Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Jędrzej Ratajczak <Jedrzej.Ratajczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs Matematyka I - w szczególności wymagana jest znajomość rachunku różniczkowego i całkowego
W-2Zaliczony kurs Mechanika I - w szczególności wymagana jest znajomość statyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcji prętowych z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. W szczególności obliczeń prętów poddanych rozciąganiu, ściskaniu, ścinaniu oraz skręcaniu.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych w przypadkach obciążeń złożonych.
C-3Ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie podstawowych obliczeń wytrzymałościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych. Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych. Wyznaczanie naprężeń termicznych. Wyznaczanie naprężeń montażowych. Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra. Uogólnione prawo Hooke’a. Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich. Obliczanie prętów prostych na ścinanie. Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne. Obliczanie prętów poddanych skręcaniu układy statycznie niewyznaczalne. Obliczanie sprężyn śrubowych o małym skoku.30
30
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów (naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - naprężenia termiczne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - napreżenia montażowe. Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia. Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia. Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra. Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a. Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne. Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. Momenty bezwładności figur płaskich. Skręcanie prętów o przekroju kołowym. Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju. Statyczne niewyznaczalne przypadki skręcania. Sprężyny śrubowe o małym skoku.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca własna20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (rzutnik multimedialny, tablica)
M-2Ćwiczenia przedmiotowe / tablica

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_B08_W01
W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia, proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń).
MRP_1A_W02C-2, C-1T-W-1M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_B08_U01
Student osiąga umiejętnośić obliczania prętów, układów prętowych, wałów.
MRP_1A_U08, MRP_1A_U09C-1, C-3, C-2T-A-1, T-W-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_B08_K01
W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych.
MRP_1A_K01C-3, C-1, C-2T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_B08_W01
W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia, proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń).
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jej wykorzystać w obliczeniach.
3,5Student opanował wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował przedstawioną wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi ją wykorzystać w typowych obliczeniach elementów maszyn. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Posiada umiejetność rozwiazywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_B08_U01
Student osiąga umiejętnośić obliczania prętów, układów prętowych, wałów.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z Wytrzymałości Materiałów.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiazywać zadania w sposób bierny, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiazywać zadania. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_B08_K01
W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajecia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z, Wytrzymałość materiałów t.1 i t.2, WNT, Warszawa, 2013
  2. Banasiak M., Grossman K., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1998
  3. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2016
  4. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
  2. Zielnica J., Wytrzymałość Materiałów, Wydawnictwa Politechniki Poznańskiej, 2006
  3. Brzoska Z., Wytrzymałość Materiałów, PWN, Warszawa, 1972
  4. Rajfert T., Rżysko J., Zbiór zadań ze statyki i wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1974

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych. Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych. Wyznaczanie naprężeń termicznych. Wyznaczanie naprężeń montażowych. Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra. Uogólnione prawo Hooke’a. Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich. Obliczanie prętów prostych na ścinanie. Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne. Obliczanie prętów poddanych skręcaniu układy statycznie niewyznaczalne. Obliczanie sprężyn śrubowych o małym skoku.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów (naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - naprężenia termiczne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - napreżenia montażowe. Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia. Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia. Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra. Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a. Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne. Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. Momenty bezwładności figur płaskich. Skręcanie prętów o przekroju kołowym. Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju. Statyczne niewyznaczalne przypadki skręcania. Sprężyny śrubowe o małym skoku.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_B08_W01W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia, proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla kierunku inżynieria mechaniczna
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych w przypadkach obciążeń złożonych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcji prętowych z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. W szczególności obliczeń prętów poddanych rozciąganiu, ściskaniu, ścinaniu oraz skręcaniu.
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów (naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - naprężenia termiczne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - napreżenia montażowe. Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia. Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia. Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra. Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a. Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne. Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. Momenty bezwładności figur płaskich. Skręcanie prętów o przekroju kołowym. Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju. Statyczne niewyznaczalne przypadki skręcania. Sprężyny śrubowe o małym skoku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (rzutnik multimedialny, tablica)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jej wykorzystać w obliczeniach.
3,5Student opanował wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował przedstawioną wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi ją wykorzystać w typowych obliczeniach elementów maszyn. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Posiada umiejetność rozwiazywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_B08_U01Student osiąga umiejętnośić obliczania prętów, układów prętowych, wałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
MRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcji prętowych z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. W szczególności obliczeń prętów poddanych rozciąganiu, ściskaniu, ścinaniu oraz skręcaniu.
C-3Ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie podstawowych obliczeń wytrzymałościowych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych w przypadkach obciążeń złożonych.
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych. Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych. Wyznaczanie naprężeń termicznych. Wyznaczanie naprężeń montażowych. Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra. Uogólnione prawo Hooke’a. Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich. Obliczanie prętów prostych na ścinanie. Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne. Obliczanie prętów poddanych skręcaniu układy statycznie niewyznaczalne. Obliczanie sprężyn śrubowych o małym skoku.
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów (naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - naprężenia termiczne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - napreżenia montażowe. Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia. Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia. Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra. Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a. Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne. Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. Momenty bezwładności figur płaskich. Skręcanie prętów o przekroju kołowym. Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju. Statyczne niewyznaczalne przypadki skręcania. Sprężyny śrubowe o małym skoku.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe / tablica
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z Wytrzymałości Materiałów.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiazywać zadania w sposób bierny, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiazywać zadania. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_B08_K01W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie podstawowych obliczeń wytrzymałościowych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcji prętowych z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. W szczególności obliczeń prętów poddanych rozciąganiu, ściskaniu, ścinaniu oraz skręcaniu.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych w przypadkach obciążeń złożonych.
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych. Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych. Wyznaczanie naprężeń termicznych. Wyznaczanie naprężeń montażowych. Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra. Uogólnione prawo Hooke’a. Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich. Obliczanie prętów prostych na ścinanie. Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne. Obliczanie prętów poddanych skręcaniu układy statycznie niewyznaczalne. Obliczanie sprężyn śrubowych o małym skoku.
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów (naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów. Układy prętowe statycznie wyznaczalne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - naprężenia termiczne. Układy prętowe statycznie niewyznaczalne - napreżenia montażowe. Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia. Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia. Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra. Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a. Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne. Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. Momenty bezwładności figur płaskich. Skręcanie prętów o przekroju kołowym. Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju. Statyczne niewyznaczalne przypadki skręcania. Sprężyny śrubowe o małym skoku.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe / tablica
M-1Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (rzutnik multimedialny, tablica)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajecia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu.