Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
Sylabus przedmiotu Modelowanie systemów i procesów transportowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie systemów i procesów transportowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z: - mechaniki technicznej, - podstawy konstrukcji maszyn, - modelowania CAD pod kątem systemów i procesów transportowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kształcenia jest ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia modeli obliczeniowych oraz obliczeń elementów maszyn w systemie MES |
C-2 | Nabycie wiedzy w zakresie modelowania systemów i procesów transportowych z wykorzystaniem technik komputerowych CAD i CAE. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie i omówienie podstawowych pojęć związanych z modelowaniem systemów i procesów transportowych | 6 |
T-P-2 | Projektowanie matematycznych modeli procesów transportowych | 10 |
T-P-3 | Konstruowanie fizycznych modeli procesów transportowych. Analiza ich wdrożenia. Zaplanowanie punktów dystrybucji | 10 |
T-P-4 | Optymalizacja modeli procesów transportowych | 2 |
T-P-5 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia związane z tematyką procesów transportowych | 4 |
T-W-2 | Projektowanie matematycznego modelu systemu transportowego | 3 |
T-W-3 | Modele transportowe. Konstruowanie modeli pod kątem optymalizacji przepływu ładunków | 2 |
T-W-4 | Fizyczny model procesów transportowych. Klasyfikacja modeli transportowych | 3 |
T-W-5 | Główne problemy związane z zagadnieniem modelowania systemów i procesów transportowych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Opracowanie sprawozdań | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 5 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne ( tablica, rzutnik) |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne - symulacje zachowań modeli wirtualnych z wykorzytaniem oprogramowania CAD CAE |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie zaliczenia z prac kontrolnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów składa się z części praktycznej i teoretycznej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C03_W01 W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych. Konstruować i analizować matematyczne i fizyczne modele procesów transportowych | IT_2A_W05 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C03_U01 W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student posiada umiejętności, które pozwalają objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych oraz umożliwiają projektowanie matematycznych i fizycznych modeli procesów transportowych | IT_2A_U02 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C03_K01 Student posiada aktywną postawę w procesie modelowania systemów i procesów transportowych. Potrafi zaprojekować i przeanalizować matematyczny i fizyczny model procesów transportowych | IT_2A_K05 | — | — | C-2 | T-P-2, T-W-1, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C03_W01 W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych. Konstruować i analizować matematyczne i fizyczne modele procesów transportowych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Popełnia błędy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Jest w stanie dokonać analizy problemu i zaproponować typowe rozwiązanie. Popełnia nieliczne błędy. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykorzystuje przyswojoną wiedzę w sposób kreatywny. Analizuje problem i proponuje nieszablonowe rozwiązania. Nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C03_U01 W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student posiada umiejętności, które pozwalają objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych oraz umożliwiają projektowanie matematycznych i fizycznych modeli procesów transportowych | 2,0 | Nie jest w stanie prowidłowo zamodelować układu |
3,0 | Student realizuje ćwiczenia praktyczne w sposób bierny. Wnioskowanie na podstawie uzyskanych danych realizuje poprawnie ale sprawia mu to trudności. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Bierze czynny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych. Wyciąga poprawne wnioski na podstawie przeprowadzonych symulacji. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student realizuje ćwiaczenia w sposób aktywny. Ma umiejętność kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi ocenić wyniki analiz i wyciągnąć prawidłowe wnioski na ich podstawie. Jest w stanie zaproponować modyfikację modelu w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C03_K01 Student posiada aktywną postawę w procesie modelowania systemów i procesów transportowych. Potrafi zaprojekować i przeanalizować matematyczny i fizyczny model procesów transportowych | 2,0 | Student nie wykazuje kompetencji w żadnym z zakresów realizacji modeli maszyn i urządzeń. |
3,0 | Student umiejętnie dobiera środowisko CAx do tworzenia modeli elementów maszyn i urządzeń. | |
3,5 | Student umiejętnie tworzy modele projektowanego układu. Potrafi opisać zasady dziłania układów. | |
4,0 | Student wykazuje zdolność poprawnego wyboru środowiska CAx w wykonywaniu zadania projektowego. Potrafi wykorzystać narzędzia inżynierskie przy prowadzeniu procesu projektowania. | |
4,5 | Student bez pomocy wykonuje zadania projektowe. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach. | |
5,0 | Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry projektowe. |
Literatura podstawowa
- Z. Rusiński, J. Czmochowski, T. Smolnicki, Zaawansowana metoda elementów skończonych w konstrukcjach nośnych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000
- Lisowski E., Modelowanie geometrii elementów maszyn i urządzeń w systemach CAD 3D z przykładami w SolidWorks, Solid Edge i Pro/Engineer, PK, Kraków, 2003
Literatura dodatkowa
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000