Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Projektowanie materiałowe

Sylabus przedmiotu Podstawy chemii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy chemii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,20zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomosc chemii, fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej.
W-2Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejetności w zakresie omawianych treści programowych przydatną do formułowania i rozwiazywania prostych zadań z chemii nieorganicznej i organicznej i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętość korzystania ze zródeł literatury.
C-4Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z chemii i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-5Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów chemicznych.
C-6Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-7Student rozwija umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie, BHP. Podstawowe operacje w laboratorium chem. Wzory i nomenklatura związków chemicznych. Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej. Obliczenia stężeń roztworów. Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad. Podstawy analizy ilościowej. Obliczenia. Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne. Kolokwium.20
20
laboratoria
T-L-1Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne. Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2. Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2. Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2). Wyznaczanie pH roztworów. Analiza ilościowa.Oznaczanie węglanu sodu metodą miareczkową. Kolokwium.10
10
wykłady
T-W-1Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych, równowaga i kinetyka chemiczna. Nazewnictwo, otrzymywnie i reakcje dla związków organicznych Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych. Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa. Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Praca własna30
50
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Praca własna15
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wspólne rozwiązywanie zadań
M-3Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-4Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych w procesach inżynierskich.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczen laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena formująca: Na podstawie wyników kolokwium pisemnego, ocena pozytywna po rozwiązaniu powyżej 60% zadań
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (6 sprawdzianów) oraz kolokwium końcowego student uzyskuje zaliczenie jeśli zdobędzie co najmniej połowę punktów.
S-4Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeniu krótkich sprawdzianów, spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń audytoryjnych oraz laboratoryjnych student przystępujedo egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu powyżej 30% punktów z egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A03_W01
Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
TMS_1A_W01, TMS_1A_W02C-1, C-2, C-3T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A03_U01
Student potrafi posługiwać się nomenklaturą związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
TMS_1A_U07, TMS_1A_U06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_A03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.Posiada kompetecja w zakresie pracy w grupie.
TMS_1A_K01, TMS_1A_K03C-1, C-2, C-3T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A03_W01
Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych.
3,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
3,5Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych
4,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni.
4,5Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów.
5,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A03_U01
Student potrafi posługiwać się nomenklaturą związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
2,0Student nie zna nomenklatury związków chemicznych, nie potrafi interpretować, terminologii chemicznej oraz klasyfikować zjawisk fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposobów ich opisu.
3,0Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
3,5Student dobrze nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Zna podstawy kinetyki i stayki chemicznej.
4,0Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów.
4,5Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów
5,0Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_A03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.Posiada kompetecja w zakresie pracy w grupie.
2,0Student nie ma świadomości złożoności materii i nie jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
3,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
3,5Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
4,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
4,5Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
5,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. M.J.Sienko, R. A. Plane, Chemia-podstawy i zastosowania, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999, Zawiera uaktualnioną nomenklaturę chemiczną
  2. M.J.Sienko, R. A. Plane, Chemia - podstawy i zastosowania, WNT, Warszawa, 1999, wyd. V, (wyd.zawiera uaktualnioną nomenklaturę)
  3. L. Jones, P. Atkins, Chenia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, Wydawnictwo Naukowe PWN tom I i II, Warszawa, 2009
  4. M.Kamiński, B.Ważyński, Podstawy chemii dla inżynierii materiałowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, I
  5. R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008
  6. Red. Z.Jabłoński, Ćwiczenia laboratoryjne i rachunkowe z chemii ogólnej i technicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1983, I
  7. P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwa chemiczne, Wrocław, 2000
  8. Red. A. Śliwa, Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1973, III
  9. J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2012
  10. Z.Jabłoński, L.Iwanowska, Obliczenia chemiczne dla studentów wydziałów mechanicznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1984
  11. F.A.Cotton, G.Wilkinson, P.L.Gaus, Chemia nieorganiczna –podstawy, PWN, Warszawa, 1995, I
  12. L.Jones, P.Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2009, I, Tom 1 i 2
  13. E.Jagodzińska, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej, Skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, I

Literatura dodatkowa

  1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna. T.1, Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa, 2004
  2. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1992
  3. W.Ufnalski, Podstawy obliczeń chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie, BHP. Podstawowe operacje w laboratorium chem. Wzory i nomenklatura związków chemicznych. Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej. Obliczenia stężeń roztworów. Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad. Podstawy analizy ilościowej. Obliczenia. Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne. Kolokwium.20
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne. Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2. Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2. Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2). Wyznaczanie pH roztworów. Analiza ilościowa.Oznaczanie węglanu sodu metodą miareczkową. Kolokwium.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych, równowaga i kinetyka chemiczna. Nazewnictwo, otrzymywnie i reakcje dla związków organicznych Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych. Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa. Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Praca własna30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Praca własna15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A03_W01Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu strukturę, właściwości, wytwarzanie i przetwarzanie oraz zastosowania materiałów z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju
TMS_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy technologiczne oraz ich wykorzystanie w kształtowaniu struktury i właściwości materiałów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejetności w zakresie omawianych treści programowych przydatną do formułowania i rozwiazywania prostych zadań z chemii nieorganicznej i organicznej i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętość korzystania ze zródeł literatury.
Treści programoweT-W-1Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych, równowaga i kinetyka chemiczna. Nazewnictwo, otrzymywnie i reakcje dla związków organicznych Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych. Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa. Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczen laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowości występujących w procesach chemicznych.
3,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych.
3,5Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych
4,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni.
4,5Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów.
5,0Student ma wiedzę w zakresie budowy i właściwości zwiazków chemicznych i zjawisk fizykochemicznych oraz prawidłowościach występujących w procesach chemicznych. Wie jakie znaczenie posiadaje zjawiska chemiczne, procesy fizykochemiczne w technologiach materiałowych i inżynierii powierzchni, a także opisie warunków eksploatacji materiałów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A03_U01Student potrafi posługiwać się nomenklaturą związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii materiałów
TMS_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejetności w zakresie omawianych treści programowych przydatną do formułowania i rozwiazywania prostych zadań z chemii nieorganicznej i organicznej i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętość korzystania ze zródeł literatury.
Treści programoweT-W-1Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa.Klasyfikacja prostych i złożonych substancji oraz reakcji chemicznych, równowaga i kinetyka chemiczna. Nazewnictwo, otrzymywnie i reakcje dla związków organicznych Współczesna teoria budowy atomów. Konfiguracja elektronowa atomów. Podstawy modelowania molekularnego Wiązania międzyatomowe - chemiczne. Wiązania międzycząsteczkowe - siły Van der Waalsa. Hierarchiczny model struktury materiału: konfiguracja elektronowa atomów, charakter wiązania, struktura krystaliczna i defekty strukturalne a właściwości chemiczne i fizyczne materiałów. Właściwosci materiałów jonowych, kowalencyjnych i metalicznych. Otrzymywanie, budowa i właściwości związków nieorganicznych, organicznych i kompleksowych. Budowa i otrzymywanie tworzyw polimerowych. Stany skupienia materii: gazy, ciecze, ciała stałe. Prawa stanu gazowego. Chemia roztworów wodnych. Układy koloidalne. Reguła faz Gibbsa. Zjawiska ad- i absorpcji. Osmoza. Równowaga jonowa w roztworach. Fizykochemiczna charakterystyka środowisk miejskich, przemysłowych, morskich. Procesy utleniania i redukcji. Podstawy elektrochemii: potencjał elektrodowy, równowagowy, stacjonarny. Zjawisko polaryzacji i przyczyny. Ogniwa galwaniczne. Zjawisko elektrolizy. Prawa elektrochemii Faradaya.
T-A-1Wprowadzenie, BHP. Podstawowe operacje w laboratorium chem. Wzory i nomenklatura związków chemicznych. Równania reakcji chemicznych. Obliczenia stechiometryczne. Obliczenia związane ze stanem równowagi chemicznej. Obliczenia stężeń roztworów. Reakcje dysocjacji kwasów i zasad. Obliczanie pH roztworów słabych i mocnych kwasów i zasad. Podstawy analizy ilościowej. Obliczenia. Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne. Kolokwium.
T-L-1Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne. Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2. Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2. Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2). Wyznaczanie pH roztworów. Analiza ilościowa.Oznaczanie węglanu sodu metodą miareczkową. Kolokwium.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wspólne rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczen laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena formująca: Na podstawie wyników kolokwium pisemnego, ocena pozytywna po rozwiązaniu powyżej 60% zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna nomenklatury związków chemicznych, nie potrafi interpretować, terminologii chemicznej oraz klasyfikować zjawisk fizykochemicznych, analizować podstawowych przemian fizykochemicznych, dobierać sposobów ich opisu.
3,0Student zna nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu.
3,5Student dobrze nomenklaturę związków chemicznych, potrafi interpretować, terminologię chemiczną oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Zna podstawy kinetyki i stayki chemicznej.
4,0Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów.
4,5Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów
5,0Student potrafi interpretować przemiany chemiczne oraz potrafi klasyfikować zjawiska fizykochemiczne, analizować podstawowe przemiany fizykochemiczne, dobierać sposoby ich opisu stosując poprawna terminologię. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów. Rozumie znaczenie kinetyki i stayki chemicznej w technologii syntezy materiałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_A03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość złożoności materii i otwartość na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.Posiada kompetecja w zakresie pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
TMS_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejetności w zakresie omawianych treści programowych przydatną do formułowania i rozwiazywania prostych zadań z chemii nieorganicznej i organicznej i wybranych zagadnień fizykochemii.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność stosowania metod matematycznych do opisu procesów chemicznych i wybranych fizykochemicznych.
C-3Student zdobywa umiejętość korzystania ze zródeł literatury.
Treści programoweT-L-1Reakcje utleniania i redukcji. Ogniwa galwaniczne. Wyznaczenie wydajności prądowej procesu elektrolizy wodnego roztworu Cu(NO3)2. Sporządzanie roztworów o określonym stężeniu procentowym i molowym. Badanie wpływu temperatury, stężenia, katalizatorów na szybkość reakcji chemicznej rozkładu H2O2. Charakterystyczne reakcje i wykrywanie wybranych kationów ( Fe+2, Fe+3,Cu+2, Zn+2, Al.+3, Ca+2, Mg+2). Wyznaczanie pH roztworów. Analiza ilościowa.Oznaczanie węglanu sodu metodą miareczkową. Kolokwium.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem technik audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczen laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości złożoności materii i nie jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
3,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
3,5Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
4,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
4,5Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.
5,0Student ma świadomość złożoności materii i jest otwarty na potrzebę nieustannego poszukiwania i pogłębiania wiedzy.