Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (N2)
Sylabus przedmiotu Elementy Prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy Prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza społeczno-prawna, ogólna z zakresu szkoły średniej, aktualizowana za pośrednictwem środków społecznego przekazu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze strukturą prawa, przepisu. Zaznajomienie z podstawowymi insytucjami prawa cywilnego ( w tym prawa własności intelektualnej), prawa pracy. Ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie korzystania i poszukiwania właściwych tekstów prawnych. Ukształtowanie znajomości rozumienia podstawowych instytucji życia społeczno-gospodarczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | System prawa w RP, charakterystyka ogólna. Podstawowe gałęzie- zakres regulacji i cechy charakterystyczne | 1 |
T-W-2 | Stanowienie, stosowanie, przestrzeganie prawa. Aparatura pojęciowa, charakterystyka ogólna instytucji | 1 |
T-W-3 | Hierarchia aktów prawnych w Polsce. Budowa aktu normatywnego. | 1 |
T-W-4 | Prawo cywilne a prawo własności intelektualnej. Cechy charakterystyczne regulacji. | 1 |
T-W-5 | Podmioty prawa cywilnego. Osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej. Zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych. Płaszczyzny, skutki ograniczeń, braku zdolności do czynności prawnych. | 1 |
T-W-6 | 6, Sposoby powstania umów w prawie cywilnym. Ogólna charakterystyka oferty, negocjacji przetargu, aukcji. | 1 |
T-W-7 | Przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa. Przedawnienie roszczeń. Pojęcie zobowiązania, źródła, odpowiedzialność odszkodowawcza w kc | 1 |
T-W-8 | Zasady prawa pracy. Pojęcie cechy stosunku pracy. Podstawy zatrudnienia w kp. Tradycyjne formy zatrudnienia a nowe formy zatrudnienia jako koniecznosć i wyzwanie w prawie pracy. | 1 |
T-W-9 | Rozwiązanie stosunku pracy. Sposoby rozwiązania, wygaśnięcia umów. Roszczenia związane z nieuzasadnionym lub niezgodnym z prawem rozwiązaniem umowy przez pracodawcę. | 1 |
T-W-10 | Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zakres regulacji, podmioty, odpowiedzialność. | 1 |
T-W-11 | Źródła praw na dobrach niematerialnych. Regulacje w prawie międzynarodowym, unijnym w kontekście rozwiązań w polskim systemie prawnym. | 1 |
T-W-12 | Prawo wlasności intelektualnej. Rodzaje odpowiedzialności za naruszenia. System roszczeń. | 2 |
T-W-13 | Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Cel regulacji, zakres przedmiotowy, zakres podmiotowy, odpowiedzialność, rodzaje, podstawowe instytucje, procedury. | 2 |
T-W-14 | Prawo własności przemysłowej: zakres unormowania ustawy, podstawowe instytucji i zasady realizacji praw. | 2 |
T-W-15 | Umowa licencyjna, wynalazki, wzory użytkowe. Wymogi formalno-prawne, procedury, rejestracja, organy. Odpowiedzialność przewidziana przez ustawodawcę. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć | 22 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informacyjny o charakterze wyjaśniającym. Przewiduje się możliwość pewnych elementów wykładu konwersatoryjnego, ze szczególnym uwzględnieniem praktycznego zastosowania prawa i kanonów w orzecznistwie Sądu Najwyższego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowająca bazująca na sprawdzianie (kolokwium)- pytania otwarte. Dopuszcza się podniesienie oceny kolokwialnej w stosunku do studentów wykazujących dużą merytoryczną aktywność. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_A02_W01 Student potrafi definiować podstawowe instytucje w przedmiotowej materii. Nabywa wiedzę z zakresu prawa cywilnego, pracy i prawoznastwa. Właściwie formuuje i definiuje poznane instytucje. Potrafi je rozróżnić i opisać. | ME_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_A02_U01 Student posiada umiejętności właściwego interpretowania podstawowych instytucji prawnych w poznawanych dziedzinach. Potrafi oceniać zasadność rozwiązań wprowadzonych przez ustawodawcę oraz nakreślać sposoby ich potencjalnego wykorzystania w praktyce. | ME_2A_U05, ME_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_A02_K01 Student nabywa właściwe postrzeganie relacji pomiędzy podmiotami prawa. Pozyskuje umiejętność wyrażania ocen co do zastosowania obowiązujących regulacji prawnych. Ma świadomość roli i rangi poznanych instytucji. | ME_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_A02_W01 Student potrafi definiować podstawowe instytucje w przedmiotowej materii. Nabywa wiedzę z zakresu prawa cywilnego, pracy i prawoznastwa. Właściwie formuuje i definiuje poznane instytucje. Potrafi je rozróżnić i opisać. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podtawowym potrafi nazwać ogólne instytucje, rozróżnić dyscypliny prawne w ramach przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_A02_U01 Student posiada umiejętności właściwego interpretowania podstawowych instytucji prawnych w poznawanych dziedzinach. Potrafi oceniać zasadność rozwiązań wprowadzonych przez ustawodawcę oraz nakreślać sposoby ich potencjalnego wykorzystania w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiętność poruszania się w materii wykładowej, ale nie jest pewny źródeł regulacji. Raz po raz myli np. czynność prawną ze zdolnością do czynności prawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_A02_K01 Student nabywa właściwe postrzeganie relacji pomiędzy podmiotami prawa. Pozyskuje umiejętność wyrażania ocen co do zastosowania obowiązujących regulacji prawnych. Ma świadomość roli i rangi poznanych instytucji. | 2,0 | |
3,0 | Student ma kompetencje w zakresie podstawowej, minimalnej, rozrózniania instytucji prawnych i ich znaczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T.Chavin, T.Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, C.H.Beck, Warszawa, 2023, 15
- Z.Radwański, A.Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H.Beck, Warszawa, 2023, 17
- L.Florek, Prawo pracy, C.H.Beck, Warszawa, 2023, 22
Literatura dodatkowa
- A.Kotowska, K.Kaleta, Podstawy prawoznawstwa, Difin, Warszawa, 2017
- S.Wronkowska, Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa, Ars Boni et Aequi, Warszawa, 2005
- I.Florczak, K.Jaworska, Prawo pracy przed egzaminem, Wolters Kluwer, Warszawa, 2023
- B.Jelonek-Jarko, J.Zawadzka, Prawo cywilne. Kazusy i rozwiązania, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019