Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Metaloznawstwo i metalurgia spawalnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaloznawstwo i metalurgia spawalnicza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowy chemiii, fizyki i nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego3
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego3
T-L-3Badanie spawalności metalurgicznej3
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego3
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym3
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii2
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym2
T-W-3Cykl cieplny spawania2
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności2
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności2
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności2
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności2
T-W-8Analiza wykresów CTPcs2
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym3
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym2
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym3
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu2
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego2
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie raporów z ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C30-6_W01
Ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
MBM_1A_W02C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C30-6_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
MBM_1A_U15, MBM_1A_U18C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C30-6_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z reaizacja procesu spawania
MBM_1A_K05C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C30-6_W01
Ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C30-6_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C30-6_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z reaizacja procesu spawania
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Literatura podstawowa

  1. Tasak E., Spawalność stali, Forbit, Kraków, 2002
  2. Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Lancaster J. F., Metalurgy of welding, Abington Publishing, Cambridge, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego3
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego3
T-L-3Badanie spawalności metalurgicznej3
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego3
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii2
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym2
T-W-3Cykl cieplny spawania2
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności2
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności2
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności2
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności2
T-W-8Analiza wykresów CTPcs2
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym3
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym2
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym3
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu2
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego2
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie raporów z ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C30-6_W01Ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali
Treści programoweT-L-3Badanie spawalności metalurgicznej
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym
T-W-3Cykl cieplny spawania
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności
T-W-8Analiza wykresów CTPcs
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C30-6_U01Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii mechanicznej
MBM_1A_U18potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego z punktu widzenia składu chemicznego, mikrostruktury i właściwości odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom; rozważyć możliwość substytucji tworzyw konstrukcyjnych z uwzględnieniem kosztów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali
Treści programoweT-L-3Badanie spawalności metalurgicznej
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym
T-W-3Cykl cieplny spawania
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności
T-W-8Analiza wykresów CTPcs
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C30-6_K01Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z reaizacja procesu spawania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali
Treści programoweT-L-3Badanie spawalności metalurgicznej
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym
T-W-3Cykl cieplny spawania
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności
T-W-8Analiza wykresów CTPcs
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków