Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i robotyzacja przemysłu (S1)
specjalność: Energetyka

Sylabus przedmiotu Techniki wytwarzania 3:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i robotyzacja przemysłu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki wytwarzania 3
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Wytwarzania
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z technik wytwarzania, materiałoznawstwa, programów CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiadomości dotyczących technik szybkiego prototypowania i wytwarzania, stosowanych materiałów, trendów rozwoju
C-2Nabycie umiejętności projektowania i wytwarzania obiektów za pomocą technik przyrostowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Inżynieria odwrotna - skanowanie 3D – przygotowanie modeli – zasady dla poszczególnych technik, przygotowanie plików .stl, modyfikacja modeli, weryfikacja i naprawa błędów FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca PolyJet – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca HSM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu,30
30
wykłady
T-W-1Przemysł 4.0 – Czwarta rewolucja przemysłowa – przyczyny, założenia, techniki produkcyjne Wytwarzanie przyrostowe - wprowadzenie: definicje, historia, rozwój poszczególnych metod, klasyfikacja, etapy wytwarzania przyrostowego, format pliku .stl Wytwarzanie przyrostowe jako technika produkcyjna – przykłady, trendy, koncepcje Wytwarzanie przyrostowe jako rewolucja przemysłowa – koncepcje, wdrożenia, obszary zastosowań, zagrożenia Kierunki rozwoju technik przyrostowych, najnowsze osiągnięcia Metoda FDM/FFF/LPD (osadzanie uplastycznionego tworzywa) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń, RepRap Metoda SLS/SLM/LENS (laserowe łączenie proszków) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Metody JM (modelowanie strumieniowe) – metoda PJM/PolyJet, MJM, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Metoda 3DP (drukowanie proszkowe) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Metoda LOM (laminowanie warstwowe) - istota procesu, stosowane materiały, wady i zalety, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Ubytkowe metody wytwarzana – wprowadzenie: definicje, historia, klasyfikacja, Charakterystyka metod ubytkowych – HxM Ubytkowe metody wytwarzania w ujęciu rewolucji przemysłowej – koncepcje, wdrożenia, obszary zastosowań30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Przedmiot realizowany jest za pomocą metod podających problemowych Wykłady realizowane są jako informacyjne i problemowe. Forma problemowa wymaga wcześniejszego wstępnego przygotowania studenta.
M-2Ćwiczenia lprojektowe realizowane są metodami praktycznymi: pokaz, ćwiczenia własne, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: Wykłady oceniane są oceną formującą i podsumowującą.
S-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe oceniane są oceną formującą po każdym ćwiczeniu. Prowadzący ćwiczenia mogą również na początku ćwiczenia lub w jego trakcie sprawdzać stopień przygotowania do odbywanego ćwiczenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_W01
Zna metody przyrostowego wytwarzania
MRP_1A_W02C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_U01
Potrafi wytworzyć zaprojektowany model przy użyciu techniki przyrostowej
MRP_1A_U09, MRP_1A_U08C-2T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MRP_1A_null_K01
Umie zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
MRP_1A_K01C-2T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_W01
Zna metody przyrostowego wytwarzania
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu przyrostowych metod wytwarzania
3,0Potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego i je opisać w stopniu podstawowym
3,5
4,0Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki i potrafi je scharakteryzować
4,5
5,0Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki, potrafi je scharakteryzować i określić obszary ich stosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_U01
Potrafi wytworzyć zaprojektowany model przy użyciu techniki przyrostowej
2,0Nie opanował umiejętności z zakresu wytwarzania modeli przy użyciu technik przyrostowych
3,0Potrafi zaprojektować i dobrać technikę wytwarzania dla danego modelu
3,5
4,0Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania oraz przygotować model do procesu wytwarzania
4,5
5,0Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania, przygotować model, dobrać parametry procesu oraz wytworzyć model wraz z jego obróbka wykańczającą

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MRP_1A_null_K01
Umie zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
2,0Nie potrafi zastosować metod projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
3,0Potrafi zastosować metody projektowania
3,5
4,0Potrafi zastosować metody projektowania oraz wytwarzania przyrostowego
4,5
5,0Potrafi zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej

Literatura podstawowa

  1. P. Siemiński, G. Budzik, Techniki przyrostowe. Druk 3D. Drukarki 3D, OWPW, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. E. Chlebus, Innowacyjne technologie: rapid prototyping--rapid tooling w rozwoju produktu, OWPWr, Wrocław, 2003
  2. D. T. Pham S. S. Dimov, Rapid Manufacturing: The Technologies and Applications of Rapid Prototyping and Rapid Tooling, Springer, 2011
  3. I. Gibson, D. W. Rosen, B. Stucker, Additive Manufacturing Technologies 3D Printing, Rapid Prototyping, and Direct Digital Manufacturing, Springer, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Inżynieria odwrotna - skanowanie 3D – przygotowanie modeli – zasady dla poszczególnych technik, przygotowanie plików .stl, modyfikacja modeli, weryfikacja i naprawa błędów FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca PolyJet – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca HSM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu,30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemysł 4.0 – Czwarta rewolucja przemysłowa – przyczyny, założenia, techniki produkcyjne Wytwarzanie przyrostowe - wprowadzenie: definicje, historia, rozwój poszczególnych metod, klasyfikacja, etapy wytwarzania przyrostowego, format pliku .stl Wytwarzanie przyrostowe jako technika produkcyjna – przykłady, trendy, koncepcje Wytwarzanie przyrostowe jako rewolucja przemysłowa – koncepcje, wdrożenia, obszary zastosowań, zagrożenia Kierunki rozwoju technik przyrostowych, najnowsze osiągnięcia Metoda FDM/FFF/LPD (osadzanie uplastycznionego tworzywa) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń, RepRap Metoda SLS/SLM/LENS (laserowe łączenie proszków) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Metody JM (modelowanie strumieniowe) – metoda PJM/PolyJet, MJM, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Metoda 3DP (drukowanie proszkowe) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Metoda LOM (laminowanie warstwowe) - istota procesu, stosowane materiały, wady i zalety, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Ubytkowe metody wytwarzana – wprowadzenie: definicje, historia, klasyfikacja, Charakterystyka metod ubytkowych – HxM Ubytkowe metody wytwarzania w ujęciu rewolucji przemysłowej – koncepcje, wdrożenia, obszary zastosowań30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_W01Zna metody przyrostowego wytwarzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla kierunku inżynieria mechaniczna
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiadomości dotyczących technik szybkiego prototypowania i wytwarzania, stosowanych materiałów, trendów rozwoju
Treści programoweT-W-1Przemysł 4.0 – Czwarta rewolucja przemysłowa – przyczyny, założenia, techniki produkcyjne Wytwarzanie przyrostowe - wprowadzenie: definicje, historia, rozwój poszczególnych metod, klasyfikacja, etapy wytwarzania przyrostowego, format pliku .stl Wytwarzanie przyrostowe jako technika produkcyjna – przykłady, trendy, koncepcje Wytwarzanie przyrostowe jako rewolucja przemysłowa – koncepcje, wdrożenia, obszary zastosowań, zagrożenia Kierunki rozwoju technik przyrostowych, najnowsze osiągnięcia Metoda FDM/FFF/LPD (osadzanie uplastycznionego tworzywa) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń, RepRap Metoda SLS/SLM/LENS (laserowe łączenie proszków) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Metody JM (modelowanie strumieniowe) – metoda PJM/PolyJet, MJM, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Metoda 3DP (drukowanie proszkowe) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Metoda LOM (laminowanie warstwowe) - istota procesu, stosowane materiały, wady i zalety, obszary zastosowań, przegląd urządzeń Ubytkowe metody wytwarzana – wprowadzenie: definicje, historia, klasyfikacja, Charakterystyka metod ubytkowych – HxM Ubytkowe metody wytwarzania w ujęciu rewolucji przemysłowej – koncepcje, wdrożenia, obszary zastosowań
Metody nauczaniaM-1Przedmiot realizowany jest za pomocą metod podających problemowych Wykłady realizowane są jako informacyjne i problemowe. Forma problemowa wymaga wcześniejszego wstępnego przygotowania studenta.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Wykłady oceniane są oceną formującą i podsumowującą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu przyrostowych metod wytwarzania
3,0Potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego i je opisać w stopniu podstawowym
3,5
4,0Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki i potrafi je scharakteryzować
4,5
5,0Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki, potrafi je scharakteryzować i określić obszary ich stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_U01Potrafi wytworzyć zaprojektowany model przy użyciu techniki przyrostowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
MRP_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności projektowania i wytwarzania obiektów za pomocą technik przyrostowych
Treści programoweT-L-1Inżynieria odwrotna - skanowanie 3D – przygotowanie modeli – zasady dla poszczególnych technik, przygotowanie plików .stl, modyfikacja modeli, weryfikacja i naprawa błędów FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca PolyJet – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca HSM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu,
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia lprojektowe realizowane są metodami praktycznymi: pokaz, ćwiczenia własne, symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe oceniane są oceną formującą po każdym ćwiczeniu. Prowadzący ćwiczenia mogą również na początku ćwiczenia lub w jego trakcie sprawdzać stopień przygotowania do odbywanego ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował umiejętności z zakresu wytwarzania modeli przy użyciu technik przyrostowych
3,0Potrafi zaprojektować i dobrać technikę wytwarzania dla danego modelu
3,5
4,0Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania oraz przygotować model do procesu wytwarzania
4,5
5,0Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania, przygotować model, dobrać parametry procesu oraz wytworzyć model wraz z jego obróbka wykańczającą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMRP_1A_null_K01Umie zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMRP_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności projektowania i wytwarzania obiektów za pomocą technik przyrostowych
Treści programoweT-L-1Inżynieria odwrotna - skanowanie 3D – przygotowanie modeli – zasady dla poszczególnych technik, przygotowanie plików .stl, modyfikacja modeli, weryfikacja i naprawa błędów FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca PolyJet – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca HSM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu,
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia lprojektowe realizowane są metodami praktycznymi: pokaz, ćwiczenia własne, symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe oceniane są oceną formującą po każdym ćwiczeniu. Prowadzący ćwiczenia mogą również na początku ćwiczenia lub w jego trakcie sprawdzać stopień przygotowania do odbywanego ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować metod projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
3,0Potrafi zastosować metody projektowania
3,5
4,0Potrafi zastosować metody projektowania oraz wytwarzania przyrostowego
4,5
5,0Potrafi zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej