Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów
Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia przeładunkowe oraz oznakowanie pojazdów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny i urządzenia przeładunkowe oraz oznakowanie pojazdów | ||
Specjalność | Inżynieria pojazdów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej |
W-2 | Student powinien posiadać podstawowe wiadomości na temat kodeksu drogowego oraz obowiązujących przepisów dotyczacych zasad oznakowania pojazdów i organów do tego przewidzianych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie różnych rodzajów ładunków |
C-2 | Poznanie jednostek ładunkowych |
C-3 | Poznanie rodzajów urządzeń przeładunkowych, określanie potrzeb przeładunkowych |
C-4 | Poznanie mobilnych urządzeń przeładunkowych montowanych na pojazdach |
C-5 | Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów .Podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN. Wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopószczonych do ruchu na terenie kraju. Dowiaduje się jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania numerów VIN i oznakowań różnych pojazdów | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Podatność transportowa ładunków 2. Znormalizowane jednostki ładunkowe 3. Podział maszyn i urządzeń przeładunkowych 4. Dźwignice 5. Wózki i wozy 6. Ładowarki i koparkoładowarki 7. Przenośniki 8. Pojazdy samowyładowcze 9. Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów 10. Magazyny i składowiska kontenerów 11. Sprzęt do obsługiwania magazynów | 20 |
T-W-2 | Student uzyskuje wiedzę na temat przepisów i zasad obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów Podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN. Wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Dowiaduje się jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . | 25 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań | 5 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | praca własna | 30 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda opisowa ,liczne przykłady praktyczne na podstawie literatury fachowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie ustnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_W01 Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie scharakteryzować przepisy i zasady obowiązujące przy oznakowaniu pojazdów, opisać podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, wskazać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień, które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Objaśnia jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki. | MRP_1A_W03 | — | — | C-3, C-4 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przeprowadzić identyfikacje zgodnie z przepisami i zasadmi obowiązującymi przy oznakowaniu pojazdów,posłuzyć się podstawami prawnymi i zasadami funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, opracowywać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju.Umie ocenić jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . | MRP_1A_U09 | — | — | C-5 | T-W-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_K01 Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego. W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa otwartość do postepowania zgodnie z przepisami i zasadami obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów .Ma świadomość ważności organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Postrzega relacje funkcjonowania systemu kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . | MRP_1A_K01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_W01 Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót ładunkowych. W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie scharakteryzować przepisy i zasady obowiązujące przy oznakowaniu pojazdów, opisać podstawy prawne i zasady funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, wskazać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień, które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Objaśnia jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki. | 2,0 | Student/ka uzyskał/a mniej niż 10/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru |
3,0 | Student/ka uzyskał/a od 10...12 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru | |
3,5 | Student/ka uzyskał/a od 13...14 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru | |
4,0 | Student/ka uzyskał/a od 15...16 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru | |
4,5 | Student/ka uzyskał/a od 17...18 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru | |
5,0 | Student/ka uzyskał/a od 19...20 pkt/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przeprowadzić identyfikacje zgodnie z przepisami i zasadmi obowiązującymi przy oznakowaniu pojazdów,posłuzyć się podstawami prawnymi i zasadami funkcjonowania w kraju i na świecie systemu VIN, opracowywać wiadomości na temat organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju.Umie ocenić jak funkcjonuje system kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . | 2,0 | Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował wymaganych umiejętności ,nie był aktywny na zajęciach, |
3,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był niezbyt aktywny na zajęciach, przejawiał niewielkie zainteresowanie przedmiotem | |
3,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, | |
4,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, | |
4,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, | |
5,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_K01 Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego. W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa otwartość do postepowania zgodnie z przepisami i zasadami obowiązujących przy oznakowaniu pojazdów .Ma świadomość ważności organów kontroli oraz ich uprawnień ,które zapewniają poprawne oznaczenia pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie kraju. Postrzega relacje funkcjonowania systemu kontroli tabor samochodowego spełniający najwyższe-światowe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . | 2,0 | |
3,0 | Student/tka potrafi stosować, w sposób elastyczny, uzyskaną wiedzę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mindur L., Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa - Radom, 2008
- Józef Kołtun, Jaromir Mysłowski, Identyfikacja pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
- Prochowski L., Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa, 2006
- Lubczyński M., Mazurek S., Samochody samowyładowcze, WKiŁ, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Polański A., Mechanizacja wewnętrznego transportu, PWN, Warszawa, 1978
- Praca zbiorowa, Samochody specjalne, Czasopismo: Samochody specjalne, Warszawa, 2012, Od roku 2005 do 2012