Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów
Sylabus przedmiotu Analiza konstrukcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza konstrukcji | ||
Specjalność | Mechanika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu mechaniki, wytrzymałości materiałów oraz podstaw konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o metodach analitycznego wyznaczania właściwości urządzeń mechanicznych. |
C-2 | Uświadomienie roli i znaczenia analiz konstrukcji urządzeń mechanicznych w procesach ich projektowania. |
C-3 | Uzyskanie praktycznych umiejętności modelowania konstrukcji urządzeń mechanicznych metodą elementów skończonych. |
C-4 | Uzyskanie umiejętności optymalizowania rozwiązań konstrukcyjnych urządzeń mechanicznych w procesie ich projektowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modelowanie fizyczne i matematyczne wybranych podzespołów urządzeń mechanicznych metodą elementów skończonych. Przeprowadzanie analizy i dokonywanie oceny właściwości mechanicznych podzespołów urządzeń mechanicznych. Optymalizacja rozwiązań konstrukcyjnych podzespołów urządzeń mechanicznych ze względu na wytypowane wskaźniki oceny ich właściwości. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza konstrukcji w projektowaniu urządzeń mechanicznych. Rola symulacji komputerowych w projektowaniu urządzeń mechanicznych. Fizyczne i matematyczne modele konstrukcji urządzeń mechanicznych. Koncepcja modelowania metodą elementów skończonych. Schematy realizacji i techniki opracowania modeli w metodzie elementów skończonych. Przykłady analizy urządzeń mechanicznych. Problematyka optymalizacji w projektowaniu urządzeń mechanicznych. Przykłady optymalizacji konstrukcji urządzeń mechanicznych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | analiza treści wykładów i studiowanie literatury | 8 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia, weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z realizacji poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Uśredniona ocena z zaliczonych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-11_W01 Student powinien posiąść wiedzę o roli analiz obliczeniowych i optymalizacji w budowie urządzeń mechatronicznych. Powinien poznać podstawowe metody analizy właściwości urządzeń mechatronicznych. Powinien zyskać wiedzę o formułowaniu i rozwiązaniu zadań dotyczących optymalizacji konstrukcji urządzeń mechatronicznych ze względu na oceny ich właściwości statycznych i dynamicznych. | MRP_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-11_U01 Student potrafi budować fizyczne i matematyczne modele elementów i zespołów konstrukcyjnych urządzeń mechatronicznych metodą elementów skończonych. Zyskuje umiejętność obsługi oprogramowania tej metody. Potrafi interpretować wyniki analizy statycznych i dynamicznych. Umie dokonywać optymalizacji konstrukcji projektowanych urządzeń. | MRP_1A_U06 | — | — | C-3, C-4 | T-L-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-11_K01 Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej. | MRP_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-11_W01 Student powinien posiąść wiedzę o roli analiz obliczeniowych i optymalizacji w budowie urządzeń mechatronicznych. Powinien poznać podstawowe metody analizy właściwości urządzeń mechatronicznych. Powinien zyskać wiedzę o formułowaniu i rozwiązaniu zadań dotyczących optymalizacji konstrukcji urządzeń mechatronicznych ze względu na oceny ich właściwości statycznych i dynamicznych. | 2,0 | Student nie opanował niezbędnej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował niezbędną wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi prawidłowo dobrać typ i rodzaj analizy, potrafi ocenić wyniki analizy tylko w sposób oczywisty. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi prawidłowo dobrać typ i rodzaj analizy, potrafi ocenić wyniki analizy w sposób pogłębiony. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi prawidłowo dobrać typ i rodzaj analizy, potrafi ocenić wyniki analizy w sposób pogłębiony. Potrafi zaplanować badania w celu uzyskania dodatkowych informacji o badanym obiekcie. | |
4,5 | Student opanował rozszerzoną wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi określić zakres badań niezbędnych w optymalizacji. | |
5,0 | Student opanował rozszerzoną wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi zaplanować całkowity zakres badań niezbędnych w procesie optymalizacji. Rozumie ograniczenia i zna obszary stosowania nabytej wiedzy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-11_U01 Student potrafi budować fizyczne i matematyczne modele elementów i zespołów konstrukcyjnych urządzeń mechatronicznych metodą elementów skończonych. Zyskuje umiejętność obsługi oprogramowania tej metody. Potrafi interpretować wyniki analizy statycznych i dynamicznych. Umie dokonywać optymalizacji konstrukcji projektowanych urządzeń. | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić sensu i celu działań wymaganych przy modelowaniu, poprawnie rozwiązywać zadań dotyczących modelowania konstrukcji. Nie umie interpretować i oceniać wyników analiz. |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić sens i cel działań wymaganych przy modelowaniu, rozwiązać podstawowe zadania z modelowana konstrukcji. Umie zinterpretować wyniki analiz tylko w sposób oczywisty. | |
3,5 | Student potrafi wyjaśnić sens i cel działań wymaganych przy modelowaniu, rozwiązać podstawowe zadania z modelowana konstrukcji. Umie prawidłowo zinterpretować wyniki analiz. | |
4,0 | Student potrafi wyjaśnić sens i cel działań wymaganych przy modelowaniu, sprawnie rozwiązuje zadania z modelowana konstrukcji. Umie prawidłowo zinterpretować i ocenić wyniki analiz. | |
4,5 | Student potrafi wyjaśnić sens i cel działań wymaganych przy modelowaniu, sprawnie rozwiązuje zadania z modelowana konstrukcji. Umie szczegółowo zinterpretować i ocenić wyniki analiz. | |
5,0 | Student dogłębnie potrafi wyjaśnić sens i cel działań wymaganych przy modelowaniu, bardzo sprawnie rozwiązuje zadania z modelowana konstrukcji. Umie szczegółowo zinterpretować i kreatywnie ocenić wyniki analiz. Rozumie ograniczenia metod analiz. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-11_K01 Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie konieczność ciągłego rozwoju osobistego i docenia efektywność pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Domański Jerzy, SolidWorks Simulation 2020. Statyczna analiza wytrzymałościowa, Helion, 2020
- Jerzy Czmochowski, Eugeniusz Rusiński, Tadeusz Smolnicki, Zaawansowana metoda elementów skończonych w konstrukcjach nośnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2020
Literatura dodatkowa
- Dogra, Sandeep, SOLIDWORKS Simulation 2020, Draft2Digital, 2020, 4, język angielski
- Paul Kurowski, Engineering Analysis with SOLIDWORKS Simulation 2018, SDC Publications, Mission, KS, United States, 2018, język angielski
- Shahin R Nadehi, John R Steffen, Analysis of Machine Elements Using SOLIDWORKS Simulation 2017, SDC Publications, Mission, KS, United States, 2017, język angielski