Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka (zajęcia uzupełniające):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka (zajęcia uzupełniające) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Technicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna fizykę na poziomie szkoły średniej. |
W-2 | Zna podstawy matematyki (działania na wektorach, podstawowe funkcje) na poziomie szkoły średniej. |
W-3 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki (wybrane działy), właściwej dla studiowania na kierunku Projektoanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich i przydatnej w praktyce inżynierskiej. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej do rozwiązywania zadań przydatnych inżynierowi. |
C-3 | Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł informacji w zakresie wiedzy fachowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Względność ruchu. Podstawowe wielkości fizyczne w mechanice. Rachunek wektorowy w fizyce. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem iloczynów skalarnego i wektorowego. 2. Zależność funkcyjna wielkości fizycznych. 3. Ruch w jednorodnym polu grawitacyjnym: spadek swobodny, rzut poziomy, rzut ukośny. 4. Dynamika ruchu postępowego: zasady dynamiki Newtona, ruch w obecności siły tarcia. Pojęcie pracy i mocy w mechanice. 5. Zasada zachowania energii mechanicznej. Pęd, zasada zachowania pędu. 6. Ruch obrotowy bryły sztywnej wokół ustalonej osi: moment bezwładności, moment siły, moment pędu. Zasada zachowania momentu pędu. Zasady dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego. 7. Drgania i układy drgające. Rozwiazywanie zadań z drgań harmonicznych. 8. Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia. Siły pozorne. 9. Podstawowe wielkości charakteryzujące pole elektryczne. Rozwiązywaie zadań z zakresu elektrostatyki i prądu elektrycznego o stałym natężeniu. Podstawowe wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. 10. Metoda analizy wymiarowej jako sposób rozwiązywania zadań. 11. Omawianie rozwiązań zadań domowych. | 25 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 25 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytorujne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące sprawdzanie aktywności studentów w czasie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Oddanie poprawnie rozwiązanych zadań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_U02_W01 Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki obejmującą mechanikę, drgania, elektryczność i magnetyzm, niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań. Po zakończeniu kursu student powinien znać i rozumieć podstawy kinematyki i dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej. Student zna wielkości skalarne i wektorowe występujące w zagadnieniach mechaniki, elektrostatyki i magnetyzmu i jednostki w jakich są wyrażane. | TMS_1A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_U02_U01 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne z zakresu mechaniki, elektryczności, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań z podstaw mechaniki, elektryczności. | TMS_1A_U08 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_U02_K01 Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej. Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się , komunikatywność. | TMS_1A_K01 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_U02_W01 Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki obejmującą mechanikę, drgania, elektryczność i magnetyzm, niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań. Po zakończeniu kursu student powinien znać i rozumieć podstawy kinematyki i dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej. Student zna wielkości skalarne i wektorowe występujące w zagadnieniach mechaniki, elektrostatyki i magnetyzmu i jednostki w jakich są wyrażane. | 2,0 | Brak zaliczenia przedmiotu. Student nie potafi wymienić zasad dynamiki Newtona dla ruchu postępowego i obrotowego. Nie zna podstawowych wielkości fizycznych charakteryzujących pole elektryczne i magnetyczne. Brak poprawnie rozwiązanych zadaniań domowych. |
3,0 | Zaliczenie przedmiotu. Student potafi wymienić zasady dynamiki Newtona dla ruchu postępowego i obrotowego. Umie wskazać przykłady ilustujące zasadę zachowania energii, zasadę zachowania pędu, momentu pędu. Umie wymienić podstawowe wielkości fizyczne charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne. Poprawnie rozwiązane zadania domowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_U02_U01 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne z zakresu mechaniki, elektryczności, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań z podstaw mechaniki, elektryczności. | 2,0 | Brak zaliczenia przedmiotu. Student nie potrafi rozwiązać zadań dotyczących ruchu jednostajnie zmiennego. Nie potrafi wyprowadzić wzoru na zasięg rzutu ukośnego. Nie potrafi zastosować zasad dynamiki Newtona do obliczeń prostych zadań fizycznych. Nie potrafi obliczyć momentu siły jako iloczynu wektorowego. Nie potrafi obliczyć pracę wykonaną przez stałą siłę. Nie potrafi rozwiązać prostych zadań z elektryczności z zastosowaniem praw Kirchhoffa. |
3,0 | Zaliczenie przedmiotu: Student potrafi rozwiązać zadania dotyczące ruchu jednostajnie zmiennego. Potrafi wyprowadzić wzór na zasięg rzutu ukośnego. Potrafi zastosować zasad dynamiki Newtona do obliczeń prostych zadań fizycznych. Potrafi obliczyć momentu siły jako iloczynu wektorowy. Potrafi obliczyć pracę wykoną przez stałą siłę. Potrafi zastosować zasadę zachowania pędu oraz zasadę zachowania energii do rozwiązywania zadań. Potrafi rozwiązać proste zadania z elektryczności z zastosowaniem praw Kirchhoffa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_U02_K01 Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej. Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się , komunikatywność. | 2,0 | Brak współpracy w zespole i umiejetności samodzielnego przygotowania do zajęć. |
3,0 | Student potrafi współpracować w zespole. Dobre przygotowanie do zajęć; samodzielnie rozwiązuje zadania rachunkowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T. Rewaj, Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza Scripta, Wrocław, 2000
- D. Halliday, R. Resnick, J.Walker, Podstawy Fizyki, T. 1- 4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- M.S. Cedrik, Zbiór zadań z fizyki, PWN, Warszawa, 1978
- A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006