Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika

Sylabus przedmiotu Maszyny i procesy technologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i procesy technologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,50,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych.
C-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk użytkowych maszyn technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Klasyfikacja procesów technologicznych: obróbka ubytkowa, przyrostowa, cięcie, znakowanie. Klasyfikacja maszyn technologicznych ze względu na rodzaj obróbki (tokarki, frezarki, centra obróbcze, giętarki, drukarki 3D, wypalarki). Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych. Opis osi roboczych maszyn technologicznych. Oprzyrządowanie maszyn technologicznych. Programowanie.30
30
wykłady
T-W-1Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych. Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej. Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek. Zmienność prędkości ruchów zespołów wykonawczych maszyn. Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego. Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach30
A-L-2praca własna33
63
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna33
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych czynności w trakcie zajęć laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_C08_W01
Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek.
MRP_1A_W01C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_C08_U01
Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych do realizacji okreśolonych zadań obróbkowych.
MRP_1A_U09C-2T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_C08_K01
Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
MRP_1A_K03C-1T-W-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_C08_W01
Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_C08_U01
Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych do realizacji okreśolonych zadań obróbkowych.
2,0Student nie potrafi określić roli i przydatności maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać budowy i działania maszyn.
3,0Student potrafi określić rolę maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn.
3,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4.
4,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych.
4,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5.
5,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_C08_K01
Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
2,0Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady.
3,0Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych.
3,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych.
4,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kosmol J., Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, Warszawa, 1995
  2. Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania, WNT, Warszawa, 2000
  3. Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Wrotny L. T., Obrabiarki skrawające do metali, WNT, Warszawa, 1979
  2. Wrotny L. T., Projektowanie obrabiarek, WNT, Warszawa, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Klasyfikacja procesów technologicznych: obróbka ubytkowa, przyrostowa, cięcie, znakowanie. Klasyfikacja maszyn technologicznych ze względu na rodzaj obróbki (tokarki, frezarki, centra obróbcze, giętarki, drukarki 3D, wypalarki). Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych. Opis osi roboczych maszyn technologicznych. Oprzyrządowanie maszyn technologicznych. Programowanie.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych. Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej. Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek. Zmienność prędkości ruchów zespołów wykonawczych maszyn. Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego. Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach30
A-L-2praca własna33
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna33
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_C08_W01Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących podstawy teoretyczne dla dyscypliny inżynieria mechaniczna
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych.
Treści programoweT-W-1Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych. Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej. Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek. Zmienność prędkości ruchów zespołów wykonawczych maszyn. Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego. Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_C08_U01Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych do realizacji okreśolonych zadań obróbkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk użytkowych maszyn technologicznych.
Treści programoweT-W-1Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych. Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej. Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek. Zmienność prędkości ruchów zespołów wykonawczych maszyn. Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego. Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić roli i przydatności maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać budowy i działania maszyn.
3,0Student potrafi określić rolę maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn.
3,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4.
4,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych.
4,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5.
5,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_C08_K01Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych.
Treści programoweT-W-1Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych. Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej. Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek. Zmienność prędkości ruchów zespołów wykonawczych maszyn. Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego. Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych czynności w trakcie zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady.
3,0Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych.
3,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych.
4,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń.