Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Marczyński <Slawomir.Marczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,34zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,66zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy. Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę. Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów. Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe. Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru. Instrukcje iteracyjne. Budowanie graficznego interfejsu użytkownika. Tworzenie funkcji własnych. Tworzenie procedur własnych. Złożone zadanie programistyczne.30
30
wykłady
T-W-1Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) instrukcje przypisania, 2) operacje na danych i operatory. Podstawowe elementy budowy algorytmów - sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy strukturalne, 2) instrukcje iteracyjne. Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach. Wybrane typowe algorytmy. Elementy programowania grafiki komputerowej.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.30
A-L-2praca własna20
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera i oprogramowania narzędziowego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów
S-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_C26_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
MRP_1A_W01C-1T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_C26_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
MRP_1A_U07C-1T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_C26_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
2,0Student nie zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji.
3,0Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur, ale przy ich stosowaniu popełnia błędy.
3,5Student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur i nie popełnia błędów przy ich stosowaniu.
4,5Student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur i nie popełnia błędów przy ich stosowaniu.Student ma wiedzę pozwalającą mu rozważać różne warianty algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_C26_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
2,0Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu.
3,0Student potrafi dokonać analizy problemu i wskazać podstawowe struktury algorytmiczne do jego rozwiązania. Student potrafi zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - wykazujący jednak błędy formalne.
3,5Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi dokonać analizy problemu i zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - bez błędów formalnych.
4,5Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi dokonać analizy problemu i zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - bez błędów formalnych. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Jacek Matulewski, Visual Basic .NET w praktyce. Błyskawiczne tworzenie aplikacji, Helion, Gliwice, 2012, 2
  2. Thearon Willis, Bryan Newsome, Visual Basic 2010 od podstaw, Helion, Gliwice, 2011, Tłumaczenie: Tomasz Walczak
  3. James Foxall, Visual Basic 2015 w 24 godziny, Helion, Gliwice, 2016
  4. Halvorson Michael, Zacznij Tu! Poznaj Microsoft Visual Basic 2012, Helion, Gliwice, 2010, Tłumaczenie: Zatorska Joanna
  5. Maria Lachowicz, Programowanie w środowisku Visual Studio, zestaw podstawowych ćwiczeń laboratoryjnych, instrukcja do zajęć w Pracowni Informatycznej WIMiM ZUT, Szczecin, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy. Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę. Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów. Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe. Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru. Instrukcje iteracyjne. Budowanie graficznego interfejsu użytkownika. Tworzenie funkcji własnych. Tworzenie procedur własnych. Złożone zadanie programistyczne.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) instrukcje przypisania, 2) operacje na danych i operatory. Podstawowe elementy budowy algorytmów - sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy strukturalne, 2) instrukcje iteracyjne. Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach. Wybrane typowe algorytmy. Elementy programowania grafiki komputerowej.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.30
A-L-2praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_C26_W01Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych tworzących podstawy teoretyczne dla dyscypliny inżynieria mechaniczna
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-W-1Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) instrukcje przypisania, 2) operacje na danych i operatory. Podstawowe elementy budowy algorytmów - sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy strukturalne, 2) instrukcje iteracyjne. Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach. Wybrane typowe algorytmy. Elementy programowania grafiki komputerowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera i oprogramowania narzędziowego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji.
3,0Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur, ale przy ich stosowaniu popełnia błędy.
3,5Student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur i nie popełnia błędów przy ich stosowaniu.
4,5Student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur i nie popełnia błędów przy ich stosowaniu.Student ma wiedzę pozwalającą mu rozważać różne warianty algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_C26_U01Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii mechanicznej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy. Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę. Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów. Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe. Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru. Instrukcje iteracyjne. Budowanie graficznego interfejsu użytkownika. Tworzenie funkcji własnych. Tworzenie procedur własnych. Złożone zadanie programistyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera i oprogramowania narzędziowego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu.
3,0Student potrafi dokonać analizy problemu i wskazać podstawowe struktury algorytmiczne do jego rozwiązania. Student potrafi zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - wykazujący jednak błędy formalne.
3,5Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi dokonać analizy problemu i zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - bez błędów formalnych.
4,5Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi dokonać analizy problemu i zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - bez błędów formalnych. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań.