Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Napędy hydrauliczne i pneumatyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napędy hydrauliczne i pneumatyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień : - mechaniki technicznej, - mechaniki płynów, - podstawy konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien określić sposoby wykorzystywania napędów hydraulicznych i pneumatycznych. |
C-2 | Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru i obliczeń elementów układów hydraulicznych i pneumatycznych. |
C-3 | Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych. |
C-4 | Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych | 2 |
T-L-2 | Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce | 2 |
T-L-3 | Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych | 2 |
T-L-4 | Układy sterowane bezpośrednio | 2 |
T-L-5 | Układy sterowane pośrednio | 2 |
T-L-6 | Układy półautomatyczne i automatyczne | 2 |
T-L-7 | Cyklogramy pracy | 4 |
T-L-8 | Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi. | 4 |
T-L-9 | Zastosowanie jednostki taktowo-stopniowej | 2 |
T-L-10 | Elektropneumatyka i elektrohydraulika | 2 |
T-L-11 | Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych | 2 |
T-L-12 | Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych. | 2 |
T-W-2 | Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych. | 2 |
T-W-3 | Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych. | 2 |
T-W-4 | Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych. | 3 |
T-W-5 | Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną. | 3 |
T-W-6 | Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych. | 4 |
T-W-7 | Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch. | 2 |
T-W-8 | Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych. | 2 |
T-W-9 | Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów. | 4 |
T-W-10 | Czytanie schematów hydraulicznych i pneumatycznych | 4 |
T-W-11 | Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-2 | Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium. | 6 |
A-L-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z wykładów na podstawie podanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_B15_W01 Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne. | ME_1A_W05, ME_1A_W07, ME_1A_W03 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-11 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_B15_U01 Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić proste układy pneumatyczne Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów. | ME_1A_U06, ME_1A_U09, ME_1A_U15 | — | — | C-3, C-4 | T-L-12, T-L-11, T-L-10, T-L-7, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-11 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_B15_K01 Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycnych i hydraulicznych. | ME_1A_K01, ME_1A_K05 | — | — | C-3, C-4 | T-L-4, T-L-2, T-L-12, T-L-11, T-L-10, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-11 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_B15_W01 Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne. | 2,0 | Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną |
3,0 | Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych.. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_B15_U01 Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić proste układy pneumatyczne Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów. | 2,0 | Student nie potrafi dotrzec do materiałów opisujacych sposoby tworzenia schematów funkcjonalnych napedów pneumatycznych i hydraulicznych. |
3,0 | Student potrafi utworzyć i odczytać proste schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych | |
3,5 | Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych | |
4,5 | Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz narysować ich cyklogramy pracy lub odwrotnie, na podstawie cyklogramów narysować schemat funkcjonalny układu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_B15_K01 Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycnych i hydraulicznych. | 2,0 | Student nie wykazuje kompetencji w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych . |
3,0 | Student potrafi jedynie odtworzyć układ pneumatyczny i hydrauliczny ze schematu funkcjonalnego | |
3,5 | Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu. | |
4,0 | Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi wykorzystać narzędzia inżynierskie przy prowadzeniu procesu projektowania. | |
4,5 | Student bez pomocy wykonuje zadania projektowe budowy napędowego układu pneumatycznego i hydraulicznego. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach. | |
5,0 | Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych |
Literatura podstawowa
- Szenajch W. i inni:, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 1992
- Stryczek S., Napęd hydrostatyczny, WNT, Warszawa, 2005, tom I i II
- Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Osiecki Andrzej, Hydrostatyczny napęd maszyn, WNT, Warszawa, 2004
- Szydelski W, Pojazdy samochodowe – Napęd i sterowanie hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 2000