Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Mechanika
Sylabus przedmiotu Silniki samochodowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki samochodowe | ||
Specjalność | Inżynieria pojazdów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1.Podstawowe wiadomości z termodynamiki dotyczące przemian gazowych w silnikach cieplnych,procesów spalania i ich produktów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układu jednopunktowego wtrysku benzyny, badanie układu wielopunktowego wtrysku benzyny, badania wtryskiwaczy silników ZS, badanie rzędowej pompy wytryskowej na stanowisku probierczym, badanie rozdzielaczowej pompy wtryskowej na stanowisku probierczym, badanie układu zasilania silnika o ZS typu common rali, wyznaczanie sprawności mechanicznej i ogólnej silnika, wyznaczanie współczynnika napełnienia silnika tłokowego, analiza konnstrukcji podstawowych układów funkcjonalnych silnika. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i zastosowanie silników, Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników tłokowych, Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki, Procesy wewnątrzcylindrowe tłokowych silników spalinowych (napełnianie, sprężanie, spalanie, rozprężanie i wylot spalin i ich wskaźniki), Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm iskrowym, Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm samoczynnym, Systemy sterowania silników samochodowych, Konstrukcja kadłubów i głowic silników tłokowych, Rozwiązania konstrukcyjne układu tłokowo-korbowego, Układy rozrządu, Układy olejenia i chłodzenia silników, Systemy doładowania silników samochodowych | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Film, pokaz slajdów |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_W01 Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań | MRP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-4 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań. | MRP_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_W01 Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań | 2,0 | |
3,0 | rozróżnia układy funkcjonalne silnika spalinowego zna ich przeznaczenie i rozwiązania konstrukcyjne, charakteryzuje podstawowe parametry techniczne tych układów oraz zasady ich pomiarów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność wyznaczania podstawowych parametrów pracy podstawowych układów funkcjonalnych silnika i oceny ich ważności dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków użytkowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wajand J.A.,Wajand T.J., Tłokowe silniki spalinowe, WNT, Warszawa, 2006, 4
- Mysłowski J., Pojazdy samochodowe, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
- Rychter T.,Teodorczyk A., Teoria silników tłokowych, WKiŁ, Warszawa, 2006, 1
- Luft S., Podstawy budowy silników, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
- Mysłowski J., Doładowanie bezsprężarkowe silników z zapłonem samoczynnym, WNT, Warszawa, 1995, 1