Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów
Sylabus przedmiotu Napędy hydrauliczne i pneumatyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napędy hydrauliczne i pneumatyczne | ||
Specjalność | Mechanika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień : - mechaniki technicznej, - podstawy konstrukcji maszyn, - elektrotechniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie budowy, zasady dzaiłania i właściwości układów napędowych z silnikami elektrycznymi. Poznanie metod i nabycie umiejętnosci wyznaczania podstawowych parametrów i charakterystyk. |
C-2 | Nabycie umiejętności pracy w grupie. |
C-3 | Nabycie wiedzy w zakresie budowy, zasady dzaiłania i właściwości układów napędowych pneumatycznych i hydraulicznychmi. Poznanie metod i nabycie umiejętnosci doboru elementów, wyznaczania podstawowych parametrów pracy. |
C-4 | Student powinien określić sposoby wykorzystywania napędów hydraulicznych i pneumatycznych. |
C-5 | Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru i obliczeń elementów układów hydraulicznych i pneumatycznych. |
C-6 | Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych. |
C-7 | Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce. Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych. Układy sterowane bezpośrednio. Układy sterowane pośrednio. Układy półautomatyczne i automatyczne. Cyklogramy pracy. Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi. Elektropneumatyka i elektrohydraulika. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych. Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych. Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych. Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną. Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch. Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych. Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów. Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-2 | Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium. | 5 |
A-L-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 14 |
A-W-4 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Średnia ze stopni uzyskanych z zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
S-4 | Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru |
S-5 | Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-4_W02 Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne i hydrauliczne. | MRP_1A_W04 | — | — | C-6 | T-W-1 | M-1 | S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-4_U02 Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić proste układy pneumatyczne i hydrauliczne. Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów. | MRP_1A_U07 | — | — | C-6, C-7 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_M-4_K02 Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycznych i hydraulicznych. | MRP_1A_K01 | — | — | C-6, C-7 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-4_W02 Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne i hydrauliczne. | 2,0 | Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną |
3,0 | Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych.. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-4_U02 Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić proste układy pneumatyczne i hydrauliczne. Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów. | 2,0 | Student nie potrafi dotrzec do materiałów opisujacych sposoby tworzenia schematów funkcjonalnych napedów pneumatycznych i hydraulicznych. |
3,0 | Student potrafi utworzyć i odczytać proste schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych | |
3,5 | Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych | |
4,5 | Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz narysować ich cyklogramy pracy lub odwrotnie, na podstawie cyklogramów narysować schemat funkcjonalny układu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_M-4_K02 Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycznych i hydraulicznych. | 2,0 | Student nie wykazuje kompetencji w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych . |
3,0 | Student potrafi jedynie odtworzyć układ pneumatyczny i hydrauliczny ze schematu funkcjonalnego | |
3,5 | Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu. | |
4,0 | Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi wykorzystać narzędzia inżynierskie przy prowadzeniu procesu projektowania. | |
4,5 | Student bez pomocy wykonuje zadania projektowe budowy napędowego układu pneumatycznego i hydraulicznego. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach. | |
5,0 | Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych |
Literatura podstawowa
- Kosmol Jan, Laboratorium z napędu i sterowania elektrycznego obrabiarek : praca zbiorowa, Politechnika Śląska, Gliwice, 2000
- Szenajch W. i inni:, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 1992
- Tunia Henryk, Automatyka napędu przekształtnikowego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1987
- Stryczek S., Napęd hydrostatyczny, WNT, Warszawa, 2005, tom I i II
- Pritchow Günter, Technika sterowania obrabiarkami i robotami przemysłowymi, Ofic. Wydaw. PWr, Wrocław, 1995
- Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981
- Kosmol Jan, Serwonapędy obrabiarek sterowanych numerycznie, WNT, Warszawa, 1998
- Szenajch W. i inni:, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 1992
- Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Osiecki Andrzej, Hydrostatyczny napęd maszyn, WNT, Warszawa, 2004
- Szydelski W, Pojazdy samochodowe – Napęd i sterowanie hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 2000