Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe projektowanie konstrukcji elektronicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe projektowanie konstrukcji elektronicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień elektroniki i układów elektronicznych. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu programów symulacyjnych do budowy i analizy elementów oraz układów elektronicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami tworzenia komputerowych symulacji elementów i konstrukcji elektronicznych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami tworzenia płytek elektronicznych z połączeniami do montażu podzespołów elektronicznych - PCB. |
C-3 | Nabycie umiejętności pracy w zespole podczas tworzenia złożonych konstrukcji elektronicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji elektronicznych. | 10 |
T-P-2 | Realizacja projektu urządzenia elektronicznego dla konkretnego zastosowania z przeprowadzeniem symulacji oraz analizy wydajności w środowisku symulacyjnym. | 18 |
T-P-3 | Omówienie zrealizowanych projektów | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień komputerowego projektowania urządzeń i konstrukcji elektronicznych. | 1 |
T-W-2 | Metodologia CAD w inżynierii elektrycznej. Wykorzystywane środowiska CAD do projektowania układów elektronicznych. | 1 |
T-W-3 | Program PSpice, struktura, interfejs i przykładowe rozwiązania symulacyjne wybranych elementów elektroniki. | 2 |
T-W-4 | Projekt elementów półprzewodnikowych i układów cyfrowych w oprogramowaniu PSpice. | 2 |
T-W-5 | Program MultiSim 11, struktura, interfejs i przykładowe rozwiązania symulacyjne wybranych elementów i układów elektroniki analogowej i cyfrowej. | 4 |
T-W-6 | Oprogramowania matematyczne do wspomagania projektowania układów elektronicznych na przykładzie programów Matcad i Matlab. | 2 |
T-W-7 | Komputerowe wspomaganie projektowania obwodów elektrycznych i płytek drukowanych w Eagle. | 2 |
T-W-8 | Rola symulacji komputerowych w procesie projektowania. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi. |
M-2 | Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego. |
M-3 | W odniesieniu do zajęć praktycznych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów komputerowych projektów elektronicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny. |
S-2 | Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu, dyskusja. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C14-2_W01 W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna podstawowe programy do budowy i symulacji układów elektronicznych oraz rozumie ich znaczenie w mechatronice. | ME_1A_W06, ME_1A_W07, ME_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C14-2_U01 Uzyskane umiejętności gwarantują projektowanie, konfigurowanie i symulowanie układów elektronicznych w programach komputerowych. Potrafi analizować działanie elementów i układów elektronicznych na podstawie schematu elektronicznego oraz potrafi tworzyć płytki elektroniczne z połączeniami do montażu podzespołów elektronicznych. | ME_1A_U04, ME_1A_U06, ME_1A_U09 | — | — | C-3 | T-P-3, T-P-2 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C14-2_K01 Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań programowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy. | ME_1A_K01, ME_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C14-2_W01 W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna podstawowe programy do budowy i symulacji układów elektronicznych oraz rozumie ich znaczenie w mechatronice. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C14-2_U01 Uzyskane umiejętności gwarantują projektowanie, konfigurowanie i symulowanie układów elektronicznych w programach komputerowych. Potrafi analizować działanie elementów i układów elektronicznych na podstawie schematu elektronicznego oraz potrafi tworzyć płytki elektroniczne z połączeniami do montażu podzespołów elektronicznych. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu projektu nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C14-2_K01 Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań programowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy. | 2,0 | Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych. |
Literatura podstawowa
- Kuta S., Elementy i układy elektroniczne, cz. I., AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2000
- Kuta S., Elementy i układy elektroniczne, cz. II., AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2000
- Dobrowolski A., Komur P., Sowiński A., Projektowanie i analiza wzmacniaczy małosygnałowych, Wydawnictwo BTC, Warszawa, 2005
- Filipkowski A., Układy elektroniki analogowej i cyfrowej, WNT, Warszawa, 1993
- Henryk Wieczorek, Eagle, pierwsze kroki, BTC, Warszawa, 2007, ISBN: 978-83-60233-19-1
- Hans R. Camenzind, Projektowanie analogowych układów scalonych, BTC, Legionowo, 2010, ISBN: 978-83-60233-61-6
Literatura dodatkowa
- Dobrowolski A., Pod maską SPICE’a. Metody i algorytmy analizy układów Elektronicznych., BTC, Warszawa, 2004
- Maciej Olech, PADS w praktyce. Nowoczesny pakiet CAD dla elektroników, BTC, Legionowo, 2010, ISBN: 978-83-60233-54-2
- Ryszard Kisiel, Podstawy technologii dla elektroników - Poradnik praktyczny, BTC, Warszawa, 2005