Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów

Sylabus przedmiotu Technika cieplna i przesył ciepła:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika cieplna i przesył ciepła
Specjalność Energetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, podstawy termodynamiki technicznej, wymiana ciepła
W-2Podstawy fizyki
W-3Podstawy matematyki
W-4Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z ogrzewnictwem, chłodnictwem, wentylacją i klimatyzacją.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15
projekty
T-P-1Wykonanie prostej instalacji (ciepłowniczej, chłodniczej lub wentylacyjnej) dla zadanych warunków.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci ciepłownicze (podział, przeznaczenie, klasyfikacja rurociągów, podstawowe zależności mechaniki płynów: straty ciśnienia , charakterystyki rurociągów, straty cieplne w rurociągach, dobór i obliczanie rurociągów, rozwiązania konstrukcyjne rurociągów). Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów dostarczania ciepła w zakładach przemysłowych. Ogrzewanie miejscowe, ogrzewanie zdalaczynne. Obiegi i urządzenia chłodnicze. Wentylacja i klimatyzacja (podział i rodzaje, stosowane urządzenia, wymagania, wskaźniki itp.).30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Praca własna10
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie poprawności wykonania.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
Student jest w stanie zdefiniować pojęcia z zakresu ciepłownictwa, chłodnictwa, wentylacji i klimatyzacji, umie opisać podstawowe elementy tych instalani oraz zna zasady ich funkcjonowania.
MRP_1A_W02, MRP_1A_W03C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U01
Student potrafi strukturyzować nośniki energii cieplnej, analizować źródła ciepła, szacować ciepłownie lokalne i sieci ciepłownicze, chłodnicze lub klimatyzacyjne. Student umie także wykonać projekt prostej instalacji ciepłowniczej, chłodniczej, wentylacyjnej lub klimatyzacyjnej.
MRP_1A_U08, MRP_1A_U09C-1T-P-1, T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
MRP_1A_K03C-1T-P-1, T-W-1, T-A-1M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
Student jest w stanie zdefiniować pojęcia z zakresu ciepłownictwa, chłodnictwa, wentylacji i klimatyzacji, umie opisać podstawowe elementy tych instalani oraz zna zasady ich funkcjonowania.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60%
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-68%
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76%
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84%
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92%
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U01
Student potrafi strukturyzować nośniki energii cieplnej, analizować źródła ciepła, szacować ciepłownie lokalne i sieci ciepłownicze, chłodnicze lub klimatyzacyjne. Student umie także wykonać projekt prostej instalacji ciepłowniczej, chłodniczej, wentylacyjnej lub klimatyzacyjnej.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60%
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-68%
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76%
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84%
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92%
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0NIE
3,0TAK
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2008
  2. Pełech A., Wentylacja i klimatyzacja. Poradnik, Politechnika Wrocławska, 2008
  3. Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Politechnika Śląska, Gliwice, 2010, tom I i II
  4. Praca zbiorowa pod red. B. Gazińskiego, Technika Klimatyzacyjna, Danfoss Sp. z.o.o., Poznań, 2005
  5. Recknagel, Sprenger, Hönmann, Schramek, Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo, Klimatyzacja, Ciepła woda, Chłodnictwo 08/09, Omni-Scala, Wrocław, 2008
  6. Praca zbiorowa (tłum. Broszkiewicz S., Dobrzyński M., Gasz K.), Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa (red. Koczyk H.), Ogrzewnictwo praktyczne II wydanie uzupełnione. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja, Systherm, Poznań, 2009, II wydanie uzupełnione
  2. Fodemski T. i in., Wentylacja, Klimatyzacja, Ogrzewanie, Verlag Dashöfer Sp. z o.o., 2012, Segregator z aktualizacją 4 razy w ciągu roku
  3. Fodemski T. i inni, 1. Wentylacja, Klimatyzacja, Ogrzewanie. Segregator z aktualizacją 4 razy w ciągu roku., Verlag Dashöfer Sp. z o.o., Warszawa, 2012
  4. Recknagel, Sprenger, Hönmann, Schramek, Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo, Klimatyzacja, Ciepła woda, Chłodnictwo, Omni-Scala, 2008
  5. Malicki M., Wentylacja i Klimatyzacja, PWN, Waraszawa, 1980
  6. Czasopisma techniczno-naukowe, Pompy Pompownie, Instal, Rynek Instalacyjny. Polski Instalator, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie prostej instalacji (ciepłowniczej, chłodniczej lub wentylacyjnej) dla zadanych warunków.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci ciepłownicze (podział, przeznaczenie, klasyfikacja rurociągów, podstawowe zależności mechaniki płynów: straty ciśnienia , charakterystyki rurociągów, straty cieplne w rurociągach, dobór i obliczanie rurociągów, rozwiązania konstrukcyjne rurociągów). Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów dostarczania ciepła w zakładach przemysłowych. Ogrzewanie miejscowe, ogrzewanie zdalaczynne. Obiegi i urządzenia chłodnicze. Wentylacja i klimatyzacja (podział i rodzaje, stosowane urządzenia, wymagania, wskaźniki itp.).30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01Student jest w stanie zdefiniować pojęcia z zakresu ciepłownictwa, chłodnictwa, wentylacji i klimatyzacji, umie opisać podstawowe elementy tych instalani oraz zna zasady ich funkcjonowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla kierunku inżynieria mechaniczna
MRP_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z ogrzewnictwem, chłodnictwem, wentylacją i klimatyzacją.
Treści programoweT-P-1Wykonanie prostej instalacji (ciepłowniczej, chłodniczej lub wentylacyjnej) dla zadanych warunków.
T-W-1Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci ciepłownicze (podział, przeznaczenie, klasyfikacja rurociągów, podstawowe zależności mechaniki płynów: straty ciśnienia , charakterystyki rurociągów, straty cieplne w rurociągach, dobór i obliczanie rurociągów, rozwiązania konstrukcyjne rurociągów). Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów dostarczania ciepła w zakładach przemysłowych. Ogrzewanie miejscowe, ogrzewanie zdalaczynne. Obiegi i urządzenia chłodnicze. Wentylacja i klimatyzacja (podział i rodzaje, stosowane urządzenia, wymagania, wskaźniki itp.).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60%
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-68%
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76%
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84%
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92%
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U01Student potrafi strukturyzować nośniki energii cieplnej, analizować źródła ciepła, szacować ciepłownie lokalne i sieci ciepłownicze, chłodnicze lub klimatyzacyjne. Student umie także wykonać projekt prostej instalacji ciepłowniczej, chłodniczej, wentylacyjnej lub klimatyzacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
MRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z ogrzewnictwem, chłodnictwem, wentylacją i klimatyzacją.
Treści programoweT-P-1Wykonanie prostej instalacji (ciepłowniczej, chłodniczej lub wentylacyjnej) dla zadanych warunków.
T-W-1Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci ciepłownicze (podział, przeznaczenie, klasyfikacja rurociągów, podstawowe zależności mechaniki płynów: straty ciśnienia , charakterystyki rurociągów, straty cieplne w rurociągach, dobór i obliczanie rurociągów, rozwiązania konstrukcyjne rurociągów). Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów dostarczania ciepła w zakładach przemysłowych. Ogrzewanie miejscowe, ogrzewanie zdalaczynne. Obiegi i urządzenia chłodnicze. Wentylacja i klimatyzacja (podział i rodzaje, stosowane urządzenia, wymagania, wskaźniki itp.).
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie poprawności wykonania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60%
3,0Opanowanie materiału w zakresie 61-68%
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76%
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84%
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92%
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z ogrzewnictwem, chłodnictwem, wentylacją i klimatyzacją.
Treści programoweT-P-1Wykonanie prostej instalacji (ciepłowniczej, chłodniczej lub wentylacyjnej) dla zadanych warunków.
T-W-1Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci ciepłownicze (podział, przeznaczenie, klasyfikacja rurociągów, podstawowe zależności mechaniki płynów: straty ciśnienia , charakterystyki rurociągów, straty cieplne w rurociągach, dobór i obliczanie rurociągów, rozwiązania konstrukcyjne rurociągów). Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów dostarczania ciepła w zakładach przemysłowych. Ogrzewanie miejscowe, ogrzewanie zdalaczynne. Obiegi i urządzenia chłodnicze. Wentylacja i klimatyzacja (podział i rodzaje, stosowane urządzenia, wymagania, wskaźniki itp.).
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: wykonanie projektu.
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Projekt: ocenie poprawności wykonania.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIE
3,0TAK
3,5
4,0
4,5
5,0