Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>, Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,50,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejetnosci z matematyki ( w tym z rachunku wektorowego i różniczkowego) raz z podstaw fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
C-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów1
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych4
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił3
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem3
T-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił3
T-A-6Srodki ciężkości2
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia3
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio3
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości2
T-A-10Ruch złożony punktu2
T-A-11Dwa kolokwia4
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki2
T-W-2Więzy i ich reakcje1
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne2
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi2
T-W-5Pary siił na płaszczyznie2
T-W-6Dowolny płaski układ sił2
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach3
T-W-8Pary sił w przestrzeni1
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił2
T-W-10Środki ciężkości2
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie2
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne1
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły1
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi2
T-W-15Ruch płaski bryły2
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły2
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych28
A-A-3Konsultacje5
63
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Egzamin końcowy3
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B06_W01
Student powinien poznać podstawowe warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również poznać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej
MBM_1A_W02, MBM_1A_W05C-2, C-1T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B06_U01
Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką bryły sztywnej, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce ( dla układów rzeczywistych)
MBM_1A_U09, MBM_1A_U02C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-11, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B06_W01
Student powinien poznać podstawowe warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również poznać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawowa wiedzę w sposób bardzo ogólny. Ma trudnosci z jej wykorzystaniem
3,5Student opanowal podstawowa wiedzę. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki, lecz. ma pewne trudności w zrozumieniu zagadnien kinematyki
4,0Student opanował podstawową wiedze w stopniu wystarczajacym
4,5Student opanował wymaganą wiedze w sposób szczegółowy. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki
5,0Student opanował wymagana wiedzę w stopniu więcej niż wymaganym. Barzdo dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. wykazuje dużą aktywność na wykładach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B06_U01
Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką bryły sztywnej, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce ( dla układów rzeczywistych)
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu.
3,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki.
3,5Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania je w dalszej edukacji.
4,5Student wykazuje się bardzo dobra znajomością przedmiotu.
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, PWN, Warszawa, 1996
  2. Misiak J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, WNT, Warszawa, 1989
  3. Osiński Z., Mechanika Ogólna, PWN, Warszawa, 1997
  4. Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.1, Statyka, WNT, Warszawa, 1997
  5. Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.2, Kinematyka, WNT, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Klasztorny M., Mechanika ( statyka, kinematyka, dynamika ), Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
  2. Mieszczerski W., Zbiór zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
  3. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t1. Statyka, PWN, WArszawa, 1972
  4. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t.2, Kinematyka, PWN, Warszawa, 1972
  5. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z Mechaniki, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów1
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych4
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił3
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem3
T-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił3
T-A-6Srodki ciężkości2
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia3
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio3
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości2
T-A-10Ruch złożony punktu2
T-A-11Dwa kolokwia4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki2
T-W-2Więzy i ich reakcje1
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne2
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi2
T-W-5Pary siił na płaszczyznie2
T-W-6Dowolny płaski układ sił2
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach3
T-W-8Pary sił w przestrzeni1
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił2
T-W-10Środki ciężkości2
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie2
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne1
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły1
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi2
T-W-15Ruch płaski bryły2
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły2
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych28
A-A-3Konsultacje5
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Egzamin końcowy3
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B06_W01Student powinien poznać podstawowe warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również poznać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
MBM_1A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji oraz obliczeń maszyn i urządzeń o średnim stopniu złożoności
Cel przedmiotuC-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej
C-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
Treści programoweT-W-10Środki ciężkości
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi
T-W-15Ruch płaski bryły
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa
T-W-5Pary siił na płaszczyznie
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki
T-W-2Więzy i ich reakcje
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi
T-W-6Dowolny płaski układ sił
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach
T-W-8Pary sił w przestrzeni
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
S-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawowa wiedzę w sposób bardzo ogólny. Ma trudnosci z jej wykorzystaniem
3,5Student opanowal podstawowa wiedzę. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki, lecz. ma pewne trudności w zrozumieniu zagadnien kinematyki
4,0Student opanował podstawową wiedze w stopniu wystarczajacym
4,5Student opanował wymaganą wiedze w sposób szczegółowy. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki
5,0Student opanował wymagana wiedzę w stopniu więcej niż wymaganym. Barzdo dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. wykazuje dużą aktywność na wykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_B06_U01Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką bryły sztywnej, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce ( dla układów rzeczywistych)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników posługując się językiem technicznym, informacją opartą na grafice inżynierskiej, wykorzystując sieci komputerowe
Cel przedmiotuC-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej
C-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
Treści programoweT-A-1Uwalnianie ciał od więzów
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem
T-A-11Dwa kolokwia
T-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił
T-A-6Srodki ciężkości
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości
T-A-10Ruch złożony punktu
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
S-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu.
3,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki.
3,5Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania je w dalszej edukacji.
4,5Student wykazuje się bardzo dobra znajomością przedmiotu.
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych