Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Przetwórstwo tworzyw polimerowych

Sylabus przedmiotu Informatyczne techniki obliczeniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyczne techniki obliczeniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementarna wiedza z algebry macierzowej oraz rachunku różniczkowego i całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw informatycznych technik obliczeniowych.
C-2Umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań z użyciem uniwersalnych narzędzi informatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej podczas wykładu poprzez rozwiązywanie zadań inżynierskich z wykorzystaniem informatycznych technik obliczeniowych.15
15
wykłady
T-W-11. Wprowadzenie. Omówienie środowiska do obliczeń inżynierskich. 2. Tworzenie i operacje na macierzach oraz tablicach. 3. Funkcje i skrypty. Instrukcje sterujące. 4. Grafika dwuwymiarowa i trójwymiarowa. 5. Całkowanie numeryczne. 6. Graficzny język programowania do obliczeń inżynierskich. 7. Omówienie technik obliczeniowych na wybranych przykładach.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnicwo w wykładach.15
A-W-2Praca własna.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersacyjnymi.
M-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
M-3Praca i obliczenia na komputerze.
M-4Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe testy oraz kontrola wykonanych zadań.
S-2Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie zadań na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie końcowego zaliczenia praktycznego i/lub pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B09_W01
W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy informatycznych technik obliczeniowych.
TMS_1A_W04C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B09_U01
Umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań inżynierskich z użyciem narzędzi informatycznych.
TMS_1A_U08C-2T-A-1M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B09_W01
W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy informatycznych technik obliczeniowych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B09_U01
Umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań inżynierskich z użyciem narzędzi informatycznych.
2,0Student nie opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Z trudem wykorzystuje zdobyte umiejętności. Czasem nie wie, jak wykorzystać posiadane umiejętności.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i ich stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i ich stosowania.

Literatura podstawowa

  1. Bogumiła Mrozek, Zbigniew Mrozekdata, MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika., Helion, 2010
  2. Brzózka J., Dorobczyński L., Programowanie w Matlab, MIKOM, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej podczas wykładu poprzez rozwiązywanie zadań inżynierskich z wykorzystaniem informatycznych technik obliczeniowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Wprowadzenie. Omówienie środowiska do obliczeń inżynierskich. 2. Tworzenie i operacje na macierzach oraz tablicach. 3. Funkcje i skrypty. Instrukcje sterujące. 4. Grafika dwuwymiarowa i trójwymiarowa. 5. Całkowanie numeryczne. 6. Graficzny język programowania do obliczeń inżynierskich. 7. Omówienie technik obliczeniowych na wybranych przykładach.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnicwo w wykładach.15
A-W-2Praca własna.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B09_W01W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy informatycznych technik obliczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw informatycznych technik obliczeniowych.
Treści programoweT-W-11. Wprowadzenie. Omówienie środowiska do obliczeń inżynierskich. 2. Tworzenie i operacje na macierzach oraz tablicach. 3. Funkcje i skrypty. Instrukcje sterujące. 4. Grafika dwuwymiarowa i trójwymiarowa. 5. Całkowanie numeryczne. 6. Graficzny język programowania do obliczeń inżynierskich. 7. Omówienie technik obliczeniowych na wybranych przykładach.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersacyjnymi.
M-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe testy oraz kontrola wykonanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B09_U01Umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań inżynierskich z użyciem narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii materiałowej i inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne i/ lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań z użyciem uniwersalnych narzędzi informatycznych.
Treści programoweT-A-1Praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej podczas wykładu poprzez rozwiązywanie zadań inżynierskich z wykorzystaniem informatycznych technik obliczeniowych.
Metody nauczaniaM-3Praca i obliczenia na komputerze.
M-4Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie zadań na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie końcowego zaliczenia praktycznego i/lub pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Z trudem wykorzystuje zdobyte umiejętności. Czasem nie wie, jak wykorzystać posiadane umiejętności.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i ich stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i ich stosowania.