Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy konstrukcji maszyn | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Grudziński <Pawel.Grudzinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mechanika techniczna |
W-2 | Wytrzymałość materiałów |
W-3 | Grafika inżynierska II |
W-4 | Podstawy nauki o materiałach II |
W-5 | Podstawy konstrukcji I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Teoretyczne i praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności przedstawiania maszyn w formie modelowej i dekompozycja na poszczególne elementy konstrukcyjne. |
C-3 | Opanowanie umiejętności obliczeń inżynierskich połączeń konstrukcyjnych na przykładzie projektu podnośnika śrubowego. |
C-4 | Opanowanie umiejętności określania obciążeń el. konstrukcyjnych. |
C-5 | Teoretyczne zaznajomienie z konstrukcją, cechami eksploatacyjnymi i metodami obliczeń wybranych przekładni zębatych. |
C-6 | Praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego na przykładzie projektu żurawika naściennego. |
C-7 | Teoretyczne poznanie budowy maszyn i ich części składowych. |
C-8 | Teoretyczne i praktyczne zaznajomienie ze sposobami obliczeń inżynierskich na przykładzie projektu. |
C-9 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji rysunkowej (rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze wybranych elementów konstr.) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Dokumentacja rysunkowa: elementy rysunku technicznego, składanie rysunków, tabliczki; Redakcja i sposoby przeprowadzania obliczeń konstrukcyjnych.; Projekt podnośnika śrubowego: obliczenia konstrukcyjne, rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze. Omówienie obliczeń, nadzór nad pracą studentów, wykrywanie błędów w obliczenich i dokumentacji rysunkowej.; projekty wybranych elementów konstrukcyjnych; zaliczenie | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy metrologii wymiarów liniowych: odchyłki, tolerancja, systemy zapisu wymiarów tolerowanych, pasowania, algebra łańcuchów wymiarowych, błędy kształtu i położenia; Podstawowe warunki wytrzymałościowe przy obciążeniach statycznych w obl. inżynierskich: metodą naprężeń dopuszczalnych oraz przy obciążeniach dynamicznych; wykresy zmęczeniowe; Połączenia: systematyka, cechy funkcjonalne; Połączenia gwintowe: rodzaje i oznaczenia gwintów, moment tarcia między śrubą i nakrętką, sprawność przekładni gwintowej, minimalna długość nakrętki, obliczenia wytrzymałościowe, konstrukcja śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek; Połączenia kształtowe: wpustowe, wypustowe, kołkowe i sworzniowe; Przekładnie kołowe: systematyka, cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne; Przekładnie zębate: geometria uzębienia i zazębienia przekładni walcowych o uzębienou prostym i skośnym, dobór modułu z obliczeń wytrzymałościowych, wypełnienie tabliczki rysunkowej; Elementy teorii projektowania: operandy, typowy proces projektowania, zasady projektowania i konstruowania; Połączenia spawane; Przekładnie pasowe: cechy funkcjonalne i rozwiązania konstrukcyjne, obliczenia przekładni z pasami klinowymi.; Sprzęgła: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia i dobór.; Hamulce: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia siły hamowania.; Wały i osie: konstrukcja, kryteria i heurystyki obliczeniowe.; Łożyskowanie toczne: cechy funkconalne, konstrukcja łożysk tocznych i układów łożyskowych. Systemy smarowania i uszczelnienia.; zaliczenie | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych (tablica, rzutnik przeźroczy). |
M-2 | Metoda projektów / z wykorzystaniem Polskich Norm, kalkulator, komputer. |
M-3 | Metoda projektów / literatura, Polskie Normy, komputer, kalkulator. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), redakcyjnych, rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników egzaminu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników egzaminu. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych, technologicznych i obliczeniowych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę odnośnie rozwiązywania zadań technicznych i formułowania koncepcji rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Powinien posiadać znajomość typowych sposobów obliczeń i rozwiązań konstrukcyjnych elementów złącznych oraz wybranych rodzajów kół zębatych. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń prostych elementów konstrukcyjnych w maszynie. | TMS_1A_W03, TMS_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A05_U02 Student powinien posiadać umiejętność wykonywania obliczeń wybranych elementów i podzespołów konstr. oraz przeniesienie ich wyników, na dokumentację rysunkową. | TMS_1A_U08 | — | — | C-6, C-8, C-9 | T-L-1 | M-3 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A05_K01 Zajęcia projektowe ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole. | TMS_1A_K01 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę odnośnie rozwiązywania zadań technicznych i formułowania koncepcji rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Powinien posiadać znajomość typowych sposobów obliczeń i rozwiązań konstrukcyjnych elementów złącznych oraz wybranych rodzajów kół zębatych. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń prostych elementów konstrukcyjnych w maszynie. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedniotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystać przy pracach projektowych | |
3,5 | Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Potrafi ją wykorzystać przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. | |
4,5 | Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Posiada umiejętność rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A05_U02 Student powinien posiadać umiejętność wykonywania obliczeń wybranych elementów i podzespołów konstr. oraz przeniesienie ich wyników, na dokumentację rysunkową. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce, przez co nie potrafi samodzielnie rozwiążywać zadań projektowych. Wykazuje braki wiedzy z przedmiotów przedstawionych w wymaganiach wstępnych. |
3,0 | Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, często kożysta z pomocy innych. Popełnia liczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między ocena 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między ocena 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Potrafi przdstawić własne rozwiązanie. Nie popełnia pomyłek wynikających z braku wiedzy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A05_K01 Zajęcia projektowe ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole. | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Dietrych Marek, Podstawy konstrukcji maszyn, t 1-2, PWN, Warszawa, 1986
- Dietrych Marek, Podstawy konstrukcji maszyn, t. 1-3, PWN, Warszawa, 1986
- Ochęduszko Kazimierz, Koła zębate, t 1, konstrukcja, WNT, Warszawa, 2007
- Ochęduszko Kazimierz, Koła zębate t. 1-3, WNT, Warszawa, 2007
- Ferenc Kazimierz, Ferenc Jarosław, Konstrukcje spawane. Projektowanie połączeń., WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy, Polski Komitet Normalizacji Miar i Jakości, 2011
- Prace zbiorowe., Przedmiotowe Polskie Normy, Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości, Warszawa, 2011
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24