Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Nauka o materiałach II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nauka o materiałach II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Sebastian Fryska <Sebastian.Fryska@zut.edu.pl>, Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowany zakres materiału z zakresu Nauki o Materiałach I. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów. |
C-2 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-3 | Student rozwija umiejętność pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Układ równowagi Fe-C; Struktury stopów żelaza | 5 |
T-L-2 | Budowa i zasada działania ogniw galwanicznych i korozyjnych; Pomiary SEM; Roztwory elektrolitów - przewodnictwo elektryczne; Szereg elektrochemiczny metali; Ogniwa kontaktowe na przykładzie złącza spawanego | 5 |
T-L-3 | Oznaczanie właściwości termicznych tworzyw polimerowych; Oznaczanie właściwości mechanicznych tworzyw polimerowych; Wybrane metody przetwórstwa tworzyw polimerowych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa fazowa i strukturalna stopów metali. Zależności między procesem wytwarzania, strukturą i właściwościami tworzyw metalicznych. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej. Ocena właściwości i wybrane metody badań materiałów metalicznych. Podstawowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych Podstawy elektrochemii. Klasyfikacja korozji ze względu na objawy, rodzaje korozji, czynniki mechaniczne współdziałające z procesem korozji. Opis mechanizmów korozji elektrochemicznej i chemicznej Sposoby ochrony przed korozją elektrochemiczną i chemiczną. Metody badań korozji. Budowa fizyczna materiałów polimerowych i jej znaczenie (struktura amorficzna, krystaliczna, ciekłokrystaliczna). Ocena właściwości i metody badań materiałów polimerowych. Charakterystyka wybranych grup materiałów polimerowych o szczególnym znaczeniu przemysłowym. Wybrane metody i aspekty przetwórstwa tworzyw polimerowych | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Analizowanie treści wykładu w opraciu o wskazaną literaturę. | 10 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia w oparciu o wskazana literaturę. | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C10_W01 Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. | MBM_1A_W02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C10_U01 Student potrafi skorelować strukturę materiałów konstrukcyjnych oraz narzędziowych z ich właściwościami oraz potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów, a także dokonać interpretacji uzyskanych wyników, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału. | MBM_1A_U05, MBM_1A_U18 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C10_K01 Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów. | MBM_1A_K02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C10_W01 Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania. | 2,0 | Student nie ma wiedzy o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. |
3,0 | Student ma podsatwową wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. | |
3,5 | Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. | |
4,0 | Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji. | |
4,5 | Student ma bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrze ugruntowaną i szeroką wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C10_U01 Student potrafi skorelować strukturę materiałów konstrukcyjnych oraz narzędziowych z ich właściwościami oraz potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów, a także dokonać interpretacji uzyskanych wyników, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału. | 2,0 | Student nie potrafi skorelować struktury materiału z jego właściwościami, nie potrafi wybrać metody badań oraz nie potrafi interpretować wyników badań materiałów. |
3,0 | Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału. | |
3,5 | Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu fazowego, struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału. | |
4,0 | Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować grupę materiałów i wybrać najkorzystniejszy do określonych warunków zużycia materiału. | |
4,5 | Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub/i zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych. | |
5,0 | Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrafi ocenić objawy zniszczenia materiału i wskazać przyczyny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C10_K01 Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów. | 2,0 | Nie zna podstaw nauki o materiałach i nie rozumie pozatechnicznych aspektów z zakresu inzynierii materiałowej. |
3,0 | Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. | |
3,5 | Zna dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. | |
4,0 | Zna bardzo dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów. | |
4,5 | Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów. | |
5,0 | Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zna przepisy związane z zastosowaniem materiałów. Poterafi podac przykłady z literatury. |
Literatura podstawowa
- J.Baszkiewicz, M. Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechiki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
- Baranowska J., BiedunkiewiczA. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
- H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
- L.A.Dobrzański, Metaloznawstwo z podstawami nauki o materiałach, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- S.Prowans, Materiałoznawstwo – cwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, 1996
- Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, 1995
- Szlezyngier W., Tworzywa sztuczne : chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, RZESZÓW, 2012
- Żuchowska D., Polimery konstrukcyjne : wprowadzenie do technologii i stosowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, wARSZAWA, 2000
- I. Gruin, Materiały polimerowe, WNT, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
- L.A.Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
- A.Barbacki, Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechnik Poznańskiej, Poznań, 1998
- Ciszewski B., Przetakiewicz W.:, Nowoczesne materiały w technice, Bellona, 1993