Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)

Sylabus przedmiotu Ekologia w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia w transporcie
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie teoretycznych i praktycznych zagadnień dotyczących emisji spalin i hałasu przez środki transportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie iskrowym4
T-L-2Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym4
T-L-3Badania nieprawidłowości w zasilaniu silników paliwem na emisję gazów wylotowych2
T-L-4Badanie emisji hałasu w ruchu miejskim3
T-L-5Ocena bezpieczeństwa różnych środków transportu2
15
wykłady
T-W-1Oddziaływanie transportu na środowisko i klimat1
T-W-2Zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego2
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń powietrza przez środki transportu2
T-W-4Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych2
T-W-5Wpływ hałasu komunikacyjnego na organizm ludzki2
T-W-6Infrastruktura drogowa, a zasiąg oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych2
T-W-7Szkodliwe oddziaływania transportu na zwierzęta2
T-W-8Zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom komunikacyjnym2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.4
A-L-3Opracowanie sprawozdań.5
A-L-4Zaliczenia.2
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.9
A-W-3Konsultacje do wykładów.1
A-W-4Egzamin.1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane są problemy pomiarów zanieczyszczeń.
M-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
S-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/06_W01
Poznanie wiedzy dotyczącej zagrożenia środowiska przez pojazdy samochodowe.
IT_2A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/06_U01
Student posiada umiejętność wykonywania pomiarów zanieczyszczeń spalin przez tłokowe silniki spalinowe
IT_2A_U08C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/06_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań w środkach transportu będą wnosiły nowy zakres wiedzy dotyczący emisji spalin
IT_2A_K01C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/06_W01
Poznanie wiedzy dotyczącej zagrożenia środowiska przez pojazdy samochodowe.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/06_U01
Student posiada umiejętność wykonywania pomiarów zanieczyszczeń spalin przez tłokowe silniki spalinowe
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania dotyczące emisji spalin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/06_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań w środkach transportu będą wnosiły nowy zakres wiedzy dotyczący emisji spalin
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Ochrona srodowiska w transporcie ladowym, Wydawnictw IRE, Radom, 2004
  2. Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych, Wydawnictw Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999, Tom I i II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie iskrowym4
T-L-2Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym4
T-L-3Badania nieprawidłowości w zasilaniu silników paliwem na emisję gazów wylotowych2
T-L-4Badanie emisji hałasu w ruchu miejskim3
T-L-5Ocena bezpieczeństwa różnych środków transportu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie transportu na środowisko i klimat1
T-W-2Zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego2
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń powietrza przez środki transportu2
T-W-4Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych2
T-W-5Wpływ hałasu komunikacyjnego na organizm ludzki2
T-W-6Infrastruktura drogowa, a zasiąg oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych2
T-W-7Szkodliwe oddziaływania transportu na zwierzęta2
T-W-8Zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom komunikacyjnym2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć.4
A-L-3Opracowanie sprawozdań.5
A-L-4Zaliczenia.2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.9
A-W-3Konsultacje do wykładów.1
A-W-4Egzamin.1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/06_W01Poznanie wiedzy dotyczącej zagrożenia środowiska przez pojazdy samochodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W09ma podstawową wiedzę o cyklach życia produktu (technicznym, marketingowym i środowiskowym) w odniesieniu do urządzeń i systemów o różnym stopniu złożoności
Cel przedmiotuC-1Opanowanie teoretycznych i praktycznych zagadnień dotyczących emisji spalin i hałasu przez środki transportu
Treści programoweT-W-1Oddziaływanie transportu na środowisko i klimat
T-W-2Zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń powietrza przez środki transportu
T-W-4Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych
T-W-5Wpływ hałasu komunikacyjnego na organizm ludzki
T-W-6Infrastruktura drogowa, a zasiąg oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych
T-W-7Szkodliwe oddziaływania transportu na zwierzęta
T-W-8Zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom komunikacyjnym
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane są problemy pomiarów zanieczyszczeń.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/06_U01Student posiada umiejętność wykonywania pomiarów zanieczyszczeń spalin przez tłokowe silniki spalinowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Opanowanie teoretycznych i praktycznych zagadnień dotyczących emisji spalin i hałasu przez środki transportu
Treści programoweT-L-2Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym
T-L-1Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie iskrowym
T-L-3Badania nieprawidłowości w zasilaniu silników paliwem na emisję gazów wylotowych
T-L-4Badanie emisji hałasu w ruchu miejskim
Metody nauczaniaM-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania dotyczące emisji spalin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/06_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań w środkach transportu będą wnosiły nowy zakres wiedzy dotyczący emisji spalin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Opanowanie teoretycznych i praktycznych zagadnień dotyczących emisji spalin i hałasu przez środki transportu
Treści programoweT-L-2Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym
T-L-1Badanie emisji spalin w silnikach o zapłonie iskrowym
T-L-3Badania nieprawidłowości w zasilaniu silników paliwem na emisję gazów wylotowych
T-L-4Badanie emisji hałasu w ruchu miejskim
T-W-1Oddziaływanie transportu na środowisko i klimat
T-W-2Zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-3Źródła emisji zanieczyszczeń powietrza przez środki transportu
T-W-4Emisja zanieczyszczeń komunikacyjnych
T-W-5Wpływ hałasu komunikacyjnego na organizm ludzki
T-W-6Infrastruktura drogowa, a zasiąg oddziaływania zanieczyszczeń komunikacyjnych
T-W-7Szkodliwe oddziaływania transportu na zwierzęta
T-W-8Zapobieganie i przeciwdziałanie zagrożeniom komunikacyjnym
Metody nauczaniaM-3W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
M-1Wykład multimedialny.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane są problemy pomiarów zanieczyszczeń.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
S-1Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach.
3,5
4,0
4,5
5,0