Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kosecka-Nowak <Magdalena.Bockowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Grafika inżynierska I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejętności efektywnego komunikowania się w języku inżynierskim przez nabycie umiejętności stosowania nowoczesnych technik i narzędzi projektowania inżynierskiego |
C-2 | Kształtowanie wyobraźni przestrzennej, czytania i interpretowania tradycyjnych 2W rysunków technicznych maszynowych |
C-3 | Utrwalenie zasad zapisu konstrukcji podstawowych części maszyn zgodnie z normami rysunku technicznego maszynowego |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności parametrycznego modelowania bryłowego na bazie systemu SolidWorks, poziom CSWA – Certified SolidWorks Associate |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy modelowania. | 2 |
T-L-2 | Operacja bazowa - szkic - wybór najlepszego profilu i płaszczyzny. | 2 |
T-L-3 | Relacje symetryczności, lustro w szkicu i operacja lustro. | 2 |
T-L-4 | Zastosowanie związków funkcyjnych w modelowaniu parametrycznym. | 2 |
T-L-5 | Korzystanie z geometrii już istniejącej do definiowania nowej. Relacje. Połączenie wymiarów ze zmienną globalną, wykorzystanie w równaniach parametrów wcześniejszych operacji. | 2 |
T-L-6 | Operacje kopiowania, szyk liniowy i kołowy, przenieś/kopiuj. | 2 |
T-L-7 | Modelowanie części klasa piasta. Wykorzystanie kreatora otworów do tworzenia otworów gwintowanych. | 2 |
T-L-8 | Tworzenie szablonu rysunku. Rysunek piasty – rysunki rzutów z układem wymiarów. | 2 |
T-L-9 | Rysunek piasty – opis rysunku: wymiary i adnotacje rysunku wykonawczego. | 2 |
T-L-10 | Żebro z rysunkiem, przekrój stopniowy. | 2 |
T-L-11 | Kolokwium z modelowania części i tworzenia rysunku. | 2 |
T-L-12 | Tworzenie złożeń z gotowych części. Prezentacja modelu. Tworzenie dokumentacji 2D do złożenia z rozstrzelonymi widokami. Uzupełnianie tabeli elementów złożenia właściwościami dostosowanymi części. | 4 |
T-L-13 | Egzamin CSWA. Zaliczenie. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający - komputerowe wspomaganie projektowania, systemy CAD. Wprowadzenie do systemu SOLIDWORKS. | 1 |
T-W-2 | Podstawy modelowania parametrycznego. Operacja bazowa - wybór najlepszego profilu i płaszczyzny szkicu operacji bazowej. Intencja projektu. | 1 |
T-W-3 | Symetryczność w konstrukcji i jej znaczenie dla procedury modelowania konstrukcji. | 1 |
T-W-4 | Definiowanie wymiarów równaniami zgodnie z intencją projektu. Korzystanie z geometrii wcześniej zdefiniowanej w modelu przy definiowaniu kolejnych etapów procedury modelowania konstrukcji. | 1 |
T-W-5 | Operacje kopiowania jako narzędzia optymalizujące strukturę modelu. | 1 |
T-W-6 | Kreator otworów – jak i kiedy go stosować. | 1 |
T-W-7 | Szablony dokumentów. Tworzenie szablonu zgodnie z zasadami rysunku technicznego maszynowego. Wyjaśnienie wymagań do zadania domowego 1. | 1 |
T-W-8 | Tworzenie konstrukcji klasy wałek wraz z dokumentacją techniczną. Wyrwania, przekroje a kłady. | 1 |
T-W-9 | Przekroje części symetrycznych, części obrotowych o regularnie rozmieszczonych szczegółach konstrukcyjnych, np. otworach, ściankach. Tworzenie elementów typu żebro. | 1 |
T-W-10 | Operacja wyciągania po ścieżce. Prosta część wieloobiektowa z łącznikiem. Łącznik w rysunku. Przekrój stopniowy. | 1 |
T-W-11 | Wyciąganie po profilach. Operacja kopuła. Geometria odniesienia. Tworzenie płaszczyzn. | 1 |
T-W-12 | Modelowanie złożeń od dołu w górę, czyli tworzenie złożenia z gotowych części. Inteligentne wiązania Smart Mates. | 2 |
T-W-13 | Certyfikacja SOLIDWORKS na poziomie CSWA jako weryfikacja umiejętności i element konkurencyjności na rynku pracy. Zadanie domowe 2: egzamin próbny CSWA jako przygotowanie do egzaminu CSWA. Prezentacja przykładowych zadań egzaminu rzeczywistego. Właściwości masy. | 1 |
T-W-14 | Prezentacja modelu złożenia. Rysunek złożenia z rozstrzelonym widokiem i specyfikacją elementów. Modyfikacja tabeli elementów. Właściwości dostosowane części i złożeń. Przeprowadzanie wykrywania kolizji przy poruszaniu części w złożeniu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Na podstawie dwóch rzutów prostokątnych (widoki z zaznaczeniem niewidocznych fragmentów postaci konstrukcji liniami kreskowymi) tworzenie w pełni parametrycznego modelu części dokonując doboru optymalnego układu wymiarów dla danych wymiarów gabarytowych. | 5 |
A-L-3 | Tworzenie rysunku wg zasad PN rysunku technicznego maszynowego z optymalnym układem rzutów bez zastosowania pokazania krawędzi niewidocznych. Należy niewidoczne fragmenty postaci konstrukcji pokazać stosując przekroje, kłady, widoki i przekroje częściowe. | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do CSWA. | 4 |
A-L-5 | Realizacja próbnego egzaminu CSWA | 1 |
A-L-6 | Konsultacje | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje | 4 |
A-W-2 | Praca z pomocą i samouczkiem SolidWorks jako przygotowanie do testu. | 6 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podająca - wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych, tablicy |
M-2 | programowana i praktyczna - pokaz z użyciem komputera |
M-3 | problemowa – dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i pokazem |
M-4 | praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-5 | praktyczna - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena z uwagami modelu części: prawidłowości jego budowy geometrycznej, parametryczności modelu i optymalności realizacji. Ocena niedostateczna wymaga poprawy, ocena pozytywna <5 umożliwia poprawę i ponowną ocenę podsumowującą. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena z uwagami rysunku części: staranności i zgodności wykonania dokumentacji z zasadami rysunku technicznego maszynowego oraz umiejętności wykorzystania systemu SolidWorks. Ocena niedostateczna wymaga poprawy, ocena pozytywna <5 umożliwia poprawę i ponowną ocenę podsumowującą. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena z uwagami doboru układu wymiarów w modelu części i układu rzutów w dokumentacji 2W. Dyskusja nad przyjętymi rozwiązaniami. Ocena niedostateczna wymaga poprawy, ocena pozytywna <5 umożliwia poprawę i ponowną ocenę podsumowującą. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena odwzorowania modelu części na podstawie dokumentacji 2W: prawidłowości budowy geometrycznej, parametryczności modelu i optymalności jego realizacji. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena odwzorowania rysunku części: staranności i zgodności wykonania dokumentacji z zasadami rysunku technicznego maszynowego oraz umiejętności wykorzystania systemu SolidWorks. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena proporcjonalna do wyniku egzaminu próbnego CSWA realizowanego w domu. |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena testu wielokrotnego wyboru o tematyce parametryczne modelowanie bryłowe części, złożeń i tworzenie dokumentacji 2W. |
S-8 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena proporcjonalna do wyniku egzaminu rzeczywistego CSWA realizowanego na Uczelni. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C10_W01 Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz posługiwania się programem wspomagającym rysowanie. | ME_1A_W02 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-3 | S-3, S-5, S-7 |
ME_1A_C10_W02 Student potrafi objaśnić technikę parametrycznego modelowania prostych i złożonych części maszyn z wykorzystaniem systemu SolidWorks. | ME_1A_W03 | — | — | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-6, S-7, S-8 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C10_U01 Student potrafi wykonać dokumentację 2W modelu bryłowego części zgodnie z zasadami rysunku maszynowego przy użyciu systemu SolidWorks. | ME_1A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-12, T-L-11, T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-5, T-L-10, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-5 |
ME_1A_C10_U02 Student posiada umiejętności użytkowania systemu SolidWorks na poziomie CSWA – Certified SolidWorks Associate | ME_1A_U02 | — | — | C-1, C-4 | T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-11, T-L-7, T-L-8, T-L-12, T-L-1, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7, S-8 |
ME_1A_C10_U03 Student potrafi tworzyć parametryczne modele bryłowe prostych i złożonych części maszynowych | ME_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-11, T-L-3, T-L-7, T-L-9, T-L-1, T-L-8, T-L-12, T-L-4, T-L-10 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-6, S-8 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C10_K01 Zajęcia praktyczne kształtują aktywność, samodzielność i kreatywność w poszukiwaniu efektywnych rozwiązań. | ME_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-13, T-L-3, T-L-12, T-L-6, T-L-10, T-L-1, T-L-11, T-L-9, T-L-4 | M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C10_W01 Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn oraz posługiwania się programem wspomagającym rysowanie. | 2,0 | Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie. |
3,0 | Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu. | |
ME_1A_C10_W02 Student potrafi objaśnić technikę parametrycznego modelowania prostych i złożonych części maszyn z wykorzystaniem systemu SolidWorks. | 2,0 | Student nie zna zasad parametrycznego modelowania części. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe techniki modelowania części i złożeń o prostej budowie geometrycznej. | |
3,5 | Student potrafi objaśnić większość technik parametrycznego modelowania bryłowego. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo zinterpretować i objaśnić sposób tworzenia parametrycznych modeli prostych i złożonych części maszyn. | |
4,5 | Student potrafi objaśnić i porównać techniki parametrycznego modelowania bryłowego prostych i złożonych części maszyn. | |
5,0 | Student potrafi objaśnić, porównać techniki parametrycznego modelowania bryłowego i wskazać ich optymalne zastosowanie przy tworzeniu części maszyn o różnym stopniu złożoności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C10_U01 Student potrafi wykonać dokumentację 2W modelu bryłowego części zgodnie z zasadami rysunku maszynowego przy użyciu systemu SolidWorks. | 2,0 | Student nie potrafi stosując system SolidWorks odwzorować dokumentacji 2W części maszynowych o prostej budowie geometrycznej, czyli nie potrafi stosować narzędzi automatycznego tworzenia rzutów i ich opisów. |
3,0 | Student potrafi stosując system SolidWorks odwzorować dokumentację 2W części maszynowych o prostej budowie geometrycznej w zakresie rzutów i ich wymiarów. | |
3,5 | Student potrafi stosując system SolidWorks odwzorować dokumentację 2W części maszynowych o średniej złożoności budowy geometrycznej w zakresie tworzenia rysunku wykonawczego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać dokumentację 2W wykorzystując wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia i elementy do tworzenia rysunku wykonawczego. | |
4,5 | Student potrafi opracować dokumenrtację 2W części maszynowych o różnym stopniu złożoności z samodzielnym doborem rzutów i ich opisu przy zastosowaniu właściwych narzędzi i elementów tworzenia rysunku wykonawczego w systemie SolidWorks. | |
5,0 | Student potrafi opracować dokumenrtację 2W części maszynowych o różnym stopniu złożoności z optymalnym doborem rzutów i prawidłowego ich opisu przy zastosowaniu właściwych narzędzi i elementów tworzenia rysunku wykonawczego w systemie SolidWorks. | |
ME_1A_C10_U02 Student posiada umiejętności użytkowania systemu SolidWorks na poziomie CSWA – Certified SolidWorks Associate | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać narzędzi i technik parametrycznego modelowania w modelowaniu części o prostej budowie geometrycznej. |
3,0 | Student potrafi zastosować większość prostych technik i narzędzi modelowania SolidWorks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o prostej budowie geometrycznej. | |
3,5 | Student potrafi zastosować większość technik i narzędzi modelowania SolidWorks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o mniejszym stopniu złożoności. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo zinterpretować budowę i utworzyć model parametryczny dla prostych i złożonych części maszyn. | |
4,5 | Student potrafi zastosować, porównać różne techniki parametrycznego modelowania bryłowego prostych i złożonych części maszyn. | |
5,0 | Student potrafi zastosować efektywnie właściwe techniki parametrycznego modelowania bryłowego przy tworzeniu części maszyn o różnym stopniu złożoności. | |
ME_1A_C10_U03 Student potrafi tworzyć parametryczne modele bryłowe prostych i złożonych części maszynowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać narzędzi i technik parametrycznego modelowania w modelowaniu części o prostej budowie geometrycznej. |
3,0 | Student potrafi zastosować większość prostych technik i narzędzi modelowania SolidWorks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o prostej budowie geometrycznej. | |
3,5 | Student potrafi zastosować większość technik i narzędzi modelowania SolidWorks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o mniejszym stopniu złożoności. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo zinterpretować budowę i utworzyć model parametryczny dla prostych i złożonych części maszyn. | |
4,5 | Student potrafi zastosować, porównać różne techniki parametrycznego modelowania bryłowego prostych i złożonych części maszyn. | |
5,0 | Student potrafi zastosować efektywnie właściwe techniki parametrycznego modelowania bryłowego przy tworzeniu części maszyn o różnym stopniu złożoności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C10_K01 Zajęcia praktyczne kształtują aktywność, samodzielność i kreatywność w poszukiwaniu efektywnych rozwiązań. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie modelować i tworzyć dokumntacji technicznej. |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność przy tworzeniu modeli i rysunków do nich. | |
3,5 | Student wymaga pomocy w zakresie wskazówek co do wyboru właściwych narzędzi i technik modelowania i towrzenia rysunku. | |
4,0 | Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad projektami domowymi. | |
4,5 | Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad projektami domowymi i wykazuje znaczną kreatywność. | |
5,0 | Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i innowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i nad projektami domowymi. |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Lewandowski, Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, 2018
- Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2017, 26
- Polski Komitet Normalizacji i Miar, Rysunek techniczny i rysunek techniczny maszynowy: zbiór polskich norm, Wydawnictwa Normalizacyjne Alfa, Warszawa, 2018
- SolidWorks, Instrukcja w języku polskim do aktualnego pakietu programu SolidWorks, wersja elektroniczna., SolidWorks, 2019
Literatura dodatkowa
- Edward Lisowski, Modelowanie geometrii elementów maszyn i urządzeń w systemach CAD 3D : z przykładami w SolidWorks, Politechnika Krakowska, Kraków, 2011
- Igor Rydzanicz, Rysunek techniczny jako zapis konstrukcji: zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2009, Warszawa, 2009