. Zdarzenie losowe. Prawdopodobieństwo zdarzenia. Zmienna losowa, rozkład prawdopodobieństwa, dystrybuanta. 2. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Próba i jej związek z populacją generalną. Statystyki opisowe. 3. Parametry opisowe rozkładu zmiennych losowych. Wybrane rozkłady skokowej zmiennej losowej, dwumianowy, geometryczny, hipergeometryczny, Poissona. Wybrane rozkłady ciągłej zmiennej losowej. Centralne twierdzenie graniczne. 4. Estymatory i ich właściwości. Metody estymacji: największej wiarygodności i momentów. Estymacja punktowa i przedziałowa. 5. Weryfikacja hipotez statystycznych, pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Wnioskowanie dotyczące wartości oczekiwanej i wariancji dla jednej oraz dwóch populacji. 6. Weryfikacja hipotez dotyczących zgodności rozkładów. Testy zgodności: chi-kwadrat, Kołmogorowa. Testy normalności. 7. Dwu i wielowymiarowa zmienna losowa skokowa i ciągła. Rozkłady brzegowe i warunkowe. Kowariancja i współczynnik korelacji. Estymacja współczynnika korelacji. Badanie istotności współczynnika korelacji. 8. Regresja liniowa jednej zmiennej. Estymacja współczynników funkcji regresji. Badanie istotności funkcji regresji i współczynników. Analiza wariancji dla zależności regresyjnej. Ocena dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. 9. Regresja liniowa wielu zmiennych. Estymacja współczynników funkcji regresji. Współczynnik korelacji wielowymiarowej. Ocena stopnia dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. Badanie istotności funkcji i współczynników. Metody krokowe.16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Wkład własny studenta34
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Wkład własny studenta34
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B03_W01
Student potrafi scharakteryzować zmienne losowe. Objaśnić metody estymacji parametrów zmiennych losowych, wytłumaczyć pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji, opisać sposoby szacowania współzależnosci między zmiennymi losowymi.
ZIIP_1A_W01, ZIIP_1A_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B03_U01
Student potrafi opracować i zinterpretować wyniki badań doświadczalnych, dobrać odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji podstawowych hipotez statystycznych i przeprowadzić ich weryfikację, obliczyć i zinterpretować współczynnik korelacji i estymować zalezność regresyjną.
ZIIP_1A_U03, ZIIP_1A_U15C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B03_K01
Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie opracowywania i analizy obserwowanych danych doświadczalnych.
ZIIP_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B03_W01
Student potrafi scharakteryzować zmienne losowe. Objaśnić metody estymacji parametrów zmiennych losowych, wytłumaczyć pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji, opisać sposoby szacowania współzależnosci między zmiennymi losowymi.
2,0Student nie potrafi poprawnie scharakteryzowac zmiennych losowych. Nie potrafi zdefiniowac miar pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Nie potrafi wyjasnić pojęcia hipotezy statystycznej. Nie zna zasad weryfikacji hipotez.
3,0Student potrafi poprawnie scharakteryzować zmienne losowe, zdefiniować miary pozycji i rozrzutu zmiennej losowej, wyjasnić pojęcie hipotezy statystycznej i wytłumaczyć zasady weryfikacji hipotez statystycznych.
3,5Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji.
4,0Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Potrafi zdefiniowac współczynnik korelacji.
4,5Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac wspólczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Zdefiniowac współczynnik determinacji i go zinterpretowac.
5,0Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Wytłumaczyc analize wariancji dla zaleznosci regresyjnej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B03_U01
Student potrafi opracować i zinterpretować wyniki badań doświadczalnych, dobrać odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji podstawowych hipotez statystycznych i przeprowadzić ich weryfikację, obliczyć i zinterpretować współczynnik korelacji i estymować zalezność regresyjną.
2,0Student nie potrafi prawidłowo obliczyc miar pozycji i rozrzutu opisujacych zmienna losowa oraz nie umie zweryfikowac podstawowych hipotez statystycznych.
3,0Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji i rozrzutu opisujace zmienna losowa oraz umie weryfikowac podstawowe hipotezy statystyczne.
3,5Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac podstawowe hipotezy statystyczne. Potrafi obliczyc współczynnik korelacji i współczynniki regresji.
4,0Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac hipotezy statystyczne przedstawione na zajeciach. Potrafi obliczyc i zinterpretowac współczynnik korelacji oraz obliczyc współczynniki regresji.
4,5Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie zastosowac poznane metody estymacji do wyznaczenia estymatorów dla wskazanych parametrów zmiennej losowej. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac hipotezy statystyczne przedstawione na zajeciach. Potrafi obliczyc współczynnik korelacji i go zinterpretowac. Obliczyc współczynniki zaleznosci regresyjnej. Dokonac oceny istotnosci zaleznosci i dopasowania zaleznosci do danych z próby.
5,0Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie zastosowac poznane metody estymacji do wyznaczenia estymatorów dla wskazanych parametrów zmiennej losowej. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac hipotezy statystyczne przedstawione na zajeciach. Potrafi obliczyc współczynnik korelacji i go zinterpretowac. Obliczyc współczynniki zaleznosci regresyjnej. Dokonac oceny istotnosci zaleznosci i dopasowania zaleznosci do danych z próby. Potrafi dobierac metody analizy statystycznej do inzynierskich zadan praktycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B03_K01
Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie opracowywania i analizy obserwowanych danych doświadczalnych.
2,0Student nie potrafi poprawnie scharakteryzowac zmiennych losowych. Nie potrafi zdefiniowac miar pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Nie potrafi wyjasnic pojecia hipotezy statystycznej. Nie zna zasad weryfikacji hipotez.
3,0Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez.
3,5Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji.
4,0Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Potrafi zdefiniowac współczynnik korelacji.
4,5Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac wspólczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Zdefiniowac współczynnik determinacji i go zinterpretowac.
5,0Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Wytłumaczyc analize wariancji dla zaleznosci regresyjnej.

Literatura podstawowa

  1. Mieczysław Sobczyk, Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  2. Małgorzata Rabiej, Statystyka z programem Statistica, Helion, Warszawa, 2014, ISBN: 9788324641109
  3. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobienstwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Czesc I. Rachunek prawdopodobienstwa, PWN, Warszawa, 2010, 9
  4. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobienstwa i statystyka matematyczna. Czesc II. Statystyka matematyczna., PWN, Warszawa, 2010, 9

Literatura dodatkowa

  1. Plucinska A., Plucinski E., Rachunek prawdopodobienstwa. Statystyka matematyczna. Procesy stochastyczn, WNT, Warszawa, 2000
  2. Chmielewski K., Berczynski St., Statystyka matematyczna. Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem pakietu STATISTICA PL, WUPS, Szczecin, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących prawdopodobieństwa zdarzeń, rozkładów prawdopodobieństwa zmiennej skokowej oraz ciągłej. 2. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące wyznaczaniu podstawowych statystyk opisowych, prezentacji danych statystycznych (Excel, Statistica). 3. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych (dot. wartości oczekiwanej, wariancji, proporcji). 4. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych. 5. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących tzw. testów zgodności – Test Kołmogorowa Smirnowa, Chi2, Shapiro-Wilka. 6. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące rozwiązywaniu zagadnienia regresji liniowej jednej i wielu zmiennych (Excel, Statistica). 7. Podstawowe zagadnienia estymacji nieliniowej (Statistica).16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Zadania i przedmiot statystyki matematycznej. Zdarzenie losowe. Prawdopodobieństwo zdarzenia. Zmienna losowa, rozkład prawdopodobieństwa, dystrybuanta. 2. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Próba i jej związek z populacją generalną. Statystyki opisowe. 3. Parametry opisowe rozkładu zmiennych losowych. Wybrane rozkłady skokowej zmiennej losowej, dwumianowy, geometryczny, hipergeometryczny, Poissona. Wybrane rozkłady ciągłej zmiennej losowej. Centralne twierdzenie graniczne. 4. Estymatory i ich właściwości. Metody estymacji: największej wiarygodności i momentów. Estymacja punktowa i przedziałowa. 5. Weryfikacja hipotez statystycznych, pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Wnioskowanie dotyczące wartości oczekiwanej i wariancji dla jednej oraz dwóch populacji. 6. Weryfikacja hipotez dotyczących zgodności rozkładów. Testy zgodności: chi-kwadrat, Kołmogorowa. Testy normalności. 7. Dwu i wielowymiarowa zmienna losowa skokowa i ciągła. Rozkłady brzegowe i warunkowe. Kowariancja i współczynnik korelacji. Estymacja współczynnika korelacji. Badanie istotności współczynnika korelacji. 8. Regresja liniowa jednej zmiennej. Estymacja współczynników funkcji regresji. Badanie istotności funkcji regresji i współczynników. Analiza wariancji dla zależności regresyjnej. Ocena dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. 9. Regresja liniowa wielu zmiennych. Estymacja współczynników funkcji regresji. Współczynnik korelacji wielowymiarowej. Ocena stopnia dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. Badanie istotności funkcji i współczynników. Metody krokowe.16
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Wkład własny studenta34
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Wkład własny studenta34
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B03_W01Student potrafi scharakteryzować zmienne losowe. Objaśnić metody estymacji parametrów zmiennych losowych, wytłumaczyć pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji, opisać sposoby szacowania współzależnosci między zmiennymi losowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIIP_1A_W04ma wiedzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie wiedzy na temat metod opisu zjawisk cechujących się losowością.
C-2Dostarczenie wiedzy na temat, stosowanych najczęściej, metod wnioskowania statystycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności formułowania i weryfikacji hipotez statystycznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności określania zależnosci regresyjnej (wyboru modelu) między zmiennymi, na podstawie danych doświadczalnych, identyfikacji związku przyczynowo skutkowego, wnioskowania.
Treści programoweT-W-11. Zadania i przedmiot statystyki matematycznej. Zdarzenie losowe. Prawdopodobieństwo zdarzenia. Zmienna losowa, rozkład prawdopodobieństwa, dystrybuanta. 2. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Próba i jej związek z populacją generalną. Statystyki opisowe. 3. Parametry opisowe rozkładu zmiennych losowych. Wybrane rozkłady skokowej zmiennej losowej, dwumianowy, geometryczny, hipergeometryczny, Poissona. Wybrane rozkłady ciągłej zmiennej losowej. Centralne twierdzenie graniczne. 4. Estymatory i ich właściwości. Metody estymacji: największej wiarygodności i momentów. Estymacja punktowa i przedziałowa. 5. Weryfikacja hipotez statystycznych, pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Wnioskowanie dotyczące wartości oczekiwanej i wariancji dla jednej oraz dwóch populacji. 6. Weryfikacja hipotez dotyczących zgodności rozkładów. Testy zgodności: chi-kwadrat, Kołmogorowa. Testy normalności. 7. Dwu i wielowymiarowa zmienna losowa skokowa i ciągła. Rozkłady brzegowe i warunkowe. Kowariancja i współczynnik korelacji. Estymacja współczynnika korelacji. Badanie istotności współczynnika korelacji. 8. Regresja liniowa jednej zmiennej. Estymacja współczynników funkcji regresji. Badanie istotności funkcji regresji i współczynników. Analiza wariancji dla zależności regresyjnej. Ocena dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. 9. Regresja liniowa wielu zmiennych. Estymacja współczynników funkcji regresji. Współczynnik korelacji wielowymiarowej. Ocena stopnia dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. Badanie istotności funkcji i współczynników. Metody krokowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie scharakteryzowac zmiennych losowych. Nie potrafi zdefiniowac miar pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Nie potrafi wyjasnić pojęcia hipotezy statystycznej. Nie zna zasad weryfikacji hipotez.
3,0Student potrafi poprawnie scharakteryzować zmienne losowe, zdefiniować miary pozycji i rozrzutu zmiennej losowej, wyjasnić pojęcie hipotezy statystycznej i wytłumaczyć zasady weryfikacji hipotez statystycznych.
3,5Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji.
4,0Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Potrafi zdefiniowac współczynnik korelacji.
4,5Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac wspólczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Zdefiniowac współczynnik determinacji i go zinterpretowac.
5,0Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Wytłumaczyc analize wariancji dla zaleznosci regresyjnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B03_U01Student potrafi opracować i zinterpretować wyniki badań doświadczalnych, dobrać odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji podstawowych hipotez statystycznych i przeprowadzić ich weryfikację, obliczyć i zinterpretować współczynnik korelacji i estymować zalezność regresyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U03ma umiejętności w zakresie pomiaru i analizy podstawowych zjawisk fizycznych związanych z procesami oraz systemami produkcji w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U15potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie wiedzy na temat metod opisu zjawisk cechujących się losowością.
C-2Dostarczenie wiedzy na temat, stosowanych najczęściej, metod wnioskowania statystycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności formułowania i weryfikacji hipotez statystycznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności określania zależnosci regresyjnej (wyboru modelu) między zmiennymi, na podstawie danych doświadczalnych, identyfikacji związku przyczynowo skutkowego, wnioskowania.
Treści programoweT-L-11. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących prawdopodobieństwa zdarzeń, rozkładów prawdopodobieństwa zmiennej skokowej oraz ciągłej. 2. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące wyznaczaniu podstawowych statystyk opisowych, prezentacji danych statystycznych (Excel, Statistica). 3. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych (dot. wartości oczekiwanej, wariancji, proporcji). 4. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych. 5. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących tzw. testów zgodności – Test Kołmogorowa Smirnowa, Chi2, Shapiro-Wilka. 6. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące rozwiązywaniu zagadnienia regresji liniowej jednej i wielu zmiennych (Excel, Statistica). 7. Podstawowe zagadnienia estymacji nieliniowej (Statistica).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo obliczyc miar pozycji i rozrzutu opisujacych zmienna losowa oraz nie umie zweryfikowac podstawowych hipotez statystycznych.
3,0Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji i rozrzutu opisujace zmienna losowa oraz umie weryfikowac podstawowe hipotezy statystyczne.
3,5Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac podstawowe hipotezy statystyczne. Potrafi obliczyc współczynnik korelacji i współczynniki regresji.
4,0Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac hipotezy statystyczne przedstawione na zajeciach. Potrafi obliczyc i zinterpretowac współczynnik korelacji oraz obliczyc współczynniki regresji.
4,5Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie zastosowac poznane metody estymacji do wyznaczenia estymatorów dla wskazanych parametrów zmiennej losowej. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac hipotezy statystyczne przedstawione na zajeciach. Potrafi obliczyc współczynnik korelacji i go zinterpretowac. Obliczyc współczynniki zaleznosci regresyjnej. Dokonac oceny istotnosci zaleznosci i dopasowania zaleznosci do danych z próby.
5,0Student potrafi prawidłowo obliczyc miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujace zmienna losowa i własciwie je interpretuje. Umie zastosowac poznane metody estymacji do wyznaczenia estymatorów dla wskazanych parametrów zmiennej losowej. Umie obliczyc przedział ufnosci dla wartosci oczekiwanej i wariancji. Potrafi zweryfikowac hipotezy statystyczne przedstawione na zajeciach. Potrafi obliczyc współczynnik korelacji i go zinterpretowac. Obliczyc współczynniki zaleznosci regresyjnej. Dokonac oceny istotnosci zaleznosci i dopasowania zaleznosci do danych z próby. Potrafi dobierac metody analizy statystycznej do inzynierskich zadan praktycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B03_K01Ma swiadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie opracowywania i analizy obserwowanych danych doświadczalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie wiedzy na temat metod opisu zjawisk cechujących się losowością.
C-2Dostarczenie wiedzy na temat, stosowanych najczęściej, metod wnioskowania statystycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności formułowania i weryfikacji hipotez statystycznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności określania zależnosci regresyjnej (wyboru modelu) między zmiennymi, na podstawie danych doświadczalnych, identyfikacji związku przyczynowo skutkowego, wnioskowania.
Treści programoweT-W-11. Zadania i przedmiot statystyki matematycznej. Zdarzenie losowe. Prawdopodobieństwo zdarzenia. Zmienna losowa, rozkład prawdopodobieństwa, dystrybuanta. 2. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Próba i jej związek z populacją generalną. Statystyki opisowe. 3. Parametry opisowe rozkładu zmiennych losowych. Wybrane rozkłady skokowej zmiennej losowej, dwumianowy, geometryczny, hipergeometryczny, Poissona. Wybrane rozkłady ciągłej zmiennej losowej. Centralne twierdzenie graniczne. 4. Estymatory i ich właściwości. Metody estymacji: największej wiarygodności i momentów. Estymacja punktowa i przedziałowa. 5. Weryfikacja hipotez statystycznych, pojęcie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Wnioskowanie dotyczące wartości oczekiwanej i wariancji dla jednej oraz dwóch populacji. 6. Weryfikacja hipotez dotyczących zgodności rozkładów. Testy zgodności: chi-kwadrat, Kołmogorowa. Testy normalności. 7. Dwu i wielowymiarowa zmienna losowa skokowa i ciągła. Rozkłady brzegowe i warunkowe. Kowariancja i współczynnik korelacji. Estymacja współczynnika korelacji. Badanie istotności współczynnika korelacji. 8. Regresja liniowa jednej zmiennej. Estymacja współczynników funkcji regresji. Badanie istotności funkcji regresji i współczynników. Analiza wariancji dla zależności regresyjnej. Ocena dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. 9. Regresja liniowa wielu zmiennych. Estymacja współczynników funkcji regresji. Współczynnik korelacji wielowymiarowej. Ocena stopnia dopasowania zależności regresyjnej do danych z próby. Badanie istotności funkcji i współczynników. Metody krokowe.
T-L-11. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących prawdopodobieństwa zdarzeń, rozkładów prawdopodobieństwa zmiennej skokowej oraz ciągłej. 2. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące wyznaczaniu podstawowych statystyk opisowych, prezentacji danych statystycznych (Excel, Statistica). 3. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych (dot. wartości oczekiwanej, wariancji, proporcji). 4. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące weryfikacji parametrycznych hipotez statystycznych. 5. Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących tzw. testów zgodności – Test Kołmogorowa Smirnowa, Chi2, Shapiro-Wilka. 6. Wspomagane komputerowo ćwiczenia służące rozwiązywaniu zagadnienia regresji liniowej jednej i wielu zmiennych (Excel, Statistica). 7. Podstawowe zagadnienia estymacji nieliniowej (Statistica).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie scharakteryzowac zmiennych losowych. Nie potrafi zdefiniowac miar pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Nie potrafi wyjasnic pojecia hipotezy statystycznej. Nie zna zasad weryfikacji hipotez.
3,0Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez.
3,5Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji.
4,0Student potrafi poprawnie scharakteryzowac zmienne losowe. Zdefiniowac miary pozycji, rozrzutu, asymetri i koncentracji zmiennej losowej i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Potrafi zdefiniowac współczynnik korelacji.
4,5Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac wspólczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Zdefiniowac współczynnik determinacji i go zinterpretowac.
5,0Student poprawnie definiuje zmienne losowe i parametry opisowe zmiennych losowych i zna ich interpretacje. Poprawnie opisuje rozkłady zmiennej losowej skokowej i ciagłej przedstawione na zajeciach. Objasnia zasady estymacji punktowej i przedziałowej. Potrafi opisac metody uzyskiwania estymatorów. Potrafi wyjasnic pojecie hipotezy statystycznej i wytłumaczyc zasady weryfikacji hipotez. Zdefiniowac współczynnik korelacji i wytłumaczyc jego interpretacje.Objasnic zasady estymacji współczynników zaleznosci regresyjnej. Opisac sposób oceny istotnosci zaleznosci regresyjnej. Wytłumaczyc analize wariancji dla zaleznosci regresyjnej.