Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny |
W-2 | Wiedza o budowie i opisie podstawowych brył geometrycznych. |
W-3 | Podstawy obsługi komputera i systemów operacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejętności efektywnego komunikowania się w języku inżynierskim przez nabycie umiejętności stosowania nowoczesnych technik i narzędzi projektowania inżynierskiego |
C-2 | Kształtowanie wyobraźni przestrzennej, czytania i interpretowania tradycyjnych 2W rysunków technicznych maszynowych |
C-3 | Utrwalenie zasad zapisu konstrukcji podstawowych części maszyn zgodnie z normami rysunku technicznego maszynowego |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności parametrycznego modelowania bryłowego na bazie systemu SolidWorks |
C-5 | Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Podstawy modelowania. 2. Operacja bazowe. 3. Relacje 4. Operacje kopiowania, szyk liniowy i kołowy. 5. Wykorzystanie kreatora otworów do tworzenia otworów gwintowanych. 6. Tworzenie szablonu rysunku. 7. Opis rysunku: wymiary i adnotacje rysunku wykonawczego. 8. Tworzenie złożeń z gotowych części. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Wykład wprowadzający - komputerowe wspomaganie projektowania, systemy CAD. Wprowadzenie do systemu SOLIDWORKS. 2. Podstawy modelowania parametrycznego. Operacja bazowa - wybór najlepszego profilu i płaszczyzny szkicu operacji bazowej. Intencja projektu. 3. Symetryczność w konstrukcji i jej znaczenie dla procedury modelowania konstrukcji. Relacje symetryczności, lustro w szkicu i operacja lustro. 4. Definiowanie wymiarów równaniami zgodnie z intencją projektu. Korzystanie z geometrii wcześniej zdefiniowanej w modelu przy definiowaniu kolejnych etapów procedury modelowania konstrukcji. 5. Operacje kopiowania jako narzędzia optymalizujące strukturę modelu – szyk kołowy i liniowy, przenieś/kopiuj. 6. Kreator otworów – jak i kiedy go stosować. 7. Szablony dokumentów. Tworzenie szablonu zgodnie z zasadami rysunku technicznego maszynowego. Wyjaśnienie wymagań do zadania domowego 1. 8. Tworzenie konstrukcji klasy wałek wraz z dokumentacją techniczną. Wyrwania, przekroje a kłady. 9. Przekroje części symetrycznych, części obrotowych o regularnie rozmieszczonych szczegółach konstrukcyjnych, np. otworach, ściankach. Tworzenie elementów typu żebro. 10. Operacja wyciągania po ścieżce. Prosta część wieloobiektowa z łącznikiem. Łącznik w rysunku. Przekrój stopniowy. 11. Wyciąganie po profilach. Operacja kopuła. Geometria odniesienia. Tworzenie płaszczyzn. 12. Modelowanie złożeń od dołu w górę, czyli tworzenie złożenia z gotowych części. Inteligentne wiązania Smart Mates. 13. Prezentacja modelu złożenia. Symulacja ruchu. Rysunek złożenia z rozstrzelonym widokiem i specyfikacją elementów. Modyfikacja tabeli elementów. Właściwości dostosowane części i złożeń. Przeprowadzanie wykrywania kolizji przy poruszaniu części w złożeniu. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca własna | 35 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podająca - wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych, tablicy |
M-2 | programowana i praktyczna - pokaz z użyciem komputera |
M-3 | praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-4 | praktyczna - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena odwzorowania modelów części na podstawie ich domunentacji 2W: prawidłowości budowy geometrycznej, parametryczności modelu i optymalności jego realizacji. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z uwagami modelu części: prawidłowości jego budowy geometrycznej, parametryczności modelu i optymalności realizacji. Ocena niedostateczna wymaga poprawy, ocena pozytywna <5 umożliwia poprawę i ponowną ocenę podsumowującą. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena odwzorowania modelu części na podstawie dokumentacji 2W: prawidłowości budowy geometrycznej, parametryczności modelu i optymalności jego realizacji. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena odwzorowania rysunku części: staranności i zgodności wykonania dokumentacji z zasadami rysunku technicznego maszynowego oraz umiejętności wykorzystania systemu SolidWorks. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_B02_W01 Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz posługiwania się programem wspomagającym rysowanie w tym modelowania prostych i złożonych części maszyn z wykorzystaniem systemu SolidWorks. | TMS_1A_W04 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_B02_U01 Student potrafi tworzyć parametryczne modele bryłowe części maszynowych zgodnie z zaasadami rysunku maszynowego przy wykorzystaniu programu SolidWorks | TMS_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-5 | T-W-1 | M-4, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_B02_K01 Zajęcia praktyczne kształtują aktywność, samodzielność i kreatywność w poszukiwaniu efektywnych rozwiązań oraz w zakresie pracy zespołowej | TMS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_B02_W01 Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz posługiwania się programem wspomagającym rysowanie w tym modelowania prostych i złożonych części maszyn z wykorzystaniem systemu SolidWorks. | 2,0 | Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie. |
3,0 | Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią miedzy 3 a 4 | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje sie znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi okreslić ich związki przyczynowe. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4 a 5. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, analizować a takjże wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_B02_U01 Student potrafi tworzyć parametryczne modele bryłowe części maszynowych zgodnie z zaasadami rysunku maszynowego przy wykorzystaniu programu SolidWorks | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać narzędzi technik paramterycznego modelowania w modelowaniu części o prostej budowie geometrycznej. |
3,0 | Student potrafi zastosować większość prostych technik i narzędzi modelowania SOlidWorks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o prostej budowie geometrycznej. | |
3,5 | Student potrafi zastosować większość technik i narzędzi modelowania Solidworks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o mniejszym stopniu złożoności. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo zinterpretować budowę i utworzyć model parametryczny dla porostych i złożonych części maszyn. | |
4,5 | Student potrafiu zastosować, porównać różne techniki parametrycznego modelowania bryłowego prostych i złożonych części maszyn. | |
5,0 | Student potrafi zastosować efektywne właściwe techniki parametrycznego modelowania przy tworzeniu części maszyn o różnym stopniu złożoności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_B02_K01 Zajęcia praktyczne kształtują aktywność, samodzielność i kreatywność w poszukiwaniu efektywnych rozwiązań oraz w zakresie pracy zespołowej | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie modelować i tworzyć dokumentacji technicznej. |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność przy tworzeniu modeli i rysunków do nich. | |
3,5 | Student wymaga pomoc w zakresie wskazówek co do wyboru właściwych narzędzi i technik modelowania i tworzenia rysunku. | |
4,0 | Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad projektami domowymi i wykazuje znaczną kreatywność. | |
4,5 | Studnet pracuje samodzielnie na zajęciach i nad projektami domowymi i wykazuje znaczną kreatywność. | |
5,0 | Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i innowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i nad projektami domowymi. |
Literatura podstawowa
- Jerzy Domański, Projektowanei maszyn i konstrukcji, Helion, Gliwice, 2020
- Tadeusz Lewandowski, Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, Warszawa, 2019
- Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Prace zbiorowe, Przedmiotowe normy teczniczne, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa