Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Tworzywa reaktywne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Tworzywa reaktywne | ||
Specjalność | Przetwórstwo tworzyw polimerowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zjawisk oraz reakcji chemicznych. Ogólne wiadomości na temat wiązań chemicznych, budowy atomu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: 1. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianie głównych grup tworzyw reaktywnych. 2. Typami tworzyw reaktywnych. 2.1. Nienasycone żywice poliestrowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, środki sieciujące. 2.2. Nienasycone żywice poliestrowe – właściwości fizykochemiczne, proces sieciowania, modyfikacje i typy żywic. 2.3. Żywice epoksydowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, utwardzacze. 2.4. Zastosowanie i właściwości żywic epoksydowych. 2.5. Żywice winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. 2.6. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. 2.7. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. 2.8. Poliimidy – typy, właściwości i zastosowanie. 2.9. Żywice fenylowo-formaldehydowe. 2.10. Żywice moczniko-formaldehydowe. 3. Przetwórstwem tworzyw reaktywnych. |
C-2 | Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z: a) otrzymywaniem utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli, b) przetwórstwem tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów, laminatów (metodą ręczną i RTM) oraz połączeń klejowych przy użyciu żywic epoksydowych, nienasyconych żywic poliestrowych, żywic winyloestrowych. c) badaniem wpływu dodatku napełniaczy i nanonapełniaczy na proces sieciowania i właściwości mechaniczne kompozytów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie/regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami do przetwórstwa tworzyw reaktywnych. Przygotowanie i badanie materiałów/elementów metodą odlewania. Otrzymywanie elementów z tworzyw reaktywnych. Analiza procesu sieciowania żywic (m.in. z wykorzystaniem wiskozymetru, różnicowej kalorymetrii skaningowej). Oznaczenie liczby epoksydowej żywicy. Druk 3D żywic fotosieciujących. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne na temat głównych grup tworzyw reaktywnych. Typy tworzy reaktywnych, m.in.: żywice epoksydowe, poliestrowe, poliimidowe. Przetwórstwo tworzyw reaktywnych. Utwardzacze, inhibitiory i środki modyfikujące. Poliuretany. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym i.in. o żywicach epoksydowych, nienasyconych żywicach poliestrowych, poliuretanach, metodach przetwórstwa tworzyw durolastycznych i sposobach określenia wytrzymałości mechanicznej utwardzonych materiałów i klejów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PTP/03_W01 Wiedza o tworzywach duroplastycznych | TMS_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PTP/03_U01 Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych | TMS_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PTP/03_K01 Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej | TMS_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PTP/03_W01 Wiedza o tworzywach duroplastycznych | 2,0 | |
3,0 | Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PTP/03_U01 Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PTP/03_K01 Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna nieliczne metody przetwórstwa i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- H. Saechtling, Tworzywa sztuczne – poradnik, WNT, Warszawa, 2010
- P. Czub, Z. Bończa, P. Penczek, J. Pielichowski, Chemia i technologia żywic epoksydowych, WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Czasopisma:, Polimery, Przemysł Chemiczny, Inżynieria Materiałowa, 2011