Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Energetyka

Sylabus przedmiotu CAD/CAM w zintegrowanych systemach wytwarzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot CAD/CAM w zintegrowanych systemach wytwarzania
Specjalność Mechanika
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Wytwarzania
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
projektyP5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z technologii maszyn i technik wytwarzania
W-2Znajomość komputerowego wspomagania projektowania w konstrukcjach mechanicznych
W-3Znajomośc zagadnień z grafiki inżynierskiej I i II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien dysponować wiedzą o metodyce projektowania w konstrukcjach mechanicznych oraz samodzielnie przeprowadzić proces projektowania z wykorzystaniem zintegrowanego stystemu CAD/CAM z uwzględnieniem technologii wytwarzania części
C-2Student powinien umieć opracować pełną dokumentację techniczną konstrukcji
C-3Student powinien umieć przeprowadzić wizualizację zaprojektowanego urządzenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Modelowanie wybranych wariantów części w kontekście różnych technik wytwarzania. Dyskusja i dobór wersji najbardziej technologicznej. Ewaluacja poprawności konstrukcji. Wykrywanie kolizji i przenikań. Praktyczna realizacja metodyki ewaluacji geometrycznej projektu. Ustalanie liczby i s[posrbu odbierania stopni swobody. Tworzenie symulacji kinematycznej. Analiza i ewaluacja kinematyki podzespołu/zespołu. Analiza trajektorii ruchu elementów i zajmowanej przestrzeni ruchowej. Realizacja kompletnej parametryzacji złożeń z weryfikacją. Budowa tabel konstrukcyjnych. Wariantowanie typoszeregów. Tworzenie wizualizacji foteralistycznych.30
30
wykłady
T-W-1Proces projektowania w Mechanice i Budowie Maszyn - rozwinięcie o aspekty technologiczne: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, idea, założenia funkcjonalne, założenia konstrukcyjne, ocena i dobór rozwiązań konstrukcyjnych, ewaluacja konstrukcji, dobór technik wytwarzania, ocena technologiczności. Metodyka modelowania w systemie 3D w kontekście różnych technik wytwarzania. Zasady wyboru wariantów technik produkcyjnych dla wybranych komponentów. Przykłady zastosowania rozwiązań konstrukcyjcych wybranych węzłów ruchomych. Parametryzacja częściowa i pełna konstrukcji. Powiązanie parametryczne z elementami handlowymi. Zaawansoiwane symulacje kinematyczne. Zasady tworzenia i ewaluacji. Trajektoria ruchu. Powiązanie parametryczne technologii realizowanej w modułach CAM z parametrami konstrukcji. Wizaualizacja konstrukcji. Tworzenie dokumentacji ofertowej.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Samodzielne opracowanie dokumentacji 3D wybranego podzespołu/zespołu lub urządzenia15
A-P-2Praca własna5
A-P-3uczestnictwo w zajęciach30
50
wykłady
A-W-1Praca własna20
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kilkakrotna ocena stanu zaawansowania zadanych prac oraz postępów w realizacji projektu
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena dokumentacji z części praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: Dyskusja i końcowa ocena koncepcji, analizy i projektu z części teoretycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_M-1_W01
Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu metodologii projektowania złożonych urządzeń z wykorzystaniem systemów CAD/CAM w połączeniu z pogłębioną wiedzą dotyczącą realizacji procesów technologicznych wytwarzania w zintegrowanych systemach CAD/CAM
MRP_1A_W04C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_M-1_U01
Potrafi samodzielnie zaprojektować urządzenie mechaniczne o średnim stopniu złożoności, p[rzeprowadzić analizy i symulacje kinematyczne, opracować pełna dokumentację technologiczną oraz wykonać wizualizację produktu.
MRP_1A_U04C-1, C-2, C-3T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_M-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji i poszukiwania rozwiązań również w zagadnieniach interdyscyplinarnych
MRP_1A_K01C-1T-W-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_M-1_W01
Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu metodologii projektowania złożonych urządzeń z wykorzystaniem systemów CAD/CAM w połączeniu z pogłębioną wiedzą dotyczącą realizacji procesów technologicznych wytwarzania w zintegrowanych systemach CAD/CAM
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_M-1_U01
Potrafi samodzielnie zaprojektować urządzenie mechaniczne o średnim stopniu złożoności, p[rzeprowadzić analizy i symulacje kinematyczne, opracować pełna dokumentację technologiczną oraz wykonać wizualizację produktu.
2,0
3,0Student opanował podstawe umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_M-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji i poszukiwania rozwiązań również w zagadnieniach interdyscyplinarnych
2,0Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,0Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,5Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
4,0Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia.
4,5Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.
5,0Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym, Helion, 2005
  2. Marek Wyleżoł, CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydowego, Helion, 2003
  3. Dassault Systemes, Oficjalne materiały szkoleniowe systemu CATIA v5, DSS, 2005
  4. Dassault Systemes, Dokumentacja systemu CATIA v5, DSS, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Peter R.N. Childis, Mechanical Design, Elsevier, Second Edition, Oxford, 2005
  2. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  3. Corrado Poli, Design for Manufacturing, Butterworth Heinemann, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Modelowanie wybranych wariantów części w kontekście różnych technik wytwarzania. Dyskusja i dobór wersji najbardziej technologicznej. Ewaluacja poprawności konstrukcji. Wykrywanie kolizji i przenikań. Praktyczna realizacja metodyki ewaluacji geometrycznej projektu. Ustalanie liczby i s[posrbu odbierania stopni swobody. Tworzenie symulacji kinematycznej. Analiza i ewaluacja kinematyki podzespołu/zespołu. Analiza trajektorii ruchu elementów i zajmowanej przestrzeni ruchowej. Realizacja kompletnej parametryzacji złożeń z weryfikacją. Budowa tabel konstrukcyjnych. Wariantowanie typoszeregów. Tworzenie wizualizacji foteralistycznych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces projektowania w Mechanice i Budowie Maszyn - rozwinięcie o aspekty technologiczne: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, idea, założenia funkcjonalne, założenia konstrukcyjne, ocena i dobór rozwiązań konstrukcyjnych, ewaluacja konstrukcji, dobór technik wytwarzania, ocena technologiczności. Metodyka modelowania w systemie 3D w kontekście różnych technik wytwarzania. Zasady wyboru wariantów technik produkcyjnych dla wybranych komponentów. Przykłady zastosowania rozwiązań konstrukcyjcych wybranych węzłów ruchomych. Parametryzacja częściowa i pełna konstrukcji. Powiązanie parametryczne z elementami handlowymi. Zaawansoiwane symulacje kinematyczne. Zasady tworzenia i ewaluacji. Trajektoria ruchu. Powiązanie parametryczne technologii realizowanej w modułach CAM z parametrami konstrukcji. Wizaualizacja konstrukcji. Tworzenie dokumentacji ofertowej.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Samodzielne opracowanie dokumentacji 3D wybranego podzespołu/zespołu lub urządzenia15
A-P-2Praca własna5
A-P-3uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Praca własna20
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_M-1_W01Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu metodologii projektowania złożonych urządzeń z wykorzystaniem systemów CAD/CAM w połączeniu z pogłębioną wiedzą dotyczącą realizacji procesów technologicznych wytwarzania w zintegrowanych systemach CAD/CAM
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W04Zna i rozumie procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z inżynierią mechaniczną
Cel przedmiotuC-1Student powinien dysponować wiedzą o metodyce projektowania w konstrukcjach mechanicznych oraz samodzielnie przeprowadzić proces projektowania z wykorzystaniem zintegrowanego stystemu CAD/CAM z uwzględnieniem technologii wytwarzania części
Treści programoweT-W-1Proces projektowania w Mechanice i Budowie Maszyn - rozwinięcie o aspekty technologiczne: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, idea, założenia funkcjonalne, założenia konstrukcyjne, ocena i dobór rozwiązań konstrukcyjnych, ewaluacja konstrukcji, dobór technik wytwarzania, ocena technologiczności. Metodyka modelowania w systemie 3D w kontekście różnych technik wytwarzania. Zasady wyboru wariantów technik produkcyjnych dla wybranych komponentów. Przykłady zastosowania rozwiązań konstrukcyjcych wybranych węzłów ruchomych. Parametryzacja częściowa i pełna konstrukcji. Powiązanie parametryczne z elementami handlowymi. Zaawansoiwane symulacje kinematyczne. Zasady tworzenia i ewaluacji. Trajektoria ruchu. Powiązanie parametryczne technologii realizowanej w modułach CAM z parametrami konstrukcji. Wizaualizacja konstrukcji. Tworzenie dokumentacji ofertowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Dyskusja i końcowa ocena koncepcji, analizy i projektu z części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_M-1_U01Potrafi samodzielnie zaprojektować urządzenie mechaniczne o średnim stopniu złożoności, p[rzeprowadzić analizy i symulacje kinematyczne, opracować pełna dokumentację technologiczną oraz wykonać wizualizację produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U04Potrafi wykrywać związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje
Cel przedmiotuC-1Student powinien dysponować wiedzą o metodyce projektowania w konstrukcjach mechanicznych oraz samodzielnie przeprowadzić proces projektowania z wykorzystaniem zintegrowanego stystemu CAD/CAM z uwzględnieniem technologii wytwarzania części
C-2Student powinien umieć opracować pełną dokumentację techniczną konstrukcji
C-3Student powinien umieć przeprowadzić wizualizację zaprojektowanego urządzenia
Treści programoweT-P-1Modelowanie wybranych wariantów części w kontekście różnych technik wytwarzania. Dyskusja i dobór wersji najbardziej technologicznej. Ewaluacja poprawności konstrukcji. Wykrywanie kolizji i przenikań. Praktyczna realizacja metodyki ewaluacji geometrycznej projektu. Ustalanie liczby i s[posrbu odbierania stopni swobody. Tworzenie symulacji kinematycznej. Analiza i ewaluacja kinematyki podzespołu/zespołu. Analiza trajektorii ruchu elementów i zajmowanej przestrzeni ruchowej. Realizacja kompletnej parametryzacji złożeń z weryfikacją. Budowa tabel konstrukcyjnych. Wariantowanie typoszeregów. Tworzenie wizualizacji foteralistycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kilkakrotna ocena stanu zaawansowania zadanych prac oraz postępów w realizacji projektu
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena dokumentacji z części praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: Dyskusja i końcowa ocena koncepcji, analizy i projektu z części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawe umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_M-1_K01Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji i poszukiwania rozwiązań również w zagadnieniach interdyscyplinarnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Student powinien dysponować wiedzą o metodyce projektowania w konstrukcjach mechanicznych oraz samodzielnie przeprowadzić proces projektowania z wykorzystaniem zintegrowanego stystemu CAD/CAM z uwzględnieniem technologii wytwarzania części
Treści programoweT-W-1Proces projektowania w Mechanice i Budowie Maszyn - rozwinięcie o aspekty technologiczne: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, idea, założenia funkcjonalne, założenia konstrukcyjne, ocena i dobór rozwiązań konstrukcyjnych, ewaluacja konstrukcji, dobór technik wytwarzania, ocena technologiczności. Metodyka modelowania w systemie 3D w kontekście różnych technik wytwarzania. Zasady wyboru wariantów technik produkcyjnych dla wybranych komponentów. Przykłady zastosowania rozwiązań konstrukcyjcych wybranych węzłów ruchomych. Parametryzacja częściowa i pełna konstrukcji. Powiązanie parametryczne z elementami handlowymi. Zaawansoiwane symulacje kinematyczne. Zasady tworzenia i ewaluacji. Trajektoria ruchu. Powiązanie parametryczne technologii realizowanej w modułach CAM z parametrami konstrukcji. Wizaualizacja konstrukcji. Tworzenie dokumentacji ofertowej.
Metody nauczaniaM-3wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Dyskusja i końcowa ocena koncepcji, analizy i projektu z części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,0Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,5Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
4,0Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia.
4,5Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.
5,0Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.