Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa

Sylabus przedmiotu Mechanizmy zużycia materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizmy zużycia materiałów
Specjalność Projektowanie materiałowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,60,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość stopów metali
W-2Znajomość wpływu obróbki cieplnej, cieplno-chemicznej oraz plastycznej na strukturę i właściowości stopów metali

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1badanie procesów korozyjnych, zużycia tribologicznego i zmęczeniowego materiałów. zaliczenie15
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do warunków eksploatacji.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna20
35
wykłady
A-W-1praca własna10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Sprawozdania z przeprowadzonych ekperymentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/08-1_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
TMS_1A_W03C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/08-1_U01
Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych
TMS_1A_U07C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PM/08-1_K01
Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
TMS_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/08-1_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
2,0Student nie opanował materiału w zakresie min 50%
3,0Student opanował materiał w zakresie 50-59%
3,5Student opanował materiał w zakresie 60-69%
4,0Student opanował materiał w zakresie 70-79%
4,5Student opanował materiał w zakresie 80-89%
5,0Student opanował materiał w zakresie min 90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/08-1_U01
Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych
2,0Student nie opanował materiału w zakresie min 50%
3,0Student opanował materiał w zakresie 50-59%
3,5Student opanował materiał w zakresie 60-69%
4,0Student opanował materiał w zakresie 70-79%
4,5Student opanował materiał w zakresie 80-89%
5,0Student opanował materiał w zakresie min 90%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PM/08-1_K01
Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
2,0Student nie uczestniczył w zajęciach w wymaganym zakresie
3,0Student brał aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
  2. J.Baszkiewicz, M. Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechiki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
  3. Baranowska J., Biedunkiewicz A. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
  4. H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
  5. Prowans S., Metaloznawstwo-ćwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
  6. L.A.Dobrzański, Metaloznawstwo z podstawami nauki o materiałach, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  7. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, 1996
  8. S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  9. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, 1995
  10. K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
  11. A. Barbacki, Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998

Literatura dodatkowa

  1. William D. Callister, jr., David G. Rethwisch, Materials Science and Engineering, An introduction, Wiley, 2014
  2. K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
  3. L.A.Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
  4. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom I, Galaktyka, 2011
  5. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom II, Galaktyka, 2012
  6. Ciszewski B., Przetakiewicz W.:, Nowoczesne materiały w technice, Bellona, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1badanie procesów korozyjnych, zużycia tribologicznego i zmęczeniowego materiałów. zaliczenie15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do warunków eksploatacji.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna20
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1praca własna10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/08-1_W01Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu cykl życia obiektów technicznych oraz ich znaczenie i powiązanie z inżynierią materiałową i inżynierią mechaniczną
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do warunków eksploatacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Sprawozdania z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował materiału w zakresie min 50%
3,0Student opanował materiał w zakresie 50-59%
3,5Student opanował materiał w zakresie 60-69%
4,0Student opanował materiał w zakresie 70-79%
4,5Student opanował materiał w zakresie 80-89%
5,0Student opanował materiał w zakresie min 90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/08-1_U01Student potrafi zanalizować mechanizm zniszczenia materiału konstrukcyjnego oraz dobrać włąsciwy materiał do określonych warunków eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii materiałów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do warunków eksploatacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Sprawozdania z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował materiału w zakresie min 50%
3,0Student opanował materiał w zakresie 50-59%
3,5Student opanował materiał w zakresie 60-69%
4,0Student opanował materiał w zakresie 70-79%
4,5Student opanował materiał w zakresie 80-89%
5,0Student opanował materiał w zakresie min 90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PM/08-1_K01Student zna mechanizmy niszczenia materiału konstrukcyjnego oraz zasady doboru materiału do określonych warunków eksploatacyjnych. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących przyczyn zniszczenia materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urządzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Mechanizmy zużycia przez tarcie. Zjawisko tarcia. Analiza układu tribologicznego. Rodzaje mechanizmów zużycia przez tarcie. Stała szybkości zużycia. Metody badania zużycia przez tarcie. Mechanizmy pękania i zmęczenia materiałów. Mechanizmy zniszczenia na skutek korozji. Rodzaje korozji. Tworzywa odporne na korozję. Metody ochrony metali przed korozją. Metody badań korozyjnych. Dobór materiału do warunków eksploatacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Sprawozdania z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczył w zajęciach w wymaganym zakresie
3,0Student brał aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0