Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Bazy danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bazy danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu systemów operacyjnych, sieci komputerowych, programowania komputerów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu sprawnego posługiwania się językiem SQL. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajecia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział tematów (proste systemy ewidencyjne). | 2 |
T-L-2 | Zapoznanie się z narzędziem MS SQLServer. Omówienie realizacji przykładowej bazy danych. Zakładanie w grupach baz danych na MS SQLSerwerze. | 4 |
T-L-3 | Omówienie w grupach celu i zakresu przydzielonego systemu bazy danych. Kategorie użytkowników i ich uprawnienia. | 2 |
T-L-4 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Projekt koncepcyjny - identyfikacja obiektów abstrakcyjnych i rzeczywistych. | 2 |
T-L-5 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Omówienie powiązań pomiędzy obiektami. Identyfikacja kluczy głównych. | 2 |
T-L-6 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Identyfikacja pozostałych atrybutów. | 2 |
T-L-7 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Tworzenie baz danych w SQL Serverze - wprowadzanie tabel i ich atrybutów z definicją więzów integralności. | 4 |
T-L-8 | Budowa diagamu relacji. Tworzenie podstawowych widoków. | 4 |
T-L-9 | Ćwiczenie zapytań SQL do stworzonej bazy danych. | 6 |
T-L-10 | Zaliczenie praktycznej znajomości języka SQL. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia i definicje. | 1 |
T-W-2 | Modelowanie danych - charakterystyka poszczególnych faz (zakres prac i efekty końcowe). Definicja modelu danych. Chronologiczny przegląd modeli danych. | 2 |
T-W-3 | Projekt koncepcyjny - model związków encji (diagramy ERD). | 2 |
T-W-4 | Projekt koncepcyjny - model SERM. | 2 |
T-W-5 | Widoki, indeksy i kursory w bazach danych. | 2 |
T-W-6 | Normalizacja bazy danych. | 2 |
T-W-7 | Język SQL - charakterystyka, typy zastosowań, składnia poszczególnych instrukcji. | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Praca własna | 13 |
43 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami. |
M-2 | Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie wykonanego zadania i obecności oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C22_W01 Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia | ME_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C22_U01 Umiejętność projektowania schematu relacyjnej bazy. Umiejętność formułowania zapytań do bazy danych w języku SQL | ME_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-8, T-L-9, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C22_K01 Projekt bazy danych i jego realizacja wykonywane są w zespołach 2-3 osobowych i poddawane są samocenie wszystkich członków zespołu | ME_1A_K03 | — | — | C-2 | T-L-8, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C22_W01 Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych - umie wymienić następujące po sobie fazy tego procesu, ale popełnia liczne błędy przy ich charaktersytyce i próbie zastosowania w praktyce. Słabo zna podstawy języka SQL, brakuje mu znajomości zasad jego użycia. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych - umie wymienić następujące po sobie fazy tego procesu, ale jeszcze popełnia błędy przy ich charaktersytyce i próbie zastosowania w praktyce. Zna podstawy języka SQL, ale słabo zna zasady jego użycia. | |
4,0 | Student biegle orientuje się w temacie projektowania relacyjnych baz danych - umie wymienić i dobrze scharakteryzować następujące po sobie fazy tego procesu. Popełnia nieliczne błędy przy próbie zastosowania w praktyce. Zna dobrze podstawy języka SQL i zasady jego użycia. | |
4,5 | Student biegle orientuje się w temacie projektowania relacyjnych baz danych - umie wymienić i dobrze scharakteryzować następujące po sobie fazy tego procesu. Potrafi zastosować tę wiedzę w praktyce budując samodzielnie modele danych dla wybranych przykładów. Zna dobrze podstawy języka SQL i zasady jego użycia. | |
5,0 | Student biegle orientuje się w temacie projektowania relacyjnych baz danych - umie wymienić i dobrze scharakteryzować następujące po sobie fazy tego procesu. Potrafi zastosować tę wiedzę w praktyce budując samodzielnie modele danych dla wybranych złożonych przykładów. Zna bardzo dobrze podstawy języka SQL i zasady jego użycia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C22_U01 Umiejętność projektowania schematu relacyjnej bazy. Umiejętność formułowania zapytań do bazy danych w języku SQL | 2,0 | Student ma istotne braki w przygotowaniu teoretycznym. Nie umie wykorzystać posiadanej wiedzy praktycznie. Nie potrafi poprawnie rozwiazywac problemów projektowych, a także sformułować zapytania do bazy danych w języku SQL. |
3,0 | Student słabo orientuje się w projektowaniu schematu realcyjnej bazy danych. Popełnia liczne błędy przy budowie modelu bazy danych. Potrafi sformułowac proste zapytania SQL do bazy danych. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim miedzy oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student dobrze orientuje się w projektowaniu schematu realcyjnej bazy danych. Potrafi samodzielnie bezbłędnie budować modele prostych bazy danych. Potrafi sformułować złożone zapytania SQL do bazy danych. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim miedzy oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student biegle orientuje się w projektowaniu schematu realcyjnej bazy danych. Potrafi samodzielnie bezbłędnie budować modele dużych i złożonych bazy danych. Potrafi sformułować złożone zapytania SQL do bazy danych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C22_K01 Projekt bazy danych i jego realizacja wykonywane są w zespołach 2-3 osobowych i poddawane są samocenie wszystkich członków zespołu | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak jest to wiedza powierzchowna, której nie potrafi twórczo analizować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davies P., Systemy baz danych, WNT, Warszawa, 2003
- Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, Gliwice, 2011
- Ullman J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000