Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Projektowanie materiałowe

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Obsługa komputera.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu matematyki.
W-3Wskazana jest znajomość języka angielskiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw algorytmizacji.
C-2Opanowanie podstaw programowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas wykładu poprzez tworzenie prostych schematów blokowych oraz programów w środowisku programistycznym.15
15
wykłady
T-W-11. Podstawowe informacje o komputerach oraz językach programowania. 2. Wprowadzenie do algorytmów, schematy blokowe. 3. Omówienie języka programowania, środowiska programistycznego. 4. Typy danych, deklaracja i inicjalizacja zmiennych. Wyrażenia algebraiczne i logiczne. Instrukcje wejścia wyjścia. 5. Instrukcje warunkowe, pętle. 6. Tworzenie i wywołanie metod. 7. Klasy i obiekty.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersacyjnymi.
M-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
M-3Praca i programowanie na komputerze.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe testy oraz kontrola wykonanych zadań.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowy test na komputerze.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B03_W01
W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy algorytmizacji i język programowania.
TMS_1A_W04C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B03_U01
Umiejętność algorytmizacji, tworzenia schematów blokowych oraz programów.
TMS_1A_U08C-1, C-2T-A-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_B03_K01
Student potrafi zdobywać i przyswajać nowe informacje ma świadomość potrzeby ciągłego szkolenia w zakresie programowania i informatyki.
TMS_1A_K01C-2, C-1T-A-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B03_W01
W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy algorytmizacji i język programowania.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B03_U01
Umiejętność algorytmizacji, tworzenia schematów blokowych oraz programów.
2,0Student nie opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Z trudem wykorzystuje zdobyte umiejętności. Czasem nie wie, jak wykorzystać posiadane umiejętności.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i ich stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i ich stosowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_B03_K01
Student potrafi zdobywać i przyswajać nowe informacje ma świadomość potrzeby ciągłego szkolenia w zakresie programowania i informatyki.
2,0Student nie angażuje się podczas zajęć, nie pracuje samodzielnie i nie posiada kompetencji w zakresie programowania obiektowego.
3,00 Student wykazuje przeciętne kompetencje w zakresie wykorzystania programowania w praktyce.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student wykazuje zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje duże zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności.

Literatura podstawowa

  1. Anna kempa, Tomasz Staś, Wstęp do programowania w C#. Łatwy podręcznik dla początkujących, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, 2018
  2. Grębosz, Jerzy., Symfonia C++ standard : programowanie w języku C++ orientowane obiektowo. T. 1, Wydawnictwo "Edition 2000" : Oficyna Kallimach, 2010
  3. Gaurav Aroraa, Język C# w 7 dni. Solidne podstawy programowania obiektowego, Helion, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas wykładu poprzez tworzenie prostych schematów blokowych oraz programów w środowisku programistycznym.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Podstawowe informacje o komputerach oraz językach programowania. 2. Wprowadzenie do algorytmów, schematy blokowe. 3. Omówienie języka programowania, środowiska programistycznego. 4. Typy danych, deklaracja i inicjalizacja zmiennych. Wyrażenia algebraiczne i logiczne. Instrukcje wejścia wyjścia. 5. Instrukcje warunkowe, pętle. 6. Tworzenie i wywołanie metod. 7. Klasy i obiekty.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B03_W01W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy algorytmizacji i język programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw algorytmizacji.
Treści programoweT-W-11. Podstawowe informacje o komputerach oraz językach programowania. 2. Wprowadzenie do algorytmów, schematy blokowe. 3. Omówienie języka programowania, środowiska programistycznego. 4. Typy danych, deklaracja i inicjalizacja zmiennych. Wyrażenia algebraiczne i logiczne. Instrukcje wejścia wyjścia. 5. Instrukcje warunkowe, pętle. 6. Tworzenie i wywołanie metod. 7. Klasy i obiekty.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersacyjnymi.
M-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe testy oraz kontrola wykonanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B03_U01Umiejętność algorytmizacji, tworzenia schematów blokowych oraz programów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii materiałowej i inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne i/ lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw algorytmizacji.
C-2Opanowanie podstaw programowania.
Treści programoweT-A-1Praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas wykładu poprzez tworzenie prostych schematów blokowych oraz programów w środowisku programistycznym.
Metody nauczaniaM-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
M-3Praca i programowanie na komputerze.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowy test na komputerze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Z trudem wykorzystuje zdobyte umiejętności. Czasem nie wie, jak wykorzystać posiadane umiejętności.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i ich stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i ich stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_B03_K01Student potrafi zdobywać i przyswajać nowe informacje ma świadomość potrzeby ciągłego szkolenia w zakresie programowania i informatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstaw programowania.
C-1Opanowanie podstaw algorytmizacji.
Treści programoweT-A-1Praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas wykładu poprzez tworzenie prostych schematów blokowych oraz programów w środowisku programistycznym.
Metody nauczaniaM-2Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem.
M-3Praca i programowanie na komputerze.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowy test na komputerze.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie angażuje się podczas zajęć, nie pracuje samodzielnie i nie posiada kompetencji w zakresie programowania obiektowego.
3,00 Student wykazuje przeciętne kompetencje w zakresie wykorzystania programowania w praktyce.
3,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student wykazuje zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności.
4,5Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje duże zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności.