Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika

Sylabus przedmiotu Elektronika i diagnostyka w pojazdach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektronika i diagnostyka w pojazdach
Specjalność Inżynieria pojazdów
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,40egzamin
laboratoriaL6 45 3,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw diagnostyki pojazdów samochodowych.
W-2Znajomość budowy i działania urządzeń mechatronicznych
W-3Fizyka
W-4Elektrotechnika i elektronika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
C-2Praktyczna znajomość kompleksowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych
C-3Badanie ukladów mechatronicznych w pojazdach
C-4Komputerowa diagnostyka w pojazdach
C-5Zapoznanie studentów z budową i zasadami działania urządzeń wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych: zasilania, rozruchu, zapłonu, oświetlenia.
C-6Ukształtowanie umiejętności badania obwodów głównych w pojeździe z wykorzystaniem przyrządów kontrolno-pomiarowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD. Diagnostyka sensoryki silników. Diagnostyka aktoryki silników ZI. Diagnostyka aktoryki silników ZS. Diagnostyka wyposażenia elektrycznego. Diagnostyka sieci transmisji danych. Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik. Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP. Diagnostyka układu Infotiment. Diagnostyka układu napędowego za pomocą hamowni podwoziowej. Organizacja zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP. Badanie i kontrola elektrycznego układu zasilania (prądnice). Badanie i kontrola elektrycznego obwodu zasilania (alternatory). Badanie i kontrola aparatu zapłonowego (klasycznego, bezstykowego). Badania oscyloskopowe układu zapłonowego. Badanie mikroskopowe i pomiary elektryczne układów wtryskowowych. Badanie i kontrola obwodu rozruchu. Badanie i kotrola oświetlenia pojazdu. Badanie i obsługa akumulatorów rozruchowych. Zaliczenie końcowe.45
45
wykłady
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych. Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD. Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment. Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach. Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych. Rodzaje i funkcje instalacji zasilania w pojazdach samochodowych. Budowa i działanie obwodu zasilania: prądnice, regulatory napięcia, wyłączniki prądu zwrotnego, ograniczniki prądu, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu zasilania: alternatory, regulatory napięcia, układy prostownicze, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu rozruchu: rozruszniki, urządzenia ułatwiające rozruch, akumulatory rozruchowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie obwodu zapłonowego: aparaty zapłonowe, cewki, rozdzielacze wysokiego napięcia, świece, regulatory odśrodkowe i podciśnieniowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie oświetlenia zewnętrznego oraz wewnętrznego pojazdu: podstawowe wielkości fotomeryczne, żarówki, LED, reflektory, inteligentne systemy oświetlenia.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do laboratorium20
A-L-2Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdania.10
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach.45
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do dyskusji problemowej. Tematyla wykładów jest wcześniej zapowiadana.5
A-W-3egzamin2
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
M-4Metoda podająca / wykład informacyjny
M-5Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-6Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń obiętych planem laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania. Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
MRP_1A_W03C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu. Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów głównych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia podstawowych pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych.
MRP_1A_U07C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_K01
Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
MRP_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania. Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu. Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów głównych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia podstawowych pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_K01
Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Gajek A., Juda Ź., Mechatronika Samochodowa - Czujniki, WKŁ, Warszawa, 2010
  2. Herner Anthon, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007, 4
  3. Gunther H., Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej, WKŁ, Warszawa, 2010
  4. Gruszczyński Eugeniusz, Poradnik do ćwiczeń laboratoryjnych z wybranych urządzeń elektrycznych i elektronicznych w budowie pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996, 1, Skrypt akademicki
  5. M. Frei, Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
  6. Danielecki Krzysztof, Elektroniczne systemy wtryskowo-zapłonowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, 1, Skrypt akademicki
  7. Dziubiński Mieczysław, Badania elektronicznych urządzeń pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1
  8. Dziubiński Mieczysław, Ocioszyński Jerzy, Walusiak Stanisław, Elektrotechnika i elektronika samochodowa, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin, 1998, 1, Sktypt akademicki

Literatura dodatkowa

  1. Grzejszczyk E., Fryśkowski B., Mechatronika samochodowa - Systemy transmisji danych, WKŁ, Warszawa, 2010
  2. J. Merkisz, St. Mazurek, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007
  3. White Ch., Randall M., Kody Usterek, WKŁ, Warszawa, 2006
  4. Polit Ryszard - Redaktor naczelny, Poradnik Serwisowy, Instalator Polski 3 z o.o., Warszawa, 2011
  5. Trzeciak Krzysztof - Redaktor Naczelny, Poradnik Motoryzacyjny, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Warszawa, 2010
  6. Ulrich Deh, Klimatyzacja w samochodzie, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
  7. Ocioszyński Jerzy, Elektrotechnika i elektronika pojazdów samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2010, 11, Podręcznik dla technikum
  8. Robert Bosch GmbH, BOSCH - Informator techniczny, WKŁ, Warszawa, 2010
  9. Drzewiecki Piotr, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo "KaBe", Krosno, 2006, 1
  10. Ch. White, Wtrysk benzyny, AUTO, 1999
  11. Pacholski Krzysztof, Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych. Część 1, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, 1, Podręcznik dla technikum
  12. Demidowicz Ryszard, Oświetlenie w moim samochodzie, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD. Diagnostyka sensoryki silników. Diagnostyka aktoryki silników ZI. Diagnostyka aktoryki silników ZS. Diagnostyka wyposażenia elektrycznego. Diagnostyka sieci transmisji danych. Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik. Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP. Diagnostyka układu Infotiment. Diagnostyka układu napędowego za pomocą hamowni podwoziowej. Organizacja zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP. Badanie i kontrola elektrycznego układu zasilania (prądnice). Badanie i kontrola elektrycznego obwodu zasilania (alternatory). Badanie i kontrola aparatu zapłonowego (klasycznego, bezstykowego). Badania oscyloskopowe układu zapłonowego. Badanie mikroskopowe i pomiary elektryczne układów wtryskowowych. Badanie i kontrola obwodu rozruchu. Badanie i kotrola oświetlenia pojazdu. Badanie i obsługa akumulatorów rozruchowych. Zaliczenie końcowe.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych. Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD. Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment. Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach. Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych. Rodzaje i funkcje instalacji zasilania w pojazdach samochodowych. Budowa i działanie obwodu zasilania: prądnice, regulatory napięcia, wyłączniki prądu zwrotnego, ograniczniki prądu, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu zasilania: alternatory, regulatory napięcia, układy prostownicze, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu rozruchu: rozruszniki, urządzenia ułatwiające rozruch, akumulatory rozruchowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie obwodu zapłonowego: aparaty zapłonowe, cewki, rozdzielacze wysokiego napięcia, świece, regulatory odśrodkowe i podciśnieniowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie oświetlenia zewnętrznego oraz wewnętrznego pojazdu: podstawowe wielkości fotomeryczne, żarówki, LED, reflektory, inteligentne systemy oświetlenia.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do laboratorium20
A-L-2Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdania.10
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach.45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do dyskusji problemowej. Tematyla wykładów jest wcześniej zapowiadana.5
A-W-3egzamin2
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania. Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
Treści programoweT-L-1Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD. Diagnostyka sensoryki silników. Diagnostyka aktoryki silników ZI. Diagnostyka aktoryki silników ZS. Diagnostyka wyposażenia elektrycznego. Diagnostyka sieci transmisji danych. Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik. Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP. Diagnostyka układu Infotiment. Diagnostyka układu napędowego za pomocą hamowni podwoziowej. Organizacja zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP. Badanie i kontrola elektrycznego układu zasilania (prądnice). Badanie i kontrola elektrycznego obwodu zasilania (alternatory). Badanie i kontrola aparatu zapłonowego (klasycznego, bezstykowego). Badania oscyloskopowe układu zapłonowego. Badanie mikroskopowe i pomiary elektryczne układów wtryskowowych. Badanie i kontrola obwodu rozruchu. Badanie i kotrola oświetlenia pojazdu. Badanie i obsługa akumulatorów rozruchowych. Zaliczenie końcowe.
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych. Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD. Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment. Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach. Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych. Rodzaje i funkcje instalacji zasilania w pojazdach samochodowych. Budowa i działanie obwodu zasilania: prądnice, regulatory napięcia, wyłączniki prądu zwrotnego, ograniczniki prądu, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu zasilania: alternatory, regulatory napięcia, układy prostownicze, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu rozruchu: rozruszniki, urządzenia ułatwiające rozruch, akumulatory rozruchowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie obwodu zapłonowego: aparaty zapłonowe, cewki, rozdzielacze wysokiego napięcia, świece, regulatory odśrodkowe i podciśnieniowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie oświetlenia zewnętrznego oraz wewnętrznego pojazdu: podstawowe wielkości fotomeryczne, żarówki, LED, reflektory, inteligentne systemy oświetlenia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu. Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów głównych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia podstawowych pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii mechanicznej
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
Treści programoweT-L-1Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD. Diagnostyka sensoryki silników. Diagnostyka aktoryki silników ZI. Diagnostyka aktoryki silników ZS. Diagnostyka wyposażenia elektrycznego. Diagnostyka sieci transmisji danych. Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik. Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP. Diagnostyka układu Infotiment. Diagnostyka układu napędowego za pomocą hamowni podwoziowej. Organizacja zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP. Badanie i kontrola elektrycznego układu zasilania (prądnice). Badanie i kontrola elektrycznego obwodu zasilania (alternatory). Badanie i kontrola aparatu zapłonowego (klasycznego, bezstykowego). Badania oscyloskopowe układu zapłonowego. Badanie mikroskopowe i pomiary elektryczne układów wtryskowowych. Badanie i kontrola obwodu rozruchu. Badanie i kotrola oświetlenia pojazdu. Badanie i obsługa akumulatorów rozruchowych. Zaliczenie końcowe.
T-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych. Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD. Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment. Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach. Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych. Rodzaje i funkcje instalacji zasilania w pojazdach samochodowych. Budowa i działanie obwodu zasilania: prądnice, regulatory napięcia, wyłączniki prądu zwrotnego, ograniczniki prądu, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu zasilania: alternatory, regulatory napięcia, układy prostownicze, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu rozruchu: rozruszniki, urządzenia ułatwiające rozruch, akumulatory rozruchowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie obwodu zapłonowego: aparaty zapłonowe, cewki, rozdzielacze wysokiego napięcia, świece, regulatory odśrodkowe i podciśnieniowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie oświetlenia zewnętrznego oraz wewnętrznego pojazdu: podstawowe wielkości fotomeryczne, żarówki, LED, reflektory, inteligentne systemy oświetlenia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_K01Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych
C-2Praktyczna znajomość kompleksowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych
C-3Badanie ukladów mechatronicznych w pojazdach
C-4Komputerowa diagnostyka w pojazdach
Treści programoweT-W-1Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych. Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD. Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment. Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach. Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych. Rodzaje i funkcje instalacji zasilania w pojazdach samochodowych. Budowa i działanie obwodu zasilania: prądnice, regulatory napięcia, wyłączniki prądu zwrotnego, ograniczniki prądu, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu zasilania: alternatory, regulatory napięcia, układy prostownicze, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu rozruchu: rozruszniki, urządzenia ułatwiające rozruch, akumulatory rozruchowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie obwodu zapłonowego: aparaty zapłonowe, cewki, rozdzielacze wysokiego napięcia, świece, regulatory odśrodkowe i podciśnieniowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie oświetlenia zewnętrznego oraz wewnętrznego pojazdu: podstawowe wielkości fotomeryczne, żarówki, LED, reflektory, inteligentne systemy oświetlenia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,0Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych.
4,0Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić.