Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wychowanie fizyczne I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Pawlak <Zbigniew.Pawlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl>, Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych
W-2studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-2rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. mobilizacja do pstaw prozdrowotnych
C-3podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-4wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-5przeciwstawianie się patologiom społecznym ( alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
C-6zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dycyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, wady postawy, odprność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
M-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian, test).
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A06_U01
posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych.
MBM_1A_U05C-1, C-3T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A06_U01
posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych.
2,0nie uczęszcza na zajęcia
3,0student posiada podstawowe umiejętności techniki różnych dyscyplin sportowych. ćwiczenia wykonuje z błędami technicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
  2. R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
  3. J. Sobotta, Atlas anatomii człowieka, Urban i Partner, Wrocław, 1994
  4. G. Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich związek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1980
  5. Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
  6. J. Mazurek, Gimnastyka podstawowa, WSiT, Warszawa, 1980
  7. przekład J. Grabowski, J. Szopa, Eurofit =- europejski test sprawności fizycznej, AWF Kraków, Kraków, 1989
  8. K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  9. J.Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
  10. J Talaga, Sprawność fizyczna ogólna, Testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
  11. J.Bahrynowicz-Fic, Właściwiości ćwiczeń fizycznych, ich systemtyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1987
  12. R Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dycyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, wady postawy, odprność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-11. Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych. 2. Uczestnictwo w zajęciach studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_A06_U01posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej - potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
Cel przedmiotuC-1nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-3podnoszenie wartości cech motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
Treści programoweT-A-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dycyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i całorocznymi: - zdrowotne efekty aktywności fizycznej - aktywność fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, wady postawy, odprność ) - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian, test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie uczęszcza na zajęcia
3,0student posiada podstawowe umiejętności techniki różnych dyscyplin sportowych. ćwiczenia wykonuje z błędami technicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0