Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Projektowanie materiałowe

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z kultury - muzyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z kultury - muzyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Kultury
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość zagadnień muzycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta.
C-2Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce.
C-3Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych.
C-4Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta.
C-5Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Europejska tradycja muzyczn. 2. Europejska tradycja muzyczna. 3. Muzyka współczesna - to nie takie straszne. 4. Rola dyrygenta w zespole muzycznym. 5. Co to jest dobra interpretacja? 6. Sylwetka kompozytora - życie i twórczość. 7. Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny połączony z przeżyciem.
M-4Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa.
M-5Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
S-2Ocena formująca: Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny.
S-3Ocena formująca: Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny połączony z przeżyciem.
S-4Ocena formująca: Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa.
S-5Ocena formująca: Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A17-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać ogólną wiedzę muzyczną z treści przekazanych na wykładach.
TMS_1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A17-1_U01
Student potrafii wypowiadać się na temat zagadnień muzycznych
TMS_1A_U10C-2, C-4, C-3, C-1, C-5T-A-1M-3, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A17-1_K01
student ma świadomość znaczenia wiedzy o kulturze dla ogólnego rozwoju społecznego
TMS_1A_K02C-5, C-4T-A-1M-5, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A17-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać ogólną wiedzę muzyczną z treści przekazanych na wykładach.
2,0Student nie uczestniczył w zajęciach.
3,0Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach.
3,5
4,0Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach.
4,5
5,0Uczestnictwo we wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A17-1_U01
Student potrafii wypowiadać się na temat zagadnień muzycznych
2,0
3,0opanowanie materiału w min. 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A17-1_K01
student ma świadomość znaczenia wiedzy o kulturze dla ogólnego rozwoju społecznego
2,0
3,0aktywna obecność na zajeciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Guczalski Krzysztof, Znaczenie muzyki. Znaczenia w muzyce., Musica Iagellonica, Kraków, 2002
  2. Eugeniusz Kus i Mikołaj Szczęsny, Kompozytorzy szczecińscy po 1945, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, 2002
  3. Rogala Jacek, Muzyka polska XX wieku, PWN, Kraków, 2000
  4. Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki XX wieku, PWM, Kraków, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Europejska tradycja muzyczn. 2. Europejska tradycja muzyczna. 3. Muzyka współczesna - to nie takie straszne. 4. Rola dyrygenta w zespole muzycznym. 5. Co to jest dobra interpretacja? 6. Sylwetka kompozytora - życie i twórczość. 7. Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A17-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać ogólną wiedzę muzyczną z treści przekazanych na wykładach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W05Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta.
C-2Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce.
C-3Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych.
C-4Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta.
C-5Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze.
Treści programoweT-A-11. Europejska tradycja muzyczn. 2. Europejska tradycja muzyczna. 3. Muzyka współczesna - to nie takie straszne. 4. Rola dyrygenta w zespole muzycznym. 5. Co to jest dobra interpretacja? 6. Sylwetka kompozytora - życie i twórczość. 7. Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny połączony z przeżyciem.
M-4Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa.
M-5Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
S-2Ocena formująca: Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny.
S-3Ocena formująca: Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny połączony z przeżyciem.
S-4Ocena formująca: Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych np. partytura nutowa.
S-5Ocena formująca: Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczył w zajęciach.
3,0Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach.
3,5
4,0Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach.
4,5
5,0Uczestnictwo we wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A17-1_U01Student potrafii wypowiadać się na temat zagadnień muzycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w muzyce.
C-4Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta.
C-3Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o muzyce: - historii muzyki rodzimej i obcej, - kompozytorów i ich dzieł, - wydarzeń muzycznych, np. Konkurs Chopinowski, Szczecińskie Zmagania Jazzowe, - wiadomości z literatury i form muzycznych.
C-1Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta.
C-5Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze.
Treści programoweT-A-11. Europejska tradycja muzyczn. 2. Europejska tradycja muzyczna. 3. Muzyka współczesna - to nie takie straszne. 4. Rola dyrygenta w zespole muzycznym. 5. Co to jest dobra interpretacja? 6. Sylwetka kompozytora - życie i twórczość. 7. Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny połączony z przeżyciem.
M-5Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny połączony z przeżyciem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0opanowanie materiału w min. 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A17-1_K01student ma świadomość znaczenia wiedzy o kulturze dla ogólnego rozwoju społecznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze.
C-4Rozwijanie i kształtowanie poprzez muzykę - osobowości studenta.
Treści programoweT-A-11. Europejska tradycja muzyczn. 2. Europejska tradycja muzyczna. 3. Muzyka współczesna - to nie takie straszne. 4. Rola dyrygenta w zespole muzycznym. 5. Co to jest dobra interpretacja? 6. Sylwetka kompozytora - życie i twórczość. 7. Uczestnictwo w próbie wybranego koncertu.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne: - pokaz, - koncert, - ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny połączony z przeżyciem.
M-1Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aktywna obecność na zajeciach
3,5
4,0
4,5
5,0