Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)

Sylabus przedmiotu Wear mechanisms of materials:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wear mechanisms of materials
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 1,40,50zaliczenie
wykładyW5 30 1,60,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki, podstaw nauki o materiałach oraz wiedzy o tworzywach konstrukcyjnych i funkcjonalnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii powierzchni i korozji materiałów.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i pomiarów chemicznych i elektrochemicznych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali. Kinetyka korozji elektrochemicznej. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu22
T-L-2friction tests, wear rate testing for polymer and metal materials8
30
wykłady
T-W-1Types of corrosive wear. Corrosion of metals and composites. Electrochemical and thermodynamic aspects of corrosion and tribocorrosion processes. The affinity of metals with oxygen. Passive state of metals. Mechanisms of corrosion: galvanic, stress, pitting, crevice, intercrystalline, selective, corrosion-erosion, hydrogen cracking. Chemical corrosion. Microbiological corrosion of metals. Corrosion kinetics. Corrosion resistance of selected engineering plastics. Methods of protecting metals against corrosion. Corrosion inhibitors. Corrosion-resistant materials. Protective coatings. Corrosion of polymers, ceramics and concrete. Corrosion test methods. Effects of material consumption and its protection for the natural environment. Examples of design errors. Materials in protection against corrosion.20
T-W-2Friction and mechanisms of friction, analysis of the tribological system, mechanisms of tribological wear, wear rate, methods of wear testing, selection of materials for tibological conditions.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych3
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egaminu w oparciu o wskazaną literaturę.5
A-W-3Egzamin.5
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie eksperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C35-2_W01
The student has knowledge about the phenomena occurring during the corrosive and tribological wear of materials which let him understand the main causes of structural failure. Has knowledge of how to prevent wear or deterioration of materials. Student ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego tribologicznego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn niszczenia konstrukcji. Ma wiedzę o sposobach zapobiegania zużyciu lub niszczeniu materiałów.
PMKI_1A_W05, PMKI_1A_W13C-5, C-2, C-4, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C35-2_U01
The student is able to recognize the types of wear mechanisms, determine their causes, and indicate the risks resulting from errors in design or/and inappropriate protections od the structures. Can select: a material for given operating conditions, a research method and technique to assess its suitability for work, and conduct such a test with the evaluation of its results. The student is able to indicate methods of preventing the wear of materials at the stage of its production and/or processing technology. Student potrafi rozpoznać rodzaje mechanizmów zużycia, określić ich przyczyny, oraz wskazać zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Potrafi zaproponować materiał dla danych warunków eksploatacji, metodę i technikę badawcza dla oceny jego przydatności do pracy oraz przeprowadzić takie badanie wraz z oceną jego wyników. Student potrafi wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania.
PMKI_1A_U03, PMKI_1A_U05, PMKI_1A_U06, PMKI_1A_U01C-5, C-2, C-4, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PMKI_1A_C35-2_K01
The student has knowledge of the negative impact of material wear on the natural environment, economy, understands the role of the designer, constructor, and the manufacturer in structure protection against the negative impact of the environment, and is able to communicate about these interdisciplinary issues. Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy w zabezpieczeniach konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
PMKI_1A_K02C-5, C-2, C-4, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2, S-4
PMKI_1A_C35-2_K02
Is aware of responsibility for their own work and readiness to comply with the rules of teamwork and responsibility for jointly performed tasks Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
PMKI_1A_K04C-5, C-2, C-4, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C35-2_W01
The student has knowledge about the phenomena occurring during the corrosive and tribological wear of materials which let him understand the main causes of structural failure. Has knowledge of how to prevent wear or deterioration of materials. Student ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego tribologicznego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn niszczenia konstrukcji. Ma wiedzę o sposobach zapobiegania zużyciu lub niszczeniu materiałów.
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C35-2_U01
The student is able to recognize the types of wear mechanisms, determine their causes, and indicate the risks resulting from errors in design or/and inappropriate protections od the structures. Can select: a material for given operating conditions, a research method and technique to assess its suitability for work, and conduct such a test with the evaluation of its results. The student is able to indicate methods of preventing the wear of materials at the stage of its production and/or processing technology. Student potrafi rozpoznać rodzaje mechanizmów zużycia, określić ich przyczyny, oraz wskazać zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Potrafi zaproponować materiał dla danych warunków eksploatacji, metodę i technikę badawcza dla oceny jego przydatności do pracy oraz przeprowadzić takie badanie wraz z oceną jego wyników. Student potrafi wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania.
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PMKI_1A_C35-2_K01
The student has knowledge of the negative impact of material wear on the natural environment, economy, understands the role of the designer, constructor, and the manufacturer in structure protection against the negative impact of the environment, and is able to communicate about these interdisciplinary issues. Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy w zabezpieczeniach konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, nie rozumie roli projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i nie potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
PMKI_1A_C35-2_K02
Is aware of responsibility for their own work and readiness to comply with the rules of teamwork and responsibility for jointly performed tasks Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Nie wykonuje poprawnego opracowania wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i nie zdobywa zaliczenia.
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie

Literatura podstawowa

  1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszwawskiej, Warszawa, 2006, II
  2. H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
  3. T.Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999
  4. Bharat Bhushan, Introduction to tribology, Springer, 2002
  5. M.Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978
  6. B.Surowska, Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
  7. T.Burakowski, T.Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995
  8. Baranowska J., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jędrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych., ZUT, Szczecin, 2013, I, red. Piekarski B.

Literatura dodatkowa

  1. Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
  2. K.N.Strafford, R.St.C.Smart, I.Sare, C.Subramanian, Surface Engineering, Technomic Publishing Company, Inc., Lancaster, Pensylwania USA, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali. Kinetyka korozji elektrochemicznej. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu22
T-L-2friction tests, wear rate testing for polymer and metal materials8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Types of corrosive wear. Corrosion of metals and composites. Electrochemical and thermodynamic aspects of corrosion and tribocorrosion processes. The affinity of metals with oxygen. Passive state of metals. Mechanisms of corrosion: galvanic, stress, pitting, crevice, intercrystalline, selective, corrosion-erosion, hydrogen cracking. Chemical corrosion. Microbiological corrosion of metals. Corrosion kinetics. Corrosion resistance of selected engineering plastics. Methods of protecting metals against corrosion. Corrosion inhibitors. Corrosion-resistant materials. Protective coatings. Corrosion of polymers, ceramics and concrete. Corrosion test methods. Effects of material consumption and its protection for the natural environment. Examples of design errors. Materials in protection against corrosion.20
T-W-2Friction and mechanisms of friction, analysis of the tribological system, mechanisms of tribological wear, wear rate, methods of wear testing, selection of materials for tibological conditions.10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych3
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egaminu w oparciu o wskazaną literaturę.5
A-W-3Egzamin.5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C35-2_W01The student has knowledge about the phenomena occurring during the corrosive and tribological wear of materials which let him understand the main causes of structural failure. Has knowledge of how to prevent wear or deterioration of materials. Student ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego tribologicznego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn niszczenia konstrukcji. Ma wiedzę o sposobach zapobiegania zużyciu lub niszczeniu materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_W05Ma wiedzę w zakresie właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów niezbędną do doboru materiału do określonych wyrobów z uwzględnieniem pełnego cyklu ich życia oraz zasadami zrównoważonego rozwoju.
PMKI_1A_W13Ma wiedzę w zakresie podstawowych metod charakteryzowania budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów oraz ich właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych jak i metod pomiaru geometrii wyrobów niezbędną do doboru metod charakteryzowania materiałów i wyrobów do specyficznych wyzwań związanych z kontrolą procesów technologicznych, analizą zużycia i przyczyn awarii.
Cel przedmiotuC-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i pomiarów chemicznych i elektrochemicznych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii powierzchni i korozji materiałów.
Treści programoweT-W-1Types of corrosive wear. Corrosion of metals and composites. Electrochemical and thermodynamic aspects of corrosion and tribocorrosion processes. The affinity of metals with oxygen. Passive state of metals. Mechanisms of corrosion: galvanic, stress, pitting, crevice, intercrystalline, selective, corrosion-erosion, hydrogen cracking. Chemical corrosion. Microbiological corrosion of metals. Corrosion kinetics. Corrosion resistance of selected engineering plastics. Methods of protecting metals against corrosion. Corrosion inhibitors. Corrosion-resistant materials. Protective coatings. Corrosion of polymers, ceramics and concrete. Corrosion test methods. Effects of material consumption and its protection for the natural environment. Examples of design errors. Materials in protection against corrosion.
T-W-2Friction and mechanisms of friction, analysis of the tribological system, mechanisms of tribological wear, wear rate, methods of wear testing, selection of materials for tibological conditions.
T-L-1Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali. Kinetyka korozji elektrochemicznej. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2friction tests, wear rate testing for polymer and metal materials
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie eksperymentów w laboratorium.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C35-2_U01The student is able to recognize the types of wear mechanisms, determine their causes, and indicate the risks resulting from errors in design or/and inappropriate protections od the structures. Can select: a material for given operating conditions, a research method and technique to assess its suitability for work, and conduct such a test with the evaluation of its results. The student is able to indicate methods of preventing the wear of materials at the stage of its production and/or processing technology. Student potrafi rozpoznać rodzaje mechanizmów zużycia, określić ich przyczyny, oraz wskazać zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Potrafi zaproponować materiał dla danych warunków eksploatacji, metodę i technikę badawcza dla oceny jego przydatności do pracy oraz przeprowadzić takie badanie wraz z oceną jego wyników. Student potrafi wskazać sposoby zapobiegania zużyciu materiałów na etapie technologii jego wytwarzania i/lub przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_U03Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w zakresie inżynierii mechanicznej i materiałowej istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy, usługi.
PMKI_1A_U05Potrafi zdefiniować warunki pracy elementów konstrukcji z uwzględnieniem czynników mechanicznych, chemicznych i fizycznych związanych z ich eksploatacją.
PMKI_1A_U06Potrafi dobrać materiał, jego proces technologiczny oraz warunki obróbki do warunków eksploatacji wyrobu z uwzględnieniem wielokryterialnych wymagań, w tym aspektów ekonomicznych i zasad zrównoważonego rozwoju.
PMKI_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i pomiarów chemicznych i elektrochemicznych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii powierzchni i korozji materiałów.
Treści programoweT-W-1Types of corrosive wear. Corrosion of metals and composites. Electrochemical and thermodynamic aspects of corrosion and tribocorrosion processes. The affinity of metals with oxygen. Passive state of metals. Mechanisms of corrosion: galvanic, stress, pitting, crevice, intercrystalline, selective, corrosion-erosion, hydrogen cracking. Chemical corrosion. Microbiological corrosion of metals. Corrosion kinetics. Corrosion resistance of selected engineering plastics. Methods of protecting metals against corrosion. Corrosion inhibitors. Corrosion-resistant materials. Protective coatings. Corrosion of polymers, ceramics and concrete. Corrosion test methods. Effects of material consumption and its protection for the natural environment. Examples of design errors. Materials in protection against corrosion.
T-W-2Friction and mechanisms of friction, analysis of the tribological system, mechanisms of tribological wear, wear rate, methods of wear testing, selection of materials for tibological conditions.
T-L-1Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali. Kinetyka korozji elektrochemicznej. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2friction tests, wear rate testing for polymer and metal materials
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie eksperymentów w laboratorium.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektów kształcenia w min 50%
3,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 50-59%
3,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 60-69%
4,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 70-79%
4,5Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 80-89%
5,0Student osiągnął efekty kształcenia w zakresie 90-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C35-2_K01The student has knowledge of the negative impact of material wear on the natural environment, economy, understands the role of the designer, constructor, and the manufacturer in structure protection against the negative impact of the environment, and is able to communicate about these interdisciplinary issues. Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy w zabezpieczeniach konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – projektanta, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i pomiarów chemicznych i elektrochemicznych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii powierzchni i korozji materiałów.
Treści programoweT-W-1Types of corrosive wear. Corrosion of metals and composites. Electrochemical and thermodynamic aspects of corrosion and tribocorrosion processes. The affinity of metals with oxygen. Passive state of metals. Mechanisms of corrosion: galvanic, stress, pitting, crevice, intercrystalline, selective, corrosion-erosion, hydrogen cracking. Chemical corrosion. Microbiological corrosion of metals. Corrosion kinetics. Corrosion resistance of selected engineering plastics. Methods of protecting metals against corrosion. Corrosion inhibitors. Corrosion-resistant materials. Protective coatings. Corrosion of polymers, ceramics and concrete. Corrosion test methods. Effects of material consumption and its protection for the natural environment. Examples of design errors. Materials in protection against corrosion.
T-W-2Friction and mechanisms of friction, analysis of the tribological system, mechanisms of tribological wear, wear rate, methods of wear testing, selection of materials for tibological conditions.
T-L-1Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali. Kinetyka korozji elektrochemicznej. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2friction tests, wear rate testing for polymer and metal materials
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie eksperymentów w laboratorium.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, nie rozumie roli projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i nie potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPMKI_1A_C35-2_K02Is aware of responsibility for their own work and readiness to comply with the rules of teamwork and responsibility for jointly performed tasks Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPMKI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i pomiarów chemicznych i elektrochemicznych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii powierzchni i korozji materiałów.
Treści programoweT-W-1Types of corrosive wear. Corrosion of metals and composites. Electrochemical and thermodynamic aspects of corrosion and tribocorrosion processes. The affinity of metals with oxygen. Passive state of metals. Mechanisms of corrosion: galvanic, stress, pitting, crevice, intercrystalline, selective, corrosion-erosion, hydrogen cracking. Chemical corrosion. Microbiological corrosion of metals. Corrosion kinetics. Corrosion resistance of selected engineering plastics. Methods of protecting metals against corrosion. Corrosion inhibitors. Corrosion-resistant materials. Protective coatings. Corrosion of polymers, ceramics and concrete. Corrosion test methods. Effects of material consumption and its protection for the natural environment. Examples of design errors. Materials in protection against corrosion.
T-W-2Friction and mechanisms of friction, analysis of the tribological system, mechanisms of tribological wear, wear rate, methods of wear testing, selection of materials for tibological conditions.
T-L-1Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali. Kinetyka korozji elektrochemicznej. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2friction tests, wear rate testing for polymer and metal materials
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie eksperymentów w laboratorium.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Nie wykonuje poprawnego opracowania wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i nie zdobywa zaliczenia.
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zaliczenie