Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | ME_1A_C06_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedzę umożliwiającą prowadzenie analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie i skręcanie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ME_1A_W04 | Ma szczegółową wiedzę umożliwiającą opis zagadnień oraz formułowanie wniosków w zakresie:
• projektowania (wytrzymałości konstrukcji, grafiki inżynierskiej, systemów dynamicznych, statystyki, symulacji komputerowych, materiałoznawstwa),
• technik programowania: komputerów osobistych, mikrokontrolerów, sterowników PLC, układów sterowania CNC obrabiarek i robotów, systemów wizyjnych i rozpoznawania obrazów,
• szybkiego prototypowania,
• pomiaru wielkości elektrycznych i mechanicznych, doboru układów pomiarowych. |
---|
ME_1A_W03 | Ma teoretycznie podbudowaną wiedzę ogólną w zakresie mechaniki, wytrzymałości konstrukcji mechanicznych, elektroniki, elektrotechniki, informatyki, sztucznej inteligencji, układów sterowania i napędów oraz metrologii i systemów pomiarowych umożliwiających opis i rozumienie zagadnień technicznych w obszarze mechatroniki. |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie i skręcanie. |
---|
Treści programowe | T-A-2 | Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń w układach prętowych statycznie wyznaczalnych. |
---|
T-A-1 | Wyznaczanie sił wewnętrznych w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych. |
T-A-7 | Uogólnione prawo Hooke'a. |
T-A-6 | Ścinanie. |
T-A-11 | Obliczenia wytrzymałościowe prętów skręcanych o przekroju kołowym - układy statycznie wyznaczalne. |
T-A-10 | Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich. |
T-A-4 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia montażowe w układach prętowych. |
T-A-9 | Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra. |
T-W-1 | Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia. Zasada superpozycji. Zasada de-Saint-Venanta. Koncentracja naprężeń. Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne i statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne. Naprężnia montażowe. Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia. Naprężenia główne. Analiza dwuosiowego stanu naprężenia. Koło Mohra. Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia, uogólnione prawo Hooke'a. Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. Momenty bezwładności figur płaskich. Skręcanie prętów o przekroju kołowym - układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne. Skręcanie prętów o przekroju niekołowym. Sprężyny śrubowe o małym skoku. |
T-A-3 | Obliczanie przekrojów prętów w układach statycznie wyznaczalnych z warunku wytrzymałościowego. |
T-A-5 | Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych - naprężenia termiczne. |
T-A-14 | Sprężyny śrubowe o małym skoku. |
T-A-12 | Statycznie niewyznaczalne przypadki skręcania. |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
---|
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - metoda praktyczna - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy, dwuczęściowy, składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | - Student nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Nie zna zasady superpozycji.
- Nie potrafi zdefiniować warunków wytrzymałościowych dla prętów rozciąganych, ściskanych i skręcanych.
- Nie potrafi zdefiniować układu statycznie wyznaczalnego.
- Nie potrafi odróżnić układu statycznie wyznaczalnego od statycznie niewyznaczalnego.
- Nie zna prawa Hooke'a dla osiowego i dla złożonego stanu naprężenia.
- Nie zna twierdzenia Steinera dla figur płaskich.
- Nie potrafi zdefiniować takich pojęć, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Nie potrafi zdefiniować układu liniowo-sprężystego. |
3,0 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji.
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych i skręcanych.
- Potrafi zdefiniować układ prętowy statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. Zna uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty. |
3,5 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji i zasadę de Saint-Venanta.
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych i skręcanych.
- Potrafi zdefiniować układ prętowy statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia i uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi wyrazić tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych.
- Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra.
zredukowane.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. |
4,0 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji i potrafi podać przykłady jej wykorzystania.
- Zna zasadę de Saint-Venanta.
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych i skręcanych.
- Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia i uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi wyrazić tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych.
- Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra i na jego podstawie wyznaczyć zależności między naprężeniami głównymi i naprężeniami składowymi dla płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. |
4,5 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji i potrafi podać przykłady jej wykorzystania.
- Zna zasadę de Saint-Venanta i potrafi ją szczegółowo omówić. .
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych, skręcanych i zginanych (belek).
- Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych.
- Potrafi wyjaśnić przyczyny powstawania naprężeń termicznych i naprężeń montażowych.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia i uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich. Potrafi wyjąśnić takie pojęcia, jak: główne osie bezwładności, główne centralne osie bezwładności, główne momenty bezwładności, główne centralne momenty bezwładności.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi wyrazić tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych.
- Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra i na jego podstawie wyznaczyć zależności między naprężeniami głównymi i naprężeniami składowymi dla płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi opisać efekt karbu.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. |
5,0 | - Student potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: wytrzymałość materiału, naprężenie, odkształcenie.
- Zna zasadę superpozycji i potrafi podać przykłady jej wykorzystania.
- Zna zasadę de Saint-Venanta i potrafi ją szczegółowo omówić. .
- Potrafi zdefiniować warunki wytrzymałościowe dla prętów rozciąganych, ściskanych i skręcanych.
- Potrafi zdefiniować układ statycznie wyznaczalny i statycznie niewyznaczalny.
- Zna ogólne zasady rozwiązywania układów statycznie niewyznaczalnych.
- Potrafi wyjaśnić przyczyny powstawania naprężeń termicznych i naprężeń montażowych.
- Zna prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia i uogólnione prawo Hooke'a.
- Zna twierdzenie Steinera dla figur płaskich. Potrafi wyjaśnić takie pojęcia, jak: główne osie bezwładności, główne centralne osie bezwładności, główne momenty bezwładności, główne centralne momenty bezwładności.
- Potrafi zdefiniować takie pojęcia, jak: tensor stanu naprężenia i naprężenie główne.
- Potrafi wyrazić tensor stanu naprężenia w naprężeniach głównych.
- Potrafi opisać konstrukcję koła Mohra i na jego podstawie wyznaczyć zależności między naprężeniami głównymi i naprężeniami składowymi dla płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi zdefiniować układ liniowo-sprężysty i podać przykład takiego układu. |