Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika

Sylabus przedmiotu Technologia napraw pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia napraw pojazdów
Specjalność Inżynieria pojazdów
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,40zaliczenie
wykładyW6 45 3,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP, Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy, Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder), Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska), Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła, Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego, kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych, weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia.30
30
wykłady
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn, wpływ różnych czynników na intensywność zużycia, rodzaje napraw pojazdów samochodowych, proces technologiczny naprawy, weryfikacja części i metody weryfikacji, naprawa zespołów silnika, naprawa mechanizmów układu napędowego, naprawa elementów zawieszenia, naprawa układu hamulcowego, naprawa układu kierowniczego, naprawa instalacj elektrycznej, naprawa nadwozi, próby zespołów oraz samochodów po naprawie45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie sprawozdań10
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2praca własna28
A-W-3egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
MRP_1A_W04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U01
Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
MRP_1A_U05C-3, C-4, C-6, C-7T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
MRP_1A_K01C-7T-L-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
2,0
3,0Student zna metody oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U01
Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
2,0
3,0Student umie ocenić stan niesprawności różnych zespołów pojazdu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Eksploatacja techniczna i naprawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  2. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 1
  3. Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP, Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy, Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder), Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska), Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła, Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego, kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych, weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn, wpływ różnych czynników na intensywność zużycia, rodzaje napraw pojazdów samochodowych, proces technologiczny naprawy, weryfikacja części i metody weryfikacji, naprawa zespołów silnika, naprawa mechanizmów układu napędowego, naprawa elementów zawieszenia, naprawa układu hamulcowego, naprawa układu kierowniczego, naprawa instalacj elektrycznej, naprawa nadwozi, próby zespołów oraz samochodów po naprawie45
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie sprawozdań10
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2praca własna28
A-W-3egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01Student powinien znać podstawowe rodzaje i przyczyny zużycia zespołów i podzespołów pojazdów oraz metody ich usuwania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W04Zna i rozumie procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z inżynierią mechaniczną
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zużywania się zespołów pojazdów
C-2Poznanie zasad i metod ograniczenia intensywności zużywania się zespołów
C-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-5Poznanie zasad weryfikacji części i zespołów
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-W-1Podstawowe rodzaje zuzycia elementów maszyn, wpływ różnych czynników na intensywność zużycia, rodzaje napraw pojazdów samochodowych, proces technologiczny naprawy, weryfikacja części i metody weryfikacji, naprawa zespołów silnika, naprawa mechanizmów układu napędowego, naprawa elementów zawieszenia, naprawa układu hamulcowego, naprawa układu kierowniczego, naprawa instalacj elektrycznej, naprawa nadwozi, próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Metody nauczaniaM-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna metody oceny stanu zespołu, ale nie zna możliwych przyczyn
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U01Student powinien interpretować zastane stany zuzycia i niezdatności, wdrażać nowoczesne metody napraw, zastosować właściwy park maszynowy, ocenić jakość wykonanej naprawy i oszacować trwałość zespołu w zależności od specyfiki użytkowania pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności i efektywności urządzeń mechanicznych
Cel przedmiotuC-3Pozanie rodzajów i form napraw
C-4Poznanie etapów procsu technologicznego naprawy
C-6Poznanie sposobów przeprowadzenia napraw podstawowych zespoół pojazdów
C-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP, Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy, Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder), Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska), Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła, Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego, kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych, weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia.
Metody nauczaniaM-1Metoda werbalna - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić stan niesprawności różnych zespołów pojazdu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do oceny stanów niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami i zasadnością podejmowanych czynności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-7Poznanie sposobów oceny jakości naprawy - próby zespołów oraz samochodów po naprawie
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP, Określenie intensywności zużycia części, zasady weryfikacji i naprawy, Weryfikacja i naprawa silnika (tłok, pierścienie, cylinder), Weryfikacja i naprawa silnika (wał korbowy, korbowód, łożyska), Weryfikacja, naprawa i montaż sprzęgła, Weryfikacja, naprawa i montaż elementów układu hamulcowego, kontrola i naprawa nadwozi na ramach geometrycznych, weryfikacja, naprawa i montaż elementów zawieszenia.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy, opracowywanie wyników pomiarów i ich ocena
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie ustnej obejmujący całość materiału
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy ustnej konsultacji z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0