Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Energetyka

Sylabus przedmiotu Napędy hydrauliczne i pneumatyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy hydrauliczne i pneumatyczne
Specjalność Mechanika
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień : - mechaniki technicznej, - podstawy konstrukcji maszyn, - elektrotechniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy, zasady dzaiłania i właściwości układów napędowych z silnikami elektrycznymi. Poznanie metod i nabycie umiejętnosci wyznaczania podstawowych parametrów i charakterystyk.
C-2Nabycie umiejętności pracy w grupie.
C-3Nabycie wiedzy w zakresie budowy, zasady dzaiłania i właściwości układów napędowych pneumatycznych i hydraulicznychmi. Poznanie metod i nabycie umiejętnosci doboru elementów, wyznaczania podstawowych parametrów pracy.
C-4Student powinien określić sposoby wykorzystywania napędów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-5Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru i obliczeń elementów układów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-6Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-7Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce. Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych. Układy sterowane bezpośrednio. Układy sterowane pośrednio. Układy półautomatyczne i automatyczne. Cyklogramy pracy. Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi. Elektropneumatyka i elektrohydraulika.30
30
wykłady
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych. Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych. Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych. Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną. Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch. Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych. Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów. Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium.5
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Zaliczenie2
51
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu2
A-W-3Studiowanie literatury14
A-W-4Samodzielne rozwiązywanie zadań4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu końcowego weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Średnia ze stopni uzyskanych z zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
S-4Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru
S-5Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_M-4_W02
Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne i hydrauliczne.
MRP_1A_W04C-6T-W-1M-1S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_M-4_U02
Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić proste układy pneumatyczne i hydrauliczne. Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów.
MRP_1A_U07C-6, C-7T-L-1M-1, M-2S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_M-4_K02
Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycznych i hydraulicznych.
MRP_1A_K01C-6, C-7T-L-1M-1, M-2S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_M-4_W02
Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne i hydrauliczne.
2,0Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną
3,0Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego.
3,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych..
4,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_M-4_U02
Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić proste układy pneumatyczne i hydrauliczne. Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów.
2,0Student nie potrafi dotrzec do materiałów opisujacych sposoby tworzenia schematów funkcjonalnych napedów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,0Student potrafi utworzyć i odczytać proste schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych
3,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych
4,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz narysować ich cyklogramy pracy lub odwrotnie, na podstawie cyklogramów narysować schemat funkcjonalny układu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_M-4_K02
Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycznych i hydraulicznych.
2,0Student nie wykazuje kompetencji w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student potrafi jedynie odtworzyć układ pneumatyczny i hydrauliczny ze schematu funkcjonalnego
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi wykorzystać narzędzia inżynierskie przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student bez pomocy wykonuje zadania projektowe budowy napędowego układu pneumatycznego i hydraulicznego. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych

Literatura podstawowa

  1. Kosmol Jan, Laboratorium z napędu i sterowania elektrycznego obrabiarek : praca zbiorowa, Politechnika Śląska, Gliwice, 2000
  2. Szenajch W. i inni:, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 1992
  3. Tunia Henryk, Automatyka napędu przekształtnikowego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1987
  4. Stryczek S., Napęd hydrostatyczny, WNT, Warszawa, 2005, tom I i II
  5. Pritchow Günter, Technika sterowania obrabiarkami i robotami przemysłowymi, Ofic. Wydaw. PWr, Wrocław, 1995
  6. Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981
  7. Kosmol Jan, Serwonapędy obrabiarek sterowanych numerycznie, WNT, Warszawa, 1998
  8. Szenajch W. i inni:, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 1992
  9. Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Osiecki Andrzej, Hydrostatyczny napęd maszyn, WNT, Warszawa, 2004
  2. Szydelski W, Pojazdy samochodowe – Napęd i sterowanie hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce. Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych. Układy sterowane bezpośrednio. Układy sterowane pośrednio. Układy półautomatyczne i automatyczne. Cyklogramy pracy. Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi. Elektropneumatyka i elektrohydraulika.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych. Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych. Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych. Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną. Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch. Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych. Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów. Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium.5
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Zaliczenie2
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu2
A-W-3Studiowanie literatury14
A-W-4Samodzielne rozwiązywanie zadań4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_M-4_W02Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elemeny wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzytywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne i hydrauliczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W04Zna i rozumie procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z inżynierią mechaniczną
Cel przedmiotuC-6Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
Treści programoweT-W-1Zjawiska fizyczne towarzyszące technice napędów pneumatycznych i hydraulicznych. Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych i cieczy w układach hydraulicznych. Zalety i wady układów hydraulicznych i pneumatycznych. Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Elementy wytwarzające energię hydrauliczną i pneumatyczną. Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów pneumatycznch. Dobór, podstawowe parametry pracy i sposoby obliczeń układów hydraulicznych. Metody projektowania schematów funkcjonalnych i cyklogramów pracy układów. Elektropneumatyka i elektrohydraulika - rodzaje sterowań i ich właściwości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną
3,0Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego.
3,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych..
4,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_M-4_U02Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cykologramów pracy dla założonego cyklu pracy układu. Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę dziłania, zrealizować i uruchomić proste układy pneumatyczne i hydrauliczne. Posiada umiejętność prawidłowego doboru podzespołów i elementów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie przeprowadzonych obliczeń układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii mechanicznej
Cel przedmiotuC-6Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-7Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów.
Treści programoweT-L-1Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce. Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych. Układy sterowane bezpośrednio. Układy sterowane pośrednio. Układy półautomatyczne i automatyczne. Cyklogramy pracy. Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi. Elektropneumatyka i elektrohydraulika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru
S-5Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dotrzec do materiałów opisujacych sposoby tworzenia schematów funkcjonalnych napedów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,0Student potrafi utworzyć i odczytać proste schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych
3,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych
4,5Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz narysować ich cyklogramy pracy lub odwrotnie, na podstawie cyklogramów narysować schemat funkcjonalny układu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_M-4_K02Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projekowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycznych i hydraulicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-6Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-7Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów.
Treści programoweT-L-1Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce. Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatyczych i hydraulicznych. Układy sterowane bezpośrednio. Układy sterowane pośrednio. Układy półautomatyczne i automatyczne. Cyklogramy pracy. Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaorami sekwencyjnymi. Elektropneumatyka i elektrohydraulika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kompetencji w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student potrafi jedynie odtworzyć układ pneumatyczny i hydrauliczny ze schematu funkcjonalnego
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi wykorzystać narzędzia inżynierskie przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student bez pomocy wykonuje zadania projektowe budowy napędowego układu pneumatycznego i hydraulicznego. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych