Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy modelowania inżynierskiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie materiałowe w konstrukcjach inżynierskich | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy modelowania inżynierskiego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność stosowania technik grafiki inżynierskiej |
W-2 | Informatyka (wiedza z zakresu obsługi komputera z systemem Windows) |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresy mechaniki, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi formułować problem projektowy, zna strukturę procesu projektowania |
C-2 | Student zna obsługę oprogramowania typu CAD w zakresie modelowania części i złożeń |
C-3 | Student zna podstawy budowy modeli symulacyjnych w metodzie elementów skończonych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obsługa systemu CAE w zakresie symulacji właściwości konstrukcji | 2 |
T-L-2 | Zastosowanie metody elementów skończonych w modelowaniu wyrobu | 6 |
T-L-3 | Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji | 4 |
T-L-4 | Analiza dynamiczna konstrukcji | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metodologia projektowania - podejście holistyczne | 2 |
T-W-2 | Podstawy metody elementów skończonych. Modelowanie właściwości mechanicznych. | 6 |
T-W-3 | Symulacja odksztalceń, naprężeń i przemieszczeń. | 4 |
T-W-4 | Symulacja właściwości dynamicznych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne rozwiązywanie problemów projektowych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczeń | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy - pokaz obsługi programu |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja wiedzy z zakresu użytkowania programu na początku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena znajomości programu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej lub ustnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C26_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, studennt powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego, znać pojęcia związane z metodą elementów skończonych i jej znaczenie w projektowaniu wyrobów. | PMKI_1A_W10, PMKI_1A_W09, PMKI_1A_W07 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C26_U01 Student nabywa umiejętność obsługi programu CAD w zakresie modelowania części i złożeń oraz użycia oprogramowania symulacyjnego | PMKI_1A_U03, PMKI_1A_U04, PMKI_1A_U10 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PMKI_1A_C26_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji w zakresie obszarze zawodowej, ale także dziedzin pokrewnych | PMKI_1A_K04, PMKI_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C26_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, studennt powinien być w stanie: formułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, zaproponować rozwiązanie problemu projektowego, znać pojęcia związane z metodą elementów skończonych i jej znaczenie w projektowaniu wyrobów. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | ||
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C26_U01 Student nabywa umiejętność obsługi programu CAD w zakresie modelowania części i złożeń oraz użycia oprogramowania symulacyjnego | 2,0 | Student nie nabył elementarnych umiejętności wykorzystania oprogramowania wspomagającego projektowanie. |
3,0 | Student nabył umiejętności stosowania tylko podstawowych narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | Student nabył umiejętność poprawnego wykorzystywania większości narzędzi oprogramowania wspomagającego projektowanie. | |
4,5 | ||
5,0 | Student nabył umiejętności efektywnego wykorzystywania narzędzia oprogramowania wspomagającego projektowanie z jednoczesnym uzasadnieniem ich wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PMKI_1A_C26_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji w zakresie obszarze zawodowej, ale także dziedzin pokrewnych | 2,0 | Student nie dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu dostrzega potrzeby łączenia wiedzy z wielu dziadzin w projektowaniu inżynierskim. | |
3,5 | ||
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie problematyką wieloaspektowego podejścia do projektowania inżynierskiego. | |
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi opisać i uzasadnić holistyczny charakter projektowania inżynierskiego. |
Literatura podstawowa
- Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa, 1997
- Gąsiorek E., Podstawy projektowania inżynierskiego, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006
- Kurowski P., Engineering analysis with SolidWorks Simulation 2011, SDC Publications, 2011
Literatura dodatkowa
- Lewandowski T., Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, 2008
- O.C. Zienkiewicz R.L. Taylor J.Z. Zhu, The Finite Element Method: Its Basis and Fundamentals, Butterworth-Heinemann, 2013