Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Energetyka
Sylabus przedmiotu Elektronika i diagnostyka w pojazdach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i robotyzacja przemysłu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektronika i diagnostyka w pojazdach | ||
Specjalność | Inżynieria pojazdów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw diagnostyki pojazdów samochodowych. |
W-2 | Znajomość budowy i działania urządzeń mechatronicznych |
W-3 | Fizyka |
W-4 | Elektrotechnika i elektronika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych |
C-2 | Praktyczna znajomość kompleksowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych |
C-3 | Badanie ukladów mechatronicznych w pojazdach |
C-4 | Komputerowa diagnostyka w pojazdach |
C-5 | Zapoznanie studentów z budową i zasadami działania urządzeń wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych: zasilania, rozruchu, zapłonu, oświetlenia. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności badania obwodów głównych w pojeździe z wykorzystaniem przyrządów kontrolno-pomiarowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD. Diagnostyka sensoryki silników. Diagnostyka aktoryki silników ZI. Diagnostyka aktoryki silników ZS. Diagnostyka wyposażenia elektrycznego. Diagnostyka sieci transmisji danych. Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik. Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP. Diagnostyka układu Infotiment. Diagnostyka układu napędowego za pomocą hamowni podwoziowej. Organizacja zajęć laboratoryjnych i szkolenie BHP. Badanie i kontrola elektrycznego układu zasilania (prądnice). Badanie i kontrola elektrycznego obwodu zasilania (alternatory). Badanie i kontrola aparatu zapłonowego (klasycznego, bezstykowego). Badania oscyloskopowe układu zapłonowego. Badanie mikroskopowe i pomiary elektryczne układów wtryskowowych. Badanie i kontrola obwodu rozruchu. Badanie i kotrola oświetlenia pojazdu. Badanie i obsługa akumulatorów rozruchowych. Zaliczenie końcowe. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych. Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD. Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach. Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment. Wiadomości z diagnostyki układów klimatyzacji w pojazdach. Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych. Rodzaje i funkcje instalacji zasilania w pojazdach samochodowych. Budowa i działanie obwodu zasilania: prądnice, regulatory napięcia, wyłączniki prądu zwrotnego, ograniczniki prądu, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu zasilania: alternatory, regulatory napięcia, układy prostownicze, charakterystyki obciążeniowe. Budowa i działanie obwodu rozruchu: rozruszniki, urządzenia ułatwiające rozruch, akumulatory rozruchowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie obwodu zapłonowego: aparaty zapłonowe, cewki, rozdzielacze wysokiego napięcia, świece, regulatory odśrodkowe i podciśnieniowe, charakterystyki eksploatacyjne. Budowa i działanie oświetlenia zewnętrznego oraz wewnętrznego pojazdu: podstawowe wielkości fotomeryczne, żarówki, LED, reflektory, inteligentne systemy oświetlenia. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do laboratorium | 20 |
A-L-2 | Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdania. | 10 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji problemowej. Tematyla wykładów jest wcześniej zapowiadana. | 5 |
A-W-3 | egzamin | 2 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody aktywizujące |
M-3 | Metody praktyczne |
M-4 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-5 | Metoda eksponująca / filmy tematyczne |
M-6 | Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń obiętych planem laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania. Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów. | MRP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu. Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów głównych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia podstawowych pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych. | MRP_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MRP_1A_null_K01 Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia. | MRP_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania. Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów obwodów głównych pojazdu, jak również wskazać i wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu. Student potrafi wskazać i eliminiwać typowe usterki elementów obwodów głównych pojazdów samochodowych, jak również wykazać się umiejętnością prowadzenia podstawowych pomiarów elektrycznych, przy umiejętności doboru i obsługi przyrządów kontrolno-pomiarowych. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MRP_1A_null_K01 Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- Gajek A., Juda Ź., Mechatronika Samochodowa - Czujniki, WKŁ, Warszawa, 2010
- Herner Anthon, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007, 4
- Gunther H., Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej, WKŁ, Warszawa, 2010
- Gruszczyński Eugeniusz, Poradnik do ćwiczeń laboratoryjnych z wybranych urządzeń elektrycznych i elektronicznych w budowie pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996, 1, Skrypt akademicki
- M. Frei, Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
- Danielecki Krzysztof, Elektroniczne systemy wtryskowo-zapłonowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, 1, Skrypt akademicki
- Dziubiński Mieczysław, Badania elektronicznych urządzeń pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1
- Dziubiński Mieczysław, Ocioszyński Jerzy, Walusiak Stanisław, Elektrotechnika i elektronika samochodowa, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin, 1998, 1, Sktypt akademicki
Literatura dodatkowa
- Grzejszczyk E., Fryśkowski B., Mechatronika samochodowa - Systemy transmisji danych, WKŁ, Warszawa, 2010
- J. Merkisz, St. Mazurek, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007
- White Ch., Randall M., Kody Usterek, WKŁ, Warszawa, 2006
- Polit Ryszard - Redaktor naczelny, Poradnik Serwisowy, Instalator Polski 3 z o.o., Warszawa, 2011
- Trzeciak Krzysztof - Redaktor Naczelny, Poradnik Motoryzacyjny, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Warszawa, 2010
- Ulrich Deh, Klimatyzacja w samochodzie, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
- Ocioszyński Jerzy, Elektrotechnika i elektronika pojazdów samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2010, 11, Podręcznik dla technikum
- Robert Bosch GmbH, BOSCH - Informator techniczny, WKŁ, Warszawa, 2010
- Drzewiecki Piotr, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo "KaBe", Krosno, 2006, 1
- Ch. White, Wtrysk benzyny, AUTO, 1999
- Pacholski Krzysztof, Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych. Część 1, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, 1, Podręcznik dla technikum
- Demidowicz Ryszard, Oświetlenie w moim samochodzie, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004, 1