Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Projektowanie materiałowe

Sylabus przedmiotu Zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych.
C-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
C-5Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-7Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management.
C-8Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze. Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje. Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy. Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.15
15
wykłady
T-W-1Tradycyjne i współczesne kierunki zarządzania. Organizacja i otoczenie przedsiębiorstwa. Równowaga organizacyjna. Zarządzanie, administrowanie i dowodzenie. Przywództwo. Struktury organizacyjne. Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów, bariery w podejmowaniu decyzji. Motywacja i motywowanie. System motywacyjny. Kontrola i ocena. Umiejętmości menadżerskie15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Metoda projektów
M-4Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki)
S-2Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-4Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy
S-5Ocena formująca: Prezentacja
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-9Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A16-2_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją
TMS_1A_W05, TMS_1A_W06C-4, C-5, C-6, C-7, C-8T-W-1M-1, M-6S-1, S-3, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A16-2_U01
Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
TMS_1A_U10C-2, C-3, C-6T-A-1M-1, M-3, M-6S-7, S-8

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A16-2_K01
Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym
TMS_1A_K02C-2, C-3, C-6T-W-1M-1, M-6S-7, S-8

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A16-2_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstaw zarządzania
3,0Posiada podstawową wiedzę z podstaw zarządzania
3,5Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania
4,0Student nie tylko potragi wykorzystać posiadaną wiedzę, ale również potrafi w analityczny sposób ją porównać
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A16-2_U01
Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejetności w zakresie podstaw zarxądzania
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A16-2_K01
Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania
3,0Kompetencje student sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,5Kompetencje student nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2017, 3
  2. Koźmiński A., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, Praca zbiorowa
  3. Koźmiński A., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011, II
  4. Jemelniak D., Latusek-Jurczak D., Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce, Poltext, Warszawa, Skrypt ma kilka wydań
  5. Szczepańska-Woszczyna K., Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
  2. E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008
  3. R. Zygała, Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  4. Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze. Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje. Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy. Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Tradycyjne i współczesne kierunki zarządzania. Organizacja i otoczenie przedsiębiorstwa. Równowaga organizacyjna. Zarządzanie, administrowanie i dowodzenie. Przywództwo. Struktury organizacyjne. Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów, bariery w podejmowaniu decyzji. Motywacja i motywowanie. System motywacyjny. Kontrola i ocena. Umiejętmości menadżerskie15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A16-2_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W05Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich
TMS_1A_W06Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
C-5Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-7Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management.
C-8Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.
Treści programoweT-W-1Tradycyjne i współczesne kierunki zarządzania. Organizacja i otoczenie przedsiębiorstwa. Równowaga organizacyjna. Zarządzanie, administrowanie i dowodzenie. Przywództwo. Struktury organizacyjne. Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów, bariery w podejmowaniu decyzji. Motywacja i motywowanie. System motywacyjny. Kontrola i ocena. Umiejętmości menadżerskie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki)
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstaw zarządzania
3,0Posiada podstawową wiedzę z podstaw zarządzania
3,5Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania
4,0Student nie tylko potragi wykorzystać posiadaną wiedzę, ale również potrafi w analityczny sposób ją porównać
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A16-2_U01Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze. Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje. Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy. Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejetności w zakresie podstaw zarxądzania
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A16-2_K01Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
Treści programoweT-W-1Tradycyjne i współczesne kierunki zarządzania. Organizacja i otoczenie przedsiębiorstwa. Równowaga organizacyjna. Zarządzanie, administrowanie i dowodzenie. Przywództwo. Struktury organizacyjne. Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów, bariery w podejmowaniu decyzji. Motywacja i motywowanie. System motywacyjny. Kontrola i ocena. Umiejętmości menadżerskie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania
3,0Kompetencje student sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,5Kompetencje student nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania