Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Nauka o materiałach II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauka o materiałach II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Sebastian Fryska <Sebastian.Fryska@zut.edu.pl>, Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowany zakres materiału z zakresu Nauki o Materiałach I.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układ równowagi Fe-C; Struktury stopów żelaza5
T-L-2Budowa i zasada działania ogniw galwanicznych i korozyjnych; Pomiary SEM; Roztwory elektrolitów - przewodnictwo elektryczne; Szereg elektrochemiczny metali; Ogniwa kontaktowe na przykładzie złącza spawanego5
T-L-3Oznaczanie właściwości termicznych tworzyw polimerowych; Oznaczanie właściwości mechanicznych tworzyw polimerowych; Wybrane metody przetwórstwa tworzyw polimerowych5
15
wykłady
T-W-1Budowa fazowa i strukturalna stopów metali. Zależności między procesem wytwarzania, strukturą i właściwościami tworzyw metalicznych. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej. Ocena właściwości i wybrane metody badań materiałów metalicznych. Podstawowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych Podstawy elektrochemii. Klasyfikacja korozji ze względu na objawy, rodzaje korozji, czynniki mechaniczne współdziałające z procesem korozji. Opis mechanizmów korozji elektrochemicznej i chemicznej Sposoby ochrony przed korozją elektrochemiczną i chemiczną. Metody badań korozji. Budowa fizyczna materiałów polimerowych i jej znaczenie (struktura amorficzna, krystaliczna, ciekłokrystaliczna). Ocena właściwości i metody badań materiałów polimerowych. Charakterystyka wybranych grup materiałów polimerowych o szczególnym znaczeniu przemysłowym. Wybrane metody i aspekty przetwórstwa tworzyw polimerowych30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Analiza wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Analizowanie treści wykładu w opraciu o wskazaną literaturę.10
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-4Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia w oparciu o wskazana literaturę.8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C10_W01
Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
MBM_1A_W02C-1, C-3, C-2T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C10_U01
Student potrafi skorelować strukturę materiałów konstrukcyjnych oraz narzędziowych z ich właściwościami oraz potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów, a także dokonać interpretacji uzyskanych wyników, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U18C-1, C-3, C-2T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C10_K01
Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
MBM_1A_K02C-1, C-3, C-2T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C10_W01
Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
2,0Student nie ma wiedzy o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
3,0Student ma podsatwową wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
3,5Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
4,5Student ma bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
5,0Student ma bardzo dobrze ugruntowaną i szeroką wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C10_U01
Student potrafi skorelować strukturę materiałów konstrukcyjnych oraz narzędziowych z ich właściwościami oraz potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów, a także dokonać interpretacji uzyskanych wyników, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
2,0Student nie potrafi skorelować struktury materiału z jego właściwościami, nie potrafi wybrać metody badań oraz nie potrafi interpretować wyników badań materiałów.
3,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
3,5Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu fazowego, struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
4,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować grupę materiałów i wybrać najkorzystniejszy do określonych warunków zużycia materiału.
4,5Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub/i zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych.
5,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrafi ocenić objawy zniszczenia materiału i wskazać przyczyny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C10_K01
Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
2,0Nie zna podstaw nauki o materiałach i nie rozumie pozatechnicznych aspektów z zakresu inzynierii materiałowej.
3,0Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
3,5Zna dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,0Zna bardzo dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
4,5Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
5,0Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zna przepisy związane z zastosowaniem materiałów. Poterafi podac przykłady z literatury.

Literatura podstawowa

  1. J.Baszkiewicz, M. Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechiki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
  2. Baranowska J., BiedunkiewiczA. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
  3. H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
  4. L.A.Dobrzański, Metaloznawstwo z podstawami nauki o materiałach, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  5. S.Prowans, Materiałoznawstwo – cwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
  6. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom II – kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, 1996
  7. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie. Tom I – właściwości i zastosowanie, WNT, 1995
  8. Szlezyngier W., Tworzywa sztuczne : chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, RZESZÓW, 2012
  9. Żuchowska D., Polimery konstrukcyjne : wprowadzenie do technologii i stosowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, wARSZAWA, 2000
  10. I. Gruin, Materiały polimerowe, WNT, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
  2. L.A.Dobrzański, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Gliwice-Warszawa, 2002
  3. A.Barbacki, Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechnik Poznańskiej, Poznań, 1998
  4. Ciszewski B., Przetakiewicz W.:, Nowoczesne materiały w technice, Bellona, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układ równowagi Fe-C; Struktury stopów żelaza5
T-L-2Budowa i zasada działania ogniw galwanicznych i korozyjnych; Pomiary SEM; Roztwory elektrolitów - przewodnictwo elektryczne; Szereg elektrochemiczny metali; Ogniwa kontaktowe na przykładzie złącza spawanego5
T-L-3Oznaczanie właściwości termicznych tworzyw polimerowych; Oznaczanie właściwości mechanicznych tworzyw polimerowych; Wybrane metody przetwórstwa tworzyw polimerowych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa fazowa i strukturalna stopów metali. Zależności między procesem wytwarzania, strukturą i właściwościami tworzyw metalicznych. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej. Ocena właściwości i wybrane metody badań materiałów metalicznych. Podstawowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych Podstawy elektrochemii. Klasyfikacja korozji ze względu na objawy, rodzaje korozji, czynniki mechaniczne współdziałające z procesem korozji. Opis mechanizmów korozji elektrochemicznej i chemicznej Sposoby ochrony przed korozją elektrochemiczną i chemiczną. Metody badań korozji. Budowa fizyczna materiałów polimerowych i jej znaczenie (struktura amorficzna, krystaliczna, ciekłokrystaliczna). Ocena właściwości i metody badań materiałów polimerowych. Charakterystyka wybranych grup materiałów polimerowych o szczególnym znaczeniu przemysłowym. Wybrane metody i aspekty przetwórstwa tworzyw polimerowych30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Analiza wskazanej literatury6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Analizowanie treści wykładu w opraciu o wskazaną literaturę.10
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-4Samodzielne przygotowanie sie do zaliczenia w oparciu o wskazana literaturę.8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C10_W01Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
Treści programoweT-W-1Budowa fazowa i strukturalna stopów metali. Zależności między procesem wytwarzania, strukturą i właściwościami tworzyw metalicznych. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej. Ocena właściwości i wybrane metody badań materiałów metalicznych. Podstawowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych Podstawy elektrochemii. Klasyfikacja korozji ze względu na objawy, rodzaje korozji, czynniki mechaniczne współdziałające z procesem korozji. Opis mechanizmów korozji elektrochemicznej i chemicznej Sposoby ochrony przed korozją elektrochemiczną i chemiczną. Metody badań korozji. Budowa fizyczna materiałów polimerowych i jej znaczenie (struktura amorficzna, krystaliczna, ciekłokrystaliczna). Ocena właściwości i metody badań materiałów polimerowych. Charakterystyka wybranych grup materiałów polimerowych o szczególnym znaczeniu przemysłowym. Wybrane metody i aspekty przetwórstwa tworzyw polimerowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
3,0Student ma podsatwową wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
3,5Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów.
4,0Student ma dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
4,5Student ma bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
5,0Student ma bardzo dobrze ugruntowaną i szeroką wiedzę o materiałach metalicznych, polimerowych i ceramicznych, o sposobach kształtowania struktury i właściwości materiałów, zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania oraz wybranych metodach badań materiałów. Zna sposoby doboru materiału do warunków jego eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C10_U01Student potrafi skorelować strukturę materiałów konstrukcyjnych oraz narzędziowych z ich właściwościami oraz potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów, a także dokonać interpretacji uzyskanych wyników, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U18potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego z punktu widzenia składu chemicznego, mikrostruktury i właściwości odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom; rozważyć możliwość substytucji tworzyw konstrukcyjnych z uwzględnieniem kosztów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
Treści programoweT-W-1Budowa fazowa i strukturalna stopów metali. Zależności między procesem wytwarzania, strukturą i właściwościami tworzyw metalicznych. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej. Ocena właściwości i wybrane metody badań materiałów metalicznych. Podstawowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych Podstawy elektrochemii. Klasyfikacja korozji ze względu na objawy, rodzaje korozji, czynniki mechaniczne współdziałające z procesem korozji. Opis mechanizmów korozji elektrochemicznej i chemicznej Sposoby ochrony przed korozją elektrochemiczną i chemiczną. Metody badań korozji. Budowa fizyczna materiałów polimerowych i jej znaczenie (struktura amorficzna, krystaliczna, ciekłokrystaliczna). Ocena właściwości i metody badań materiałów polimerowych. Charakterystyka wybranych grup materiałów polimerowych o szczególnym znaczeniu przemysłowym. Wybrane metody i aspekty przetwórstwa tworzyw polimerowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorelować struktury materiału z jego właściwościami, nie potrafi wybrać metody badań oraz nie potrafi interpretować wyników badań materiałów.
3,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
3,5Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu fazowego, struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
4,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wskazać lub zaproponować grupę materiałów i wybrać najkorzystniejszy do określonych warunków zużycia materiału.
4,5Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań składu struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub/i zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych.
5,0Student potrafi skorelować strukturę materiału z właściwościami, potrafi wybrać metodę badań struktury i właściwości materiałów oraz potrafi interpretować wyniki badań materiałów, potrafi ocenić wyniki badań, potrafi wybrać najkorzystniejszy materiał lub zaproponować modyfikację właściwości materiału metodami obróbki cieplnochemicznej do określonych warunków eksploatacyjnych. Student potrafi ocenić objawy zniszczenia materiału i wskazać przyczyny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C10_K01Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
Treści programoweT-W-1Budowa fazowa i strukturalna stopów metali. Zależności między procesem wytwarzania, strukturą i właściwościami tworzyw metalicznych. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej. Ocena właściwości i wybrane metody badań materiałów metalicznych. Podstawowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych Podstawy elektrochemii. Klasyfikacja korozji ze względu na objawy, rodzaje korozji, czynniki mechaniczne współdziałające z procesem korozji. Opis mechanizmów korozji elektrochemicznej i chemicznej Sposoby ochrony przed korozją elektrochemiczną i chemiczną. Metody badań korozji. Budowa fizyczna materiałów polimerowych i jej znaczenie (struktura amorficzna, krystaliczna, ciekłokrystaliczna). Ocena właściwości i metody badań materiałów polimerowych. Charakterystyka wybranych grup materiałów polimerowych o szczególnym znaczeniu przemysłowym. Wybrane metody i aspekty przetwórstwa tworzyw polimerowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów spradzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw nauki o materiałach i nie rozumie pozatechnicznych aspektów z zakresu inzynierii materiałowej.
3,0Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
3,5Zna dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją.
4,0Zna bardzo dobrze podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
4,5Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
5,0Zna podstawy bardzo dobrze nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inzynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwearzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. bardzo dobrze Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zna przepisy związane z zastosowaniem materiałów. Poterafi podac przykłady z literatury.