Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Energetyka

Sylabus przedmiotu Diagnostyka i pomiary w pojazdach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka i pomiary w pojazdach
Specjalność Inżynieria pojazdów
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,00,55egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,45zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość budowy i działania urządzeń mechatronicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary silników na hamowni silnikowej, charakterystyki silników spalinowych, pomiary pojazdów na hamowni podwoziowej, badania aparatury zasilania w paliwo silników spalinowych, diagnostyka komputerowa pojazdu, pomiary wielkości mechanicznych w pojazdach, pomiary wielkości elektrycznych w pojazdach, badania i sterowanie silników spalinowych.30
30
wykłady
T-W-1Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki, sposoby pomiarów silników na hamowni silnikowej, pomiary pojazdów na hamowni podwoziowej, badania aparatury zasilania w paliwo silników spalinowych, diagnostyka komputerowa pojazdu, pomiary wielkości mechanicznych w pojazdach, pomiary wielkości elektrycznych w pojazdach, badania i sterowanie silników spalinowych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury, wykonanie sprawozdań, zaliczenie laboratoriów.20
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury23
A-W-3Wykonanie prac zaliczeniowych z analizowanych tematów.20
A-W-4egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna.
M-2Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna.
S-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania.
MRP_1A_W04C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu.
MRP_1A_U09C-1T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania.
2,0
3,0Student poprawnie zna pojęcia i podstawową aparaturę z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu.
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia i aparaturę z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gajek A., Juda Ź., Mechatronika Samochodowa - Czujniki, WKiŁ, 2010Warszawa, 2010
  2. Gunther H., Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej, WKiŁ, Warszawa, 2010
  3. Frei M., Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej, WKiŁ, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Grzejszczyk E., Fryśkowski B., Mechatronika samochodowaMechatronika samochodowa - Systemy transmisji danych, WKiŁ, Warszawa, 2010
  2. Merkisz J., Mazurek St., Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary silników na hamowni silnikowej, charakterystyki silników spalinowych, pomiary pojazdów na hamowni podwoziowej, badania aparatury zasilania w paliwo silników spalinowych, diagnostyka komputerowa pojazdu, pomiary wielkości mechanicznych w pojazdach, pomiary wielkości elektrycznych w pojazdach, badania i sterowanie silników spalinowych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki, sposoby pomiarów silników na hamowni silnikowej, pomiary pojazdów na hamowni podwoziowej, badania aparatury zasilania w paliwo silników spalinowych, diagnostyka komputerowa pojazdu, pomiary wielkości mechanicznych w pojazdach, pomiary wielkości elektrycznych w pojazdach, badania i sterowanie silników spalinowych.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury, wykonanie sprawozdań, zaliczenie laboratoriów.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury23
A-W-3Wykonanie prac zaliczeniowych z analizowanych tematów.20
A-W-4egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_??_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W04Zna i rozumie procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z inżynierią mechaniczną
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych
Treści programoweT-W-1Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki, sposoby pomiarów silników na hamowni silnikowej, pomiary pojazdów na hamowni podwoziowej, badania aparatury zasilania w paliwo silników spalinowych, diagnostyka komputerowa pojazdu, pomiary wielkości mechanicznych w pojazdach, pomiary wielkości elektrycznych w pojazdach, badania i sterowanie silników spalinowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie zna pojęcia i podstawową aparaturę z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych
Treści programoweT-W-1Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki, sposoby pomiarów silników na hamowni silnikowej, pomiary pojazdów na hamowni podwoziowej, badania aparatury zasilania w paliwo silników spalinowych, diagnostyka komputerowa pojazdu, pomiary wielkości mechanicznych w pojazdach, pomiary wielkości elektrycznych w pojazdach, badania i sterowanie silników spalinowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia i aparaturę z diagnostyki pojazdów samochodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0