Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów

Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia przeładunkowe oraz oznakowanie pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i urządzenia przeładunkowe oraz oznakowanie pojazdów
Specjalność Inżynieria pojazdów
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 45 3,00,70zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Student powinien posiadać podstawowe wiadomości na temat kodeksu drogowego oraz obowiązujących przepisów dotyczacych zasad oznakowania pojazdów i organów do tego przewidzianych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie różnych rodzajów ładunków
C-2Poznanie jednostek ładunkowych
C-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-4Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach
C-5Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów .Podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN. Wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopószczonych do ruchu na terenie kraju. Dowiaduje się jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania numerów VIN i oznakowań różnych pojazdów15
15
wykłady
T-W-11. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Dźwignice 5. Wózki i wozy 6. Ładowarki i koparkoładowarki 7. Przenośniki 8. Pojazdy samowyładowcze 9. Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów 10. Magazyny i składowiska kontenerów 11. Sprzęt do obsługiwania magazynów20
T-W-2Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów Podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN. Wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Dowiaduje się jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .25
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań5
A-L-3Studiowanie literatury5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2praca własna30
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda opisowa ,liczne przykłady praktyczne na podstawie literatury fachowej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie scharakteryzować przepisy i zasady obowiązujące przy oznakowaniu pojazdów, opisać podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, wskazać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień, które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Objaśnia jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki.
MRP_1A_W03C-3, C-4T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przeprowadzić identyfikacje zgodnie z przepisami i zasadmi obowiązującymi przy oznakowaniu pojazdów,posłuzyć się podstawami prawnymi i zasadami funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, opracowywać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju.Umie ocenić jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
MRP_1A_U09C-5T-W-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego. W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa otwartość do postepowania zgodnie z przepisami i zasadami obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów .Ma świadomość ważności organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Postrzega relacje funkcjonowania systemu kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
MRP_1A_K01C-1, C-3T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie scharakteryzować przepisy i zasady obowiązujące przy oznakowaniu pojazdów, opisać podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, wskazać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień, które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Objaśnia jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki.
2,0Student/ka uzyskał/a mniej niż 10/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,0Student/ka uzyskał/a od 10...12 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,5Student/ka uzyskał/a od 13...14 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,0Student/ka uzyskał/a od 15...16 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,5Student/ka uzyskał/a od 17...18 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
5,0Student/ka uzyskał/a od 19...20 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przeprowadzić identyfikacje zgodnie z przepisami i zasadmi obowiązującymi przy oznakowaniu pojazdów,posłuzyć się podstawami prawnymi i zasadami funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, opracowywać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju.Umie ocenić jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował wymaganych umiejętności ,nie był aktywny na zajęciach,
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był niezbyt aktywny na zajęciach, przejawiał niewielkie zainteresowanie przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu,
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego. W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa otwartość do postepowania zgodnie z przepisami i zasadami obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów .Ma świadomość ważności organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Postrzega relacje funkcjonowania systemu kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
2,0
3,0Student/tka potrafi stosować, w sposób elastyczny, uzyskaną wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mindur L., Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa - Radom, 2008
  2. Józef Kołtun, Jaromir Mysłowski, Identyfikacja pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
  3. Prochowski L., Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa, 2006
  4. Lubczyński M., Mazurek S., Samochody samowyładowcze, WKiŁ, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Polański A., Mechanizacja wewnętrznego transportu, PWN, Warszawa, 1978
  2. Praca zbiorowa, Samochody specjalne, Czasopismo: Samochody specjalne, Warszawa, 2012, Od roku 2005 do 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania numerów VIN i oznakowań różnych pojazdów15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Dźwignice 5. Wózki i wozy 6. Ładowarki i koparkoładowarki 7. Przenośniki 8. Pojazdy samowyładowcze 9. Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów 10. Magazyny i składowiska kontenerów 11. Sprzęt do obsługiwania magazynów20
T-W-2Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów Podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN. Wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Dowiaduje się jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .25
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań5
A-L-3Studiowanie literatury5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2praca własna30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie scharakteryzować przepisy i zasady obowiązujące przy oznakowaniu pojazdów, opisać podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, wskazać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień, które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Objaśnia jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
C-4Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach
Treści programoweT-W-11. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Dźwignice 5. Wózki i wozy 6. Ładowarki i koparkoładowarki 7. Przenośniki 8. Pojazdy samowyładowcze 9. Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów 10. Magazyny i składowiska kontenerów 11. Sprzęt do obsługiwania magazynów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student/ka uzyskał/a mniej niż 10/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,0Student/ka uzyskał/a od 10...12 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,5Student/ka uzyskał/a od 13...14 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,0Student/ka uzyskał/a od 15...16 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,5Student/ka uzyskał/a od 17...18 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
5,0Student/ka uzyskał/a od 19...20 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przeprowadzić identyfikacje zgodnie z przepisami i zasadmi obowiązującymi przy oznakowaniu pojazdów,posłuzyć się podstawami prawnymi i zasadami funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, opracowywać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju.Umie ocenić jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-5Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów .Podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN. Wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopószczonych do ruchu na terenie kraju. Dowiaduje się jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
Treści programoweT-W-2Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów Podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN. Wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Dowiaduje się jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
Metody nauczaniaM-2Metoda opisowa ,liczne przykłady praktyczne na podstawie literatury fachowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował wymaganych umiejętności ,nie był aktywny na zajęciach,
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był niezbyt aktywny na zajęciach, przejawiał niewielkie zainteresowanie przedmiotem
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu,
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_K01Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego. W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa otwartość do postepowania zgodnie z przepisami i zasadami obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów .Ma świadomość ważności organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Postrzega relacje funkcjonowania systemu kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie różnych rodzajów ładunków
C-3Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych
Treści programoweT-W-11. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Dźwignice 5. Wózki i wozy 6. Ładowarki i koparkoładowarki 7. Przenośniki 8. Pojazdy samowyładowcze 9. Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów 10. Magazyny i składowiska kontenerów 11. Sprzęt do obsługiwania magazynów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/tka potrafi stosować, w sposób elastyczny, uzyskaną wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0